-
Har blivit en rejäl konflikt mellan mig och mitt ex. Hon tyckte vi skulle sära på oss, vi har tre barn i bilden och ett hus ihop.Hon tyckte vi skulle gå till banken, skruva på papper och jag skulle ta första bästa lägenhet och lämna huset omgående. Hon ansåg sig i mest behov och påstår att hennes kompis anser detsamma.Fick nått knäpp och flyttade själv ut till sin kompis och har bestämt över huvudet på mig om att hon ska ha barnen varannan vecka. Tog ingen hänsyn till min situation vilket gjort att jag tvingats ändra i mitt arbete för att få umgänget med barnen att funka. Min arbetsgivare är inte speciellt glad då jag jobbar nätter och kvällar om vartannat. De har i princip sagt att jag borde söka annat jobb.Exet har varit på mig om att jag måste skaffa annat boende. Problemet här är att det inte finns så mycket att välja på, särskilt inte om man ska få rum med tre barn.Sen kommer då nästa grej, hon hotar med att ta in familjerätten om jag inte fått lägenhet innan påsklovet. (Ändrar sig dock hela tiden, sist var ett sportlovet, osv). Går uppriktigt inte att ta upp saker med utomstående inblandade, hon manipulerar sin omgivning, kör nån slags låtsas tårar och försätter sig i underläge.Vad ska man göra för att få något vett i huvet på henne? Hon borde väl fatta att det inte bara är att flytta. Hon lägger ingen vikt på att hjälpa till, en annan måste då skaffa flytthjälp, packa, skaffa möbler och rubbet.Sen att hon hotar med myndigheter för att få saker gjorda är väldigt lågvatten..
-
Svar på tråden Ex hotar med familjerätten
-
Ts, du ska inte vänta på vad hon kan ställa till med. Du ska själv kontakta familjerätten och be dem hjälpa er med ett samtal för att diskutera umgängesschema. Just nu kanske du inte kan ha dem varannan vecka pga nattskift men har du bett din chef om att få andra tider? Det kan väl knappast vara ett ställe där man bara kan jobba natt och inte dag? Du har rätt enligt lag att få dina tider justerade om det är möjligt, kanske kan någon annan gå nattskift istället. Det är iaf chefens sak att lösa, prata med facket också om de krånglar.
Hos FR ska ni inte prata boende, börjar exet med det så hänvisa till att hon får invänta bodelningen. Antingen kontaktar ni jurist om hon går med på det eller så går du till tingsrätten och ber dem utse en person som gör bodelningen. Huset ska värderas, du skriver att ni har det "ihop" så jag antar att du äger hälften? Det är inte säkert att hon är den som tilldelas huset i bodelningen men i så fall ska hon faktiskt köpa ut dig till hälften av marknadsvärdet, minus avdrag först för kvarvarande huslån och framtida mäklarkostnader. Det kan bli mycket pengar. Samma gäller så klart också åt andra hållet, om du ska köpa ut henne, vare sig det beror på tilldelning eller att hon inte kan. Om ingen av er har råd eller möjlighet att köpa ut den andra så ska huset ut till försäljning. Bohag som inköpts gemensamt ska också delas. Om ena personen ska behålla mer än den andra så ska den andra kompenseras för detta, men då är det nuvarande marknadsvärde man går på, dvs vad hade ni fått för sakerna om ni sålt dem vidare, INTE vad det kostar att köpa nytt. Bilar delas inte, står den på dig så är den din och ska inte räknas med i bodelning. Allt sånt vet så klart den som sköter bodelningen, det behöver du inte tänka på.
Tills allt detta är klarlagt så har hon ingen rätt att slänga ut dig, du ska stanna i huset tills tingsrätten eller juristen kommit fram till vem som ska bo kvar, om någon alls av er, och då har du fortfarande minst tre månader på dig att flytta. Om huset ska säljas kan man hävda att du ska bo kvar tills det är sålt.
Lycka till! -
Min erfarenhet av Familjerätten är skitdålig. Men utgår från att det ibland faktiskt fungerar, och det är viktigt att man gör det man kan.
Just med Familjerätten tror jag det är viktigt att vara tydlig och stå på sig.
Däremot kan det vara bra att boka tid hos en familjeterapeut också. Ofta är det kostnadsfritt hos komunnen, även om det i bland kan vara värt lägga pengar på det för att slippa vänta.
Där är det lättare prata om vad som är rimligt eller orimligt, och just för att undvika det där lynniga där det uppstår plötsliga situationer som är på snudd livsavgörande. -
Just detta ska du förstås ta upp på familjerätten.Anonym (Krusbär) skrev 2023-03-11 09:30:52 följande:
Det jag reagerar mest på dock är ju att hon bara tagit sig rätten att göra som hon gör. Och hon vill skynda på allt med hus och barn och bara lägga locket på.
Inte ett ord när hon lämnar barnen här, får inte veta om de varit sjuka, vad som händer i skolan, det lär jag prata med läraren eller höra från barnets kompisar / föräldrar. Sen när de ska hämtas så de fort in i bilen. Försöker man ringa och prata är det bara korthuggna svar, om ens svar alls.
-
En sak som behöver tilläggas, och det är att många tvister som rör familj måste gå genom FR innan man får ta det vidare till tingsrätt. Så oavsett om det fungerar eller inte så måste man gå dit först, sedan får det gå ett tag och sedan kan man ta det vidare till tingsrätt.
-
Vad är din lösning då?
-
Men vad är det han ska tvista om? Han vill ha barnen mindre. inte tvärtom.Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-03-11 10:18:45 följande:
En sak som behöver tilläggas, och det är att många tvister som rör familj måste gå genom FR innan man får ta det vidare till tingsrätt. Så oavsett om det fungerar eller inte så måste man gå dit först, sedan får det gå ett tag och sedan kan man ta det vidare till tingsrätt.
-
Boka familjerätt eftersom kommunikationen er emellan brutit ihop.
Jobbet måste du dock lösa om du vill ha barnen halvtid, det är ju inte exets fel, och du letar väl annat boende, alternativt köper utbvenne ur huset? -
Det ser jag inget om att han har sagt. Du tycker inte de verkar vara osams på något sätt där de kan behöva hjälp utifrån? Exet vägrar ju kommunicera och hotar ts på olika sätt, försöker forcera situationen, tvinga ut honom ur hans eget hem fast hon inte har rätt till det mm.Anonym (Stina) skrev 2023-03-11 12:02:21 följande:Men vad är det han ska tvista om? Han vill ha barnen mindre. inte tvärtom.
-
Det är diskriminering att ge någon sparken för den är deltidsförälder.
Se till att ställa krav på vad du vill och gå inte med på fruns retorik om att du ska lämna huset vid påsk. Se till att få juridisk rådgivning istället och börja agera efter en plan. Ta reda på dina rättigheter.
Juridisk rådgivning är ofta gratis vid första samtalet. -
Anonym (Krusbär) skrev 2023-03-11 09:30:52 följande:
Jag tycker väl inte att det är direkt besvärligt, det är min arbetsgivare som tycker det. Det har ju fungerat just när vi har haft samma vårdnad om barnen. Är ju inte bara att sluta jobba heller, då står jag utan arbete, och risken är att jag kanske inte får vara kvar om min arbetsgivare får som han vill.
Skulle förmodligen inte funka att jobba natt de veckor jag då är tänkt att ha barnen, sen är frågan, ska de då skeppas fram och tillbaka var och varannan dag eller kommer hon plocka mer umgängestid och börja kräva mig på underhåll och grejor?
Jobba natt, skjutsa barn till fritids och skola, försöka sova nån timme, etc. Nån lär ju passa barn på natten också. Så det säger väl sig självt att det inte funkar.
Blir en himlans massa jobb att leta både bostad och nytt jobb i så fall, något som mitt ex anser sig slippa behöva bry sig om.
Det jag reagerar mest på dock är ju att hon bara tagit sig rätten att göra som hon gör. Och hon vill skynda på allt med hus och barn och bara lägga locket på.
Inte ett ord när hon lämnar barnen här, får inte veta om de varit sjuka, vad som händer i skolan, det lär jag prata med läraren eller höra från barnets kompisar / föräldrar. Sen när de ska hämtas så de fort in i bilen. Försöker man ringa och prata är det bara korthuggna svar, om ens svar alls.
Men där har du ett utmärkt argument att lägga fram när du kontaktar familjerätten (tycker du ska ta initiativ till det) - att hon driver på att allt ska ske så snabbt och du är oroad för hur dessa snabba ryck ska påverka barnen.
Att det är viktigt i dessa kristider att ni båda hittar boenden som funkar bra för barnen med tanke på vänner och aktiviteter (dvs skynda men inte rusa in i något).
Sen behöver du se över ditt jobb. Absolut, svårt att kombinera det med barn men du är inte den enda föräldern som tvingas anpassa sitt jobb efter familjen, majoriteten familjer har iallafall en förälder som jobbar deltid, tackat nej till befordran eller valt arbete närmre hemmet eller med andra arbetstider för att få det att funka. Och om det inte funkar att byta jobb så behöver du ordna barnvakt, antingen släktingar eller betala för en barnflicka.