Anonym (Tips från coachen) skrev 2023-03-12 13:05:45 följande:
Det är inte samma som att han inte vill. Sedan ifrågasätter jag varför det inte skulle gå, har mamman haft barnen på heltid hittills medan ts jobbar kväll och natt? Inte konstigt att det tog slut i så fall. Men även de som jobbar kväll/natt lyckas ju lösa barnpassning, och ts borde be chefen om endast dagskift under barnveckorna, eller söka nytt jobb. Det finns lösningar.
Självklart ska ts kontakta Familjerätten och om du inte ser hur hon håller på att försöka tvinga fram olika saker så får du läsa om hans kommentarer. Ts frågar ju om råd här i forumet för att han inte vet hur han ska lösa situationen så det känns bakvänt att klaga på att han inte gör något när han inte vet vad.
Det finns inget i det du skriver som är omöjligt att lösa eller förstå för en vuxen människa med normalbegåvning. Det är dumpade män som beter sig så här. Som inte kan, vet eller förstår. Hur i all världen kan de ha jobb? Hur kan de deklarera? Hur kan de ta ett lån? Med en sån total brist på kunskap om precis allt. Naturligtvis kan de - det handlar om att vänta ut en situation tills den blir löst av frun.
Jag retar mig på din uppskruvade ton i dina svar till honom - flytta inte ut! Du har rätt till bodelning! ja men han HAR ju inte flyttat ut. HON har fått flytta ut. Och har sina barn varannan vecka medan hon bor hos en kompis - där kan man snacka om att få göra uppoffringar.
Självklart vet TS att man kan sälja ett hus, att man kan lösa barnomsorg eller byta jobb. Han känner bara inte för att göra det. Och då ska man inte daltas med som om man var ett offer. Vad som INTE tas upp i några av hans inlägg är hur han vill ha det istället. Eller hur barnen har det när de varannan vecka är med mamma inhysta hos en kompis och varannan vecka hos en pappa som inte har tid. Det är intressant att det enda detta handlar om är hans egen ekonomi, hans boende och hans jobb. Som vore han ensamstående utan barn.