Inlägg från: Anonym (Frustrerad partner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frustrerad partner)

Hur får vi igång det igen?

Jag och min fru har underbart sex när det väl sker, vilket tyvärr på senaste åren inte sker ofta. Vi fick vårt första barn 2016 och andra barn 2018. Efter vårt första barn förstod jag att vissa saker som vi gjort innan inte längre var önskvärda (oralsex, vissa ställningar, tänd lampa). Det är jag helt ok med för man måste kunna respektera varandra. 

Nu när våra barn blivit lite större har jag tänkt att intervallerna av att vi har sex kanske ska öka igen då jag verkligen längtar varje dag efter att ha sex med henne, men hon visar inget som helst intresse eller initiativ till det hela. Jag har börjat gå så långt att jag räknar dagar emellan. 

Vi köpte för ett par år sedan sexleksaker för henne, på hennes främst och mitt initiativ, men dessa ligger mest och samlar damm. (förutom när jag kanske är på arbetsresa) det vet jag inget om. Jag har även försökt att påpeka att vi kanske kan skicka lite intimare bilder medans jag är iväg eller så, men det fnissas bort eller skojas mer eller mindre bort av henne. 

Jag är oftast den som påpekar att jag har försökt och nu får du visa att du faktiskt vill, för mig har det gått till den längden att jag numera inte ens orkar att försöka för jag blir bara uppgiven. 

När vi senast försökte, så smekte jag kroppen och låg nära och försökte få intresset att vakna från henne, kanske att hon hade vänt sig i sängen för att kyssa mig, men så tog jag handen nere för att se "är hon intresserad", då fick jag kommentaren att "måste du ta där direkt, kan du inte bara kyssa mig först". Och detta gjorde mig istället irriterad för där har jag legat och försökt göra ett närmande men får då istället höra att jag gör fel. Jag frågade "Är det inte okej att bara mysa med smekningar där nere"? 

Jag ser inte det som att jag försöker vara framfusig alls utan mest ett sätt att skapa en intimare känsla, jag vet att smeker hon mig där nere så får jag en sån pirrig och härlig känsla. Faktum är också att när jag uppmöter alla hennes "krav". Så sker det ändå inte, för vi hinner gå in och lägga oss i sängen, sedan lägger jag mig nära, smeker hennes kropp. Så sover hon.. 

Jag vet inte längre vad jag får eller inte får göra, eller hur jag ska göra för att få henne intresserad av mig, jag märker att hon tittar inte ens på mig om jag går hemma naken från duschen till garderoben, eller om hon kommer in när jag duschar. Medans för mig så är det tvärtom, jag älskar att se hennes kropp, hon är den vackraste av alla. 

Nu är jag objektiv, men det känns som jag försökt på alla sätt. Men jag har tappat hoppet om att få igång det igen. 

• Svar på tråden Hur får vi igång det igen?
    Anonym (Trött) skrev 2023-03-09 09:33:07 följande:

Det finns redan miljoner trådar precis som den här. Vad hoppas du kunna få för ytterligare svar egentligen?

Okej, så även fast det finns en rad trådar om detta, så får inte jag då skriva det.. jag förstår att du är trött.. troligtvis på livet, så jag ber dig, har du inget vettigt. :) så skriv inget.
    Fjäril kär skrev 2023-03-09 10:04:48 följande:

Låter som att ni måste börja med att bli bättre på att kommunicera med varandra. Och nej inte prata sex enbart för då blir det mer som att anklaga varandra. Prata med varandra och lyssna på varandra. Hur fungerar vardagen egentligen? Hur bra har ni det? Hur mår hon? Är tempot för högt? Får ni sova ordentligt? Hjälps ni åt lika mycket med hushållet? Gnisslar det nånstans mellan er? Hur mycket av allt detta jag räknat upp är du själv medveten om ? 

Allt sånt här sammantaget påverkar givetvis sexet och lusten och påverkar också vägen fram till sexet. Svårt att bli kåt med några fingrar i skrevet när barnen knappt somnat och man kanske själv är sur av just den anledningen...

Så hur är läget egentligen i er familj? Det säger en hel del om sexlivet nämligen... 

Jag skulle säga att kommunikationen är god emellan oss, alltså vi pratar öppet om hur trötta vi är, vad som sker på jobben, hur vi mår generellt osv. Så jag upplever inte riktigt att det är just detta som är "problematiken". Tempot definitivt är för högt och vi båda dras ju ner av den saken, men vi är medvetna båda två gällande detta och jobbar aktivt med att försöka "sänka" det. Sömnen är det nog min som är dålig faktiskt, hon sover många timmar per natt och har alltid kunnat somna tvärt. (Skönt för dom som kan). 

Alltså sett objektivt och vad jag tror hon också tycker så har vi det väldigt bra med varandra, däremot så jobbar hon mycket och blir trött av den sakens skull, men i min mening så kan man inte alltid skylla på att jobbet tar ens energi så man inte intresserar sig för sin partner.

Barnen somnar kring 20:00 varje kväll och sover gott fram till midnatt, så det är inte ett moment som stör i det hela, och just denna saken skedde kring 22-23. Samt det är en mer engångsförteelse. Resterande av gångerna är det nog mest att hon somnar bara, och inte ens "försöker" intressera sig för mig. 

Varför jag valde att skriva om det var just av den anledningen att jag har svårt att se vart problemet egentligen ska ligga. Jag försöker vara så "medgörlig" som jag kan och förstående..

tack för du skrev :) 

Anonym (Fina flickor fiser inte...) skrev 2023-03-09 12:06:15 följande:

Jag kan tycka det är ganska oschysst att jämföra sexet nu med hur det var innan barn. Det är välkänt att graviditet/förlossning/hormoner och förändrad kropp faktiskt också påverkar lusten. Vissa känner inte av det så mycket medan andra upplever enorm skillnad. Vilket också i sin tur påverkas av livet med småbarn och dom slitningar som blir i förhållandet med vardagdpusslet. Lägre sexlust efter barnafödande kan alltså bli ännu lägre av allt praktiskt som småbarn och familjeliv innebär.. Och som i sin tur kan bli i princip obefintligt av hormoner i preventivmedel och inbankade myter som figurerar fritt bland folket, tidningar och samhället...  

Nu vet jag inte riktigt om du förstod min tråd, men jag jämnför inte med hur det var innan, för det är helt annorlunda. Därför jag började med att jag var förstående och ok med att vissa saker inte var som det var innan.. Men att inte bli sedd, att inte bli uppmärksammad eller att man visar intresse för sin partner, det är för mig inte relaterat att man fick barn. Men för att gå vidare i hur det är för oss, så vet jag att hon sagt tidigare att hon själv vill ha sex oftare, och i perioder har vi haft detta också. Men nu är det helt stilje, vilket jag undrar då? Om jag är en person som delar stora ansvaret hemma med alla sysslor som ska göras? Då finns det egentligen inte mycket mer jag kan göra på den fronten? förutom att uttöka den? Vilket jag idag har en större "andel" av, typ hämta/lämna, städa, diska, tvätta, handla. Det är jag helt ok med.. Vad i mig saknas.. Det är min frustration, är jag inte intressant längre då kanske?
    Anonym (Trött) skrev 2023-03-09 12:14:15 följande:
    Det är klart du får skriva det men troligen får du samma svar som du redan kan läsa i dom andra trådarna. Förstod du verkligen inte det?
    Vet du, lämna tråden istället bara, bespar dig tiden du lägger här :) 
    Fjäril kär skrev 2023-03-09 12:42:37 följande:
    Även om kommunikationen är god som du ser det (vilket jag också tycker den verkar vara) så märker jag ju i ditt svar att den kan bli bättre och då menar jag på djupet.  Ni verkar kanske ha hamnat i den mer ospännande vardagen när allt är likadant, inga spännande saker sker, ni tar varandra för givet och lite utan att tänka på det är det skönare att somna än att ligga...

Så jag tänker att ni behöver prata mer på djupet och vakna till lite och bli mer uppmärksam på att ni är i den ospännande vardagen. 

Prata mer om hur ni kan närma er varandra, se över era prioriteringar. Kanske mobiler och Netflix tar för mycket utrymme av er lediga tid? Fixa barnvakt lite oftare? Är ni bra på vardagsromantik? Närhet och intimitet utan sex? Att se och bekräfta varandra. Uppvakta och flirta. Hon säger att hon vill ha mer sex - hurdå rent konkret? Prata med varandra om förhoppningar och förväntningar. Kanske också vissa krav är på sin plats? Hur vill HON lösa det? 

Hänger du med hur jag tänker? 

Vilka bra svar du ger! tack. 
    Det kan absolut bli bättre, det är jag medveten om. Djupheten är en sådan sak, men jag har upplevt att min fru är ganska svår att gå ner i djupa konversationer med. Jag tror den där ospännande vardagen är helt rätt, det är exakt där vi är, man gör samma saker för att liksom hålla sig flytande. 

Jag vet liksom inte vad jag ska försöka gå ner i djupet av i konversationer, kärlek konversationer, vardagliga saker? Jag vet att vi pratar mycket och tunga saker när det gäller barnen om att man upplever saker som känns jobbigt och liksom har en stor förståelse för varandra på det sättet. Vi har där vi kan försökt ordna barnvakt, men vi har en familj spridd på olika orter och alla har heltidsjobb så det är ett pussel tyvärr. 

Jag försöker få till den där vardagsromantiken, på mitt sätt. Alltså flörtiga, intresserade och skojiga. Massage, smekningar (kroppsliga typ benen, ryggen osv) icke sexuella. Men att se och bekräfta det finns inte hos henne, att flörta finns inte, det känns och det har jag även berättat som att jag är ett spöke hemma.. Jag hade kunnat stå och onanerat framför henne och hon ser rakt genom mig (menar inte att det är vad jag gör utan det känns som jag hade kunnat)... 

Hon berättade nyligen efter att jag för 2-3e gången berättat att jag inte orkar kämpa mer för att få till sexlivet, så sa hon att hon gärna har mer sex, att hon vill uppmärksamma mig mer, men sen kommer det aldrig riktigt dit. Det håller kanske 2-3 dagar (dock utan sex också), men att hon tittar åt mitt håll. 

Kanske att jag behöver berätta mina förväntningar och förhoppningar? Ställa ett krav, men jag vill heller inte få det att låta som att "detta behövs för annars" om du förstår hur jag tänker?

Tack för du tar tid att skriva.

Anonym (Okej) skrev 2023-03-09 09:46:36 följande:

Kul med ett levande forum, rådet att söka kanske inte passar här.

Jag har varit där du är, fick barn 2010, 12, 16 och 20. De två yngsta sover typ alltid i vår stora (240) dubbelsäng.

Hur är det med intimiteten i övrigt? Vi kramas och pussas så ofta det går hela dagarna så när vi väl kommer i säng och burit in småttingarna på sitt rum så kan vi gå direkt till kärnan.. om vi inte är för trötta, vilket vi är ofta.

Jag tog snacket för två år sedan ungefär om mina behov och att om det inte blev bättre nu så var jag redo att skaffa något vid sidan av - att lämna helt med fyra barn var inte aktuellt, men en älskarinna borde inte omöjligt att hitta. Då plötsligt blev det fart på henne - hon hade aldrig förstått att det var ett behov bla bla bla. 

Hon ställde dock krav på att allt i huset skulle vara tiptop innan det blev något, all disk, tvätt och förberedelser inför morgondagen skulle vara färdiga. Jag är väl den som tycker att det kan vänta men nu fick jag en anledning att ta hand om det direkt.

Hennes problem är att hon har svårt att bli kåt, enligt henne själv. Vi har tittat en del på porr för att få igång henne förr, men med alla barn som kan komma och störa fick det istället bli erotiska noveller. Men numera så går det ofta att få henne kåt bara av att smeka henne mellan benen. För att skynda på hennes orgasm så har vi köpt en satisfyer så att det inte blir timtals av gnuggande - får hon inte komma kan hon vara sur i dagar...

Vårt stora problem just nu är att vi är för trötta på kvällen och att barnen vaknar 6:30 varje morgon och kommer in i vårt sovrum (om de inte redan kommit under natten). Annars har det blivit mycket morgonsex. 

Jag missade att svara dig.

Vi har även barn som kommer över till vår säng om natten mellan 00-01 typ och vi delar på en 180 säng. Det tar på kraften, men dom somnar alltid i egen säng. 

Senaste tiden har jag varit den som kramas mycket, omfamnar henne ofta och bekräftar henne när hon är hemma. Pussar, nja det har det varit dåligt med, kanske delvis för all sjukdom som pågått kring barn med förkylningar och skit och man vill inte ha det vidare. 

Jag kan ibland önska det vore så att det gick pang på rödbetan, men i vårt fall krävs det såpass mycket hos henne innan hon ens är upphetsad, vilket jag under våra år tillsammans vet också. Så jag har försökt liksom "bevisa" det innan jag ens försöker något. 

Jag gjorde en liknande sak, inte sa att jag skulle behöva en älskarinna, men jag sa att jag har detta behovet. Till slut blir det att om inte jag får det från dig kommer man söka det på ett eller annat sätt någonstans, då vart det lite bättre men ändå marginellt. 

Det låter liknande med vad vi har hemma också, hon blir stressad när saker inte är "städat och iordning" så under dagarna håller jag efter med detta då jag jobbar hemifrån, så bäddar sängar på morgonen, plockar disken under dagen och plockar undan innan barn/fru kommer hem. 

Samma här, jag får kämpa för att få henne att komma ofta och jag måste "hejda" mig för att inte rida ur stormen för snabbt. Men där också finner man hur det funkar för oss. jag har köpt en satisfyer till henne också, samt dildo och annat. Men det tror jag inte används, eller jag vet inte om det gör det när jag inte är hemma.. 

Anonym (Trött) skrev 2023-03-09 13:10:58 följande:
    Det var ju just för att bespara dig tid som jag skrev som jag gjorde Drömmer
    *Facepalm*
    okej, men du jag har inga problem med att vara i "min" tråd för uppenbarligen har jag 2-3 förslag redan nu och det går fint för mig. 
    Fjäril kär skrev 2023-03-09 13:39:46 följande:
    Ja jag tror att det behövs "upp till bevis" här för att det ska hända något. Du gör rätt mycket - men vad gör hon i sin tur? 
    Känns som att hon duckar av frågan och smiter undan sitt eget ansvar och sin egen del i problemet. Det är där du måste in och väcka henne. Hon tar dig för givet och anstränger sig minimalt för att hon får inga konsekvenser av att slingra sig undan. Hon får ju sex ändå liksom...

It takes two to tango liksom... Varför ska hon ha när du inte får något? 

Så du behöver tala om elefanten i rummet.. Varför visar hon inte mer engagemang om hon nu säger att hon vill? Vad är det hon inte är ärlig om här? Vad är hon själv beredd att göra för att steppa upp mer långsiktigt? 

Och - om hon nu är nöjd med den mindre lusten och den mindre andelen sex ni har måste hon ju vara ärlig med det så ni i så fall kan hitta en väg där som gör er båda nöjda. Nånstans skaver ju detta för henne av nån anledning - hon måste kunna säga det till dig utan att det blir världskrig. 
    Det är någonstans där jag har landat, det måste nu komma någon förändring för att det ska funka. För båda ska jag säga, inte bara för mig men om det är så att hon är nöjd och inte då "vill ha mer", då måste jag ju få reda på detta.

Det är sant som du säger, för att hon behöver inte anstränga sig för varje gång hon vill ha det så finns det.. Förutom förra gången, för då avsluta jag det jag påbörjade och visade mitt missnöje med att jag inte fick "börja med att ta där nere, utan behövde kyssas".. För mig kan det börja med en smekning som blir en kyss, eller visa verse. Ena utesluter inte det andra liksom. Det var inte så att jag var inne och "grävde" utan utanpå underkläderna. 

Jag skickade faktiskt ett väldigt rakt och ärligt sms idag under dagen för att släppa lite vad jag kände då hon gav en öppning i form av "less"?. Responsen vart att hon vet inte vad hon ska säga, och att hon känner inte som jag gör utan tvärtom fast hon inte då visar det". 
    Fjäril kär skrev 2023-03-09 18:00:07 följande:
    Om hon inte vet vad hon ska säga och påstår att hon tycker tvärtom är ju klassiskt sätt att köpa sig tid och att lite diffust antyda att problemet är ditt och att du får lösa det.. Hon smiter undan.. 

Här får du ju börja skrapa på det obehagliga. Tex att just ifrågasätta varför hon inte visar det hon nu påstår att hon vill/känner/tycker. Och att det inte räcker med EN gång.. Och varför är det så svårt att ha en åsikt om nånting hon ändå är medveten om? Om hon nu har mindre lust, varför kan hon bara inte säga det? Fortsätt helt enkelt med att peta på henne just där det uppenbarligen är en öm tå, nånstans kommer det en reaktion.. Och ja ställ krav.. Krav på svar och handling. 

Jag poängterar att det inte får handla om tjatsex eller att diskussionen ska handla om krav på  mer ligga utan att det handlar om att hon måste vara ärlig mot dig om sin lust och vilja och varför det har blivit såhär. 

Jag drog upp detta på efm att jag inte känner att hon är intresserad av mig och att det känns som hon är längre och längre ifrån mig. Som jag misstänkte fick jag det tillbaka, att hon tycker likadanat, fast att vi inte umgås och pratar.. hon tycker vi ska sitta på kvällen och spela spel och prata, och eftersom dom 2 gångerna hon har frågat om detta, så har jag vid dom 2 tillfällena inte velat spela kalaha.. Så har hon kännt sig avvisad och ointressant. Det är det exemplet jag fick. 

Jag svarade kort att "jag ger upp nu", för det känns som hon inte förstår vad jag menar. Då menar hon istället att jag inte vill att det ska bli bättre och att det finns inget att jobba på då.. så då är problemet mitt, och det är såhär det sett ut.. varje gång jag någonsin påpekat problemen med intimiteten, jag är alltid problemet.. 

Jag har egentligen inte något emot att spela spel och prata, och vi pratar också.. det är inte så att vi vid middagen inte pratar, men ja absolut om kvällarna när båda är trötta så blir det kanske inte jätte mycket prat.. men mitt första val är kanske inte att sätta mig och spela kort eller kalaha. 

Jag har iallafall gett henne mer eller mindre ett ultimatum att ta reda på varför hon inte kan visa intresse för mig, sexuellt och som partner.. för att det känns mer som hon vill ha en man som tar hand om barnen och är henne vän. 

vi får se vart detta landar.

Svar på tråden Hur får vi igång det igen?