Inlägg från: svansmamman |Visa alla inlägg
  • svansmamman

Gravid i vecka 4+1

Jag kan också relatera till dina känslor, då jag fick tre missfall/MA ?i rad?. När vi väl försökte på riktigt fjärde gången, och jag plussade, kände jag bara oro. Jag kände efter så mycket i min kropp och tolkade det mesta som ett tecken på ännu ett missfall. Det enda som lugnade mig var att testa med cbs digitala test med veckoindikator med en veckas mellanrum. De gånger jag fått missfall/MA har testen inte ökat som de ska (dvs på 7-10 dagar) och har heller aldrig nått +3 veckor. Om än det inte är en exakt vetenskap så ger det en viss indikation på om graviditeten fortskrider som den ska eller ej. Kanske kan det skapa någon form av kontroll på hemmaplan i väntan på att få göra VUL? 

Utöver testandet fick jag provtagning med ett par dagars mellanrum för att se att HCG (dvs gravidhormonet) ökade som det skulle, jag fick även ett tidigt VUL plus att vi gjorde NIPT. Alla dessa delar lugnade mig mycket och hjälpte mig att inte känna att jag väntade ett missfall, utan ett barn. 

Jag håller alla tummar för dig, både att det går vägen men också att du kan stilla din oro och njuta av graviditeten! Det finns även hjälp att få genom vården, så prata med din barnmorska om din oro så kan du även där få stöd och hjälp! ❤️

• svansmamman
    Humlan22 skrev 2023-03-08 20:29:46 följande:

Tack för ditt svar Svansmamman. 
    Jag testade från början med stickor flera gånger om dagen för att se att dom blev starkare, jag vet helt idiotiskt men man blir aldrig densamma efter mf..
    Jag har också börjat med veckoindikator fick på 4+0 2-3 vilket jag blev väldigt glad för. Va helt säker på att det skulle stå 1-2. Så nu tänkte jag göra ett till 5+0 och hoppas på att jag får ett 3+ 
    Va det din barnmorska som skickade remiss så att du fick lämna blodprov för hcg nivåerna? ❤️

Man är inte helt rationell när man är orolig, jag vet själv att man gör allt för att greppa efter alla halmstrån man kan i hopp om att få kontroll över en situation man inte kan påverka och som dessutom är ganska oförutsägbar. Så jag förstår dig! 

Det låter ju absolut lovande, jag håller tummarna för att du får 3+ vid nästa testning! 

Ja precis! Jag kontaktade min barnmorska när jag plussade och vi fick inskrivning rätt tidigt, alltså typ vecka 5-6. Då pratade vi om min oro och bakgrunden till den, och hon var så otroligt förstående och ville göra allt för att lugna mig. Hon erbjöd att jag skulle få göra blodprov, vilket jag fick göra första gången direkt efter vårt första besök. Jag behövde inte själv föreslå det, utan det gjorde hon. 

En annan sak jag kom på var att jag faktiskt införskaffade en doppler, och det var också en otrolig trygghet (om än den ?funkar? först lite senare). ❤️

Svar på tråden Gravid i vecka 4+1