Inlägg från: Anonym (Från en mamma till en mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Från en mamma till en mamma)

Föräldraskap

Hade jag varit du så hade jag planerat upp ett antal aktiviteter som jag vill göra med de stora barnen så får pappa sitta hemma med den lille själv. Ni måste arbeta på empatin hemma för om barnen inte känner förståelse alls för dig så har du inte varit tydlig nog. Vet inte om du känner en del skam/skuld som gör att du tillåter dig att barnen/maken skyller på dig. Jag skulle vända på makens argument, vill flickvännen sova över så får sonen hjälpa till med ett antal saker som avlastar dig så att du orkar ha nattgäster. Testa att inte säga nej, ge ett motförslag som gynnar dig lika mycket. Tex: hon kan sova här om ni lagar middag och frukost. Sen låter det som om du och maken behöver rådgivning  för makens beteende är inte okej. Han verkar tycka att det är helt okej att du ser bitter och elak ut, att barnen blir arga på dig, bara för att han ska lysa i deras ögon. En riktig fegis rent ut sagt. Han ska ha allt kul med barnen men bryr sig inte överhuvudtaget att du sitter hemma ensam med ett litet barn som inte kan ersätta ett socialt sammanhang. Vem tar hand om hemmet när maken lever samma liv som tonårspojkarna? 

Jag förstår att du inte vill splittra familjen men just nu låter du maken göra just det. Han sätter kilar i relationen mellan dig och barnen. Är maken inte villig att gå i rådgivning eller ändra på sig så kommer du antagligen få leva med konsekvenserna av att ha stannat med en konflikträdd man. Barnen kanske förstår en dag eller så blir dom precis som sin far. Kräv ändring och kräv respekt! Låt maken sitta hemma lika mycket och hitta på egna saker med dina barn och deras vänner/flickvänner. Du är värd att få stöd av din make när du mår dåligt, han ska inte vilja lämna dig ensam då. Han ska höja dig i barnens ögon och ta tag i dina egna problem med konflikträdsla. Du lä behöva vara ganska sträng och konsekvent. Jag hade gett maken ett ultimatum. Stå upp för mig inför barnen, behandla mig med respekt eller så hittar jag någon annan som gör det. Förstår att det kan vara svårt men du måste nog vara mer ärlig mot själv kring vad som pågår egentligen. Det är ju en typ av mobbning/våld att vända barnen mot en förälder, som dessutom mår dåligt och behöver stöd, och som älskar sina barn mest i världen. Detta gör han för bara sin egen skull, oavsett vad idi*ten intalar sig, för det är definitivt inte bra för barnen att bandet mellan er brister. Konsekvenserna är så stora, sönerna kanske inte lär sig att visa respekt och respektera sina partners, relationen mellan dig och barnen kanske förstöra för alltid och du kanske aldrig får möjlighet till återhämtning. Stor kram till dig ❤️. Kämpa för relationen till dina barn, låt inte maken förstöra den för barnen behöver dig exakt lika mycket ❤️

Svar på tråden Föräldraskap