frida28 skrev 2023-03-07 10:17:54 följande:
Känner mig förvirrad över vad jag ska prioritera i livet. Barn, jobb mm, någon mer??
Hej!
Jag är 25 år, bor i en lägenhet med min sambo och jag har precis gått klart min universitetsutbildning. Jag känner nu efter min universitetsutbildning att jag inte vet vad jag ska prioritera, om jag ska fokusera på mig själv och min karriär och liksom fortsätta jobba och komma långt där. Eller om jag ska fokusera mer på "familjebiten" och börja fundera över hus och familjebildning. Jag känner ändå att åldern närmar sig barn men samtidigt har jag så mycket jag vill hinna med.
Egentligen hade jag velat ha allt men jag känner att min tid inte räcker till.
Undrar om det är någon som känner igen sig i detta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-03-07 10:24
Hur hade ni andra gjort? Prioritera jobb först eller familjebildning eller likande?
Jag var i ungefär samma situation i din ålder. Och jag valde då att börja jobba så att jag hade jobbat några år och etablerat mig i yrket innan det blev dags för barn. Under de åren passade vi också på att resa och göra sånt som blir svårare när man har småbarn, vi gick ut mycket, åt på restaurang, vinprovning, sånt.
När jag var 30 fick vi vårt första barn och sen två till inom kommande 5 år. Vi flyttade till hus med trädgård ungefär samtidigt som vi fick barn, innan dess var det skönt att bo i lägenhet utan så mycket att sköta om.
Jag är rätt nöjd med hur det blev, känner att jag hunnit med allt jag ville i de olika perioderna i mitt liv. Jag är närmare 50 år nu, barnen börjar bli stora och ganska snart börjar nästa fas i livet med utflugna barn. Så nu kommer tiden igen då vi kan vara mer fria och leva livet. Kanske kommer vi att flytta till lägenhet igen när barnen flyttat hemifrån, för att vi känner oss rätt färdiga med hus och trädgård nu.