Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?

Fröken Allvar skrev 2023-03-07 09:25:38 följande:
    Det är uppenbart att många skriver när de inte mår riktigt bra. Men jag tror egentligen att problemet på forumet, åtminstone för mig, är ett annat än att folk inte mår bra när de skriver.  På Familjeliv möter jag öppet värderingar som jag sällan möter annars. De människor jag känner i verkligheten har liknande värderingar som jag, även då de saknar egna erfarenheter av utsatthet. Några av dem har upplevt större utsatthet på nära håll än vad jag gjort.  På det här forumet läser jag ofta saker som jag inte alls håller med om. Det är möjligt att jag i flera fall gått över gränsen då jag låtit mig provoceras av att människor tillåtit sig att uttrycka sig mycket nedsättande om mig som person och vad de tror är min livssituation. Anonymiteten har flera sidor. Den tillåter människor att skriva vad de verkligen tänker, men den gör också att troll finns, vilket i sin tur skapar tvivel och skepsis kring om det man läser verkligen har inträffat eller inte.  Osäkerheten skapar en spänd kommunikationssituation. Jag har varit här ett halvt år nu. Människor använder forumet för olika behov. En sak jag inte var medveten om från början är att journalister och forskare information här, studenter söker i formatet, och krönikörer använder ämnen, ibland formuleringar tagna härifrån. Vad gäller tonen vet jag att moderatorerna gör sitt bästa, men oförskämdheterna tar aldrig slut. Ibland är det enklare för mig att bita ifrån direkt än att anmäla och hoppas på att en moderator som är vänligt inställd till mitt konto arbetar den dagen. 

Bra skrivet. Håller med.
  • Postman

Ja det är verkligen en tråkig ton i många fall. Särskilt tråkigt blir det när det ska diskuteras man/kvinna eller genus, fy farao vad elakt och nedvärderande det kan bli. Dock tycker jag att moderatorerna har ändrat sig lite och försöker stävja det så gott de kan. Det var några skribenter förr som verkade vara oantastliga och de fick bete sig hur som, de har idag tystnat och jag tror att de har blivit tagna i örat med.

• Postman
    Carolatom07 skrev 2023-03-08 19:55:56 följande:
    Ofta när man sätter "hårt mot hårt" så är det någon kränkt som anmäler inlägget, även om man inte gjort sig skyldig till några konkreta övertramp. Därför har jag numer blivit mer försiktig och försöker analysera det en meningsmotståndare skriver, snarare än att gå i polemik. När man svarar vänligt men bestämt lägger man glödande kol på deras huvuden, och då är det ofta de som ballar ur och går till personangrepp.
    En del skribenter har också i system att anmäla inläggen för att på ett effektivt sätt "tysta" sin motståndare. Får de sin motståndares inlägg borttaget och motståndaren avstängd så raljerar de än mer över hur rätt de har eftersom de då tror att moderatorn gav dem rätt i deras åsikt.
  • Postman
    Fröken Allvar skrev 2023-03-08 19:27:53 följande:
    Jag tror också att de är bittra. Någon av dem hade varit här i över 10 år med samma konto såg jag på gamla trådar! Då hinner livet hända en. Och jag har viss förståelse för att man inte vill bli påmind om vart man var i livet för 15 år sedan om livet hänt en efteråt. 
    Jag gillar Postman i könstrådarna, då han är här i tråden tänker jag att han är okej att nämna. Men annars är inte männen alltid så mycket att hänga i julgranen de heller. Det är väl där vi skiljer oss något åt i tolkningen av vad som händer i könstrådarna. 
    Tack, det var värmande, jag får annars väldigt, väldigt mycket skit när jag är i dessa trådar. Jag är en kvinnohatare av högsta rang enligt många.
  • Postman
    Fröken Allvar skrev 2023-03-08 20:42:55 följande:
    Jag kanske är biased av att du är så kärleksfull när du skriver om din partner. Jag kanske inte håller med dig i varenda mening, men du är åtminstone sansad. Jag får känslan av en person som korna och svärmor gillar. Det är inte en förolämpning. 
    Tack, tja det är inte alla heller som skulle hålla med dig om det. Glad

Det är sunt att tycka olika tycker jag, det berikar. Dock behöver man inte vara elak för det. Jag försöker vara sansad men ibland dras jag dessvärre med i den låga nivå som kan uppstå. 
  • Postman
    Fröken Allvar skrev 2023-03-08 20:41:04 följande:
    Det här behovet av att "få rätt" är väldigt tröttsamt i diskussioner. Jag har lärt mig att känna igen internetdebattörer som inte går att diskutera med, vilket tyvärr är de flesta. Men moderatorerna vill att man anmäler, så det gör jag numera. 
    Några få har jag helt slutat debattera med, det är inte meningsfullt. Anmäla är jag dålig på. 
  • Postman
    Carolatom07 skrev 2023-03-09 04:21:54 följande:
    Ja, jag har förstått att det är så. Det verkar vara främst ett mindre gäng kvinnor som har ambitionen att vilja äga forumet och då försöker få moderatorer på sin sida. När de väl upplever att de har fått det så kan de "söndra och härska" hur de behagar typ. Har hört om flera som skrivit ändå ganska harmlösa saker, men blivit anmälda tills dess att de blivit avstängda. Jag förstår mer än väl att det är viktigt att det hålls en god ton, men vissa kan uppenbart bete sig och yttra sig hur de vill, medan andra måste trippa på tå och väga sina ord på guldvåg.

Om det är bara kvinnor som uppför sig så vet jag inte, tror det finns med män i detta också, skribenterna verkar väldigt lika i sina beteenden och man har ibland funderat om de är ett par. Nåja det är bara spekulationer. Moderaterna tycker jag på senare tid har blivit långt bättre, de har andra glasögon på sig om man tittar något år eller två tillbaka. Förr kunde de vara hemska. Då blev man själv avstängd i flera veckor när man själv anmälde något, det var jättemärkligt. Aldrig fick man heller någon förklaring till avstängningen. Forumet är delvis under förändring men det verkar gå sjukt långsamt bara. Här är det fortfarande lite liv ändå, det andra forumet allt för föräldrar verkar ha dött helt men ligger kvar där som en gammal mumie.
  • Postman
    Fröken Allvar skrev 2023-03-09 07:08:21 följande:
    Tack. I så fall gissar jag att det som hänt istället är följande: För ungefär två år sedan började en kulturdebatt om incels. På grund av hur du beskriver ditt liv uppfattas du numera som en representant för manliga oskulder, även om du inte är oskuld och även om du inte resonerar som en typisk incel. 

Jag upplever att en del använder typ incel, kvinnohatare, mansbebis, sliddjur osv som effektiva nedsättande ord för att liksom döda personen verbalt. När de slänger ur sig detta så är det liksom slut på diskussionen för man har en etikett på sig och vad man än sen säger och i vilken diskussion man är i så kommer detta sen upp. Om och om igen, vilket dödar debatten effektivt.
Svar på tråden Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?