Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?
Fröken Allvar skrev 2023-03-07 09:25:38 följande:
Det är uppenbart att många skriver när de inte mår riktigt bra. Men jag tror egentligen att problemet på forumet, åtminstone för mig, är ett annat än att folk inte mår bra när de skriver. På Familjeliv möter jag öppet värderingar som jag sällan möter annars. De människor jag känner i verkligheten har liknande värderingar som jag, även då de saknar egna erfarenheter av utsatthet. Några av dem har upplevt större utsatthet på nära håll än vad jag gjort. På det här forumet läser jag ofta saker som jag inte alls håller med om. Det är möjligt att jag i flera fall gått över gränsen då jag låtit mig provoceras av att människor tillåtit sig att uttrycka sig mycket nedsättande om mig som person och vad de tror är min livssituation. Anonymiteten har flera sidor. Den tillåter människor att skriva vad de verkligen tänker, men den gör också att troll finns, vilket i sin tur skapar tvivel och skepsis kring om det man läser verkligen har inträffat eller inte. Osäkerheten skapar en spänd kommunikationssituation. Jag har varit här ett halvt år nu. Människor använder forumet för olika behov. En sak jag inte var medveten om från början är att journalister och forskare information här, studenter söker i formatet, och krönikörer använder ämnen, ibland formuleringar tagna härifrån. Vad gäller tonen vet jag att moderatorerna gör sitt bästa, men oförskämdheterna tar aldrig slut. Ibland är det enklare för mig att bita ifrån direkt än att anmäla och hoppas på att en moderator som är vänligt inställd till mitt konto arbetar den dagen. Bra skrivet. Håller med.