Inlägg från: LilaNejlikan |Visa alla inlägg
  • LilaNejlikan

Problem med napp

Hej! 

Under senaste veckorna har jag märkt ett nytt beteende hos mitt 2.5-åriga barn vars hittat på något nytt med sina nappar. Barnet drar konstant sin napp över textil som lakan, kuddar, mattor, kläder och barnvagnen? 

Hen vill ha den ?smutsig? med damm. När jag avbryter eller tar ifrån nappen blir reaktionen ganska så stark. Hen får allt från litet till stort utbrott. 

Tidigare har jag lärt att när napparna är smutsiga så görs de rena och då har hen med tiden gett nappen och sagt till när den varit smutsig eller när den varit full av hårstrån. Hen har själv störts utav det och nu tvärtom vill suga på nappen dammig?. 

Försökt olika sätt att avbryta/avleda detta beteende men det går inte. Förklarar att den är smutsig och säger ?usch? men hen blir ganska upprörd utav det. Försökt då förklara att hens napp inte är problemet och att det inte är nappen jag tycker är äcklig (för att inte äckla hen från sin tröst och anknytning) utan att det är dammet som är smutsigt. 

Även testat att låta hen fortsätta göra det och utan att ge för mycket uppmärksamheten torkat av snabbt och ibland låtit det vara helt enkelt för att vad jag än gjort har inte funkat och att det resulterat i att hen blivit mer girighet till att damma nappen. Kära någon, napparna och läpparna blir ju full av damm. 

Är det någon annan som varit med om liknande eller har någon erfarenhet av liknande? 

• Svar på tråden Problem med napp
  • LilaNejlikan
    Anonym (Hejhå) skrev 2023-03-06 21:26:06 följande:

Hej.
    På ett sätt förstår jag vad du menar men å andra sidan inte.. har du jätte smutsig soffa? Eller sängkläder? Hur mycket damm kommer verkligen på nappen?
    Hen kanske torkar av sin napp mot tyg för hen kanske tycker nappen är smutsig? Och på det viset tvättar sin napp själv?

Eller kanske ta med hen till kranen och låta hen tvätta nappen själv? Göra en lek av det.

Nej. Jag kanske använder ordet smutsigt väldigt fel?. Allt är ju rent men det är ju vanligt damm. Vilket för mig iofs är lika med smutsigt. Men hen drar verkligen konstant när hen väl börjar. 

Och jag har försökt fundera på om det har med just att vi alltid varit så noga med att ha nappen ren att det är hens sätt att göra den ren på. Att det blivit lite som ?tics?. Bara det att hen faktiskt vet att smutsigt är damm då vi alltid tillsammans haft det samspelet med att göra dem rena. Och att hen säger till och brukar säga tvätta nappen. 

Hen kan också tvätta nappen själv. Det handlar om något annat. Jag försöker luska ut vad som fått hen att börja med det. Men eftersom jag tänkte det var någon gångsgrej så har jag ju inte i början lagt så jätte mycket bekymmer över det. Mitt barn gör ju det här uppenbarligen av en anledning. 

Testat det mesta men jag ska försöka som du sa gå efter lekmetoden och hitta någon ny lek som drar hens uppmärksamhet. 

Tack för responsen och för att du inte valde att vara dem typiska mamma-poliserna här och istället försöker hitta lösningar tillsammans! :)

Glömde ju lägga till i mitt inlägg att jag inte vill och behöver några sådana här :) Ville bara få info om någon annan varit med om liknande! Inget annat behövs. 

• LilaNejlikan
    Anonym (problem) skrev 2023-03-08 13:12:02 följande:
    Vad är egentligen problemet? Kan du inte bara låta barnet ha dammig napp? Vad tror du kan hända om barnet har en dammig napp?

Backa och låt barnet ha sin napp dammig och så ägnar du dig åt nåt annat än att detaljstyra din unge.  

Är du seriös? Detaljstyra? Det var nog det roligaste.

Ska jag låta henne suga på damm och hårstrån bokstavligt talat tycker du? 

Så du skulle låta ditt barn äta på dammtussar här och var? Säkert låter du barnet slicka på marken också. Lägg av! 

Undra vad mer du försummar barnen med.  

Vem är du ens att be MIG backa från MITT barn?! Tagentmodig är du bara! ;) 

Svar på tråden Problem med napp