Problem med napp
Hej!
Under senaste veckorna har jag märkt ett nytt beteende hos mitt 2.5-åriga barn vars hittat på något nytt med sina nappar. Barnet drar konstant sin napp över textil som lakan, kuddar, mattor, kläder och barnvagnen?
Hen vill ha den ?smutsig? med damm. När jag avbryter eller tar ifrån nappen blir reaktionen ganska så stark. Hen får allt från litet till stort utbrott.
Tidigare har jag lärt att när napparna är smutsiga så görs de rena och då har hen med tiden gett nappen och sagt till när den varit smutsig eller när den varit full av hårstrån. Hen har själv störts utav det och nu tvärtom vill suga på nappen dammig?.
Försökt olika sätt att avbryta/avleda detta beteende men det går inte. Förklarar att den är smutsig och säger ?usch? men hen blir ganska upprörd utav det. Försökt då förklara att hens napp inte är problemet och att det inte är nappen jag tycker är äcklig (för att inte äckla hen från sin tröst och anknytning) utan att det är dammet som är smutsigt.
Även testat att låta hen fortsätta göra det och utan att ge för mycket uppmärksamheten torkat av snabbt och ibland låtit det vara helt enkelt för att vad jag än gjort har inte funkat och att det resulterat i att hen blivit mer girighet till att damma nappen. Kära någon, napparna och läpparna blir ju full av damm.
Är det någon annan som varit med om liknande eller har någon erfarenhet av liknande?