Använda familjelivtrådar i studie?
Vad för sorts studier skulle man kunna göra från ett forum med anonyma användare där x procent av oss bara tramsar?
Jag kan påstå att jag är läkare, att jag har 8 barn eller fått cancer, vad ger det studien?
Vad för sorts studier skulle man kunna göra från ett forum med anonyma användare där x procent av oss bara tramsar?
Jag kan påstå att jag är läkare, att jag har 8 barn eller fått cancer, vad ger det studien?
Det lär inte vara tillförlitlig för 5 öre på nätet kan vem som helst skriva vad som helst. Det ljugs nog rätt friskt i vissa trådar särskilt där man kan vara anonym.
Det låter underligt. Känns som att vissa individer är väldigt tongivande och representerar inte alls allmänheten. Dvs ger ingen bra bild på hur ett samhälle egentligen är. Underlaget från familjeliv är med andra ord korrupterat material.
Det här är rent hypotetiskt. Men om du skulle använda någon av mina trådar skulle jag vilja ha frågan, och jag skulle tacka nej. Det finns etiska problem med ditt val av forskningsobjekt.
Ett praktiskt problem är vad du gör om du forskar på en tråd som tas bort. Ska du då hänvisa till citat ur dina dina skärmdumpar utan möjlighet för läsare att kontrollera citatet taget ur sitt sammanhang?
God forskningsetik innebär att man inte ljuger. Vilken forskare som helst kan, i teorin, ljuga ihop enkäter, intervjuer, deltagandestudier, labresultat mm. Det finns ju enstaka exempel på forskare som ändrat data för att det ska passa hens tes (mest känd är väl dr. Wakefield som ljög för att få det att se ut som att mpr-vaccin gav autism), men det tillhör inte vanligheterna.
Här finns mer att läsa: https://www.vof.se/skepdic/forskningsfusk/
Bra att veta kan vara att Göteborgs universitets språkdatabank innehåller text från sociala medier, som då alltså används inom forskning (och vetgirig allmänhet). Vet inte om just FL är med.
Bra att veta kan vara att Göteborgs universitets språkdatabank innehåller text från sociala medier, som då alltså används inom forskning (och vetgirig allmänhet). Vet inte om just FL är med.
Kollade nu! Familjeliv och Flashback ingår.
Fritt fram att söka! https://spraakbanken.gu.se/korp/
Det finns otroligt måna olika sätt att göra en studie på, vilken inte alls behöver vila på att representera samhället. Min tanke var att använd redan skrivna trådar om ett specifikt ämne för att utläsa vilken typ av diskurs som uttalas samt vilka positioner som finns gentemot denna diskurs. Syftet är då att titta på just familjeliv vilket även kommer framgå i studien.
Var din facebook öppen?
Information är svårt. Jag kan uppleva att en del högutbildade använder uttryck som har en särskild betydelse inom deras område, men har en lite annan betydelse bland gemene man. En del är inte särskilt bra på att förklara vad de gör på ett begripligt sätt. (Och det är ju anledningen till att yrket vetenskapsjournalist existerar.)
Att din bekanta fick använda ditt facebookkonto låter märkligt. Var det verkligen forskning? Inte en uppsats/examensarbete på högskolenivå?
Ok.
Var ditt facebook-konto öppet när hon använde det?
Du vet väl att facebook får använda allt du lägger upp?
Ja, kontot var öppet under en period.
Ja, då hade du ju själv valt att göra det tillgängligt för precis vem som helst.
Var det bara ditt konto som ingick i studien?
Ja, då hade du ju själv valt att göra det tillgängligt för precis vem som helst.
Var det bara ditt konto som ingick i studien?
Men ändå behövde hen ändra sin metod för att en enda person låste sitt konto?
Har man ett öppet facebook-konto kan vem som helst läsa. Skriver du något som en journalist anser är av intresse kan hen välja att basera en artikel/inslag på det du skrivit, precis som hen kan basera en artikel på anslag som satts upp på stan. God journalistisk etik är givetvis att kontakta dig först (min man har varit med om just detta).
Jag tycker att det är ett stort problem att många inte inser vad det innebär att lägga ut information på nätet.
Att människor själva väljer att ha kontot öppet betyder inte att de är medvetna om vad andra kommer att använda det till. Jag visste inte ens att man kunde göra skärmdumpar vid denna tid. Det skapade ett underläge som jag delar med andra som inte vet. Därför är trådar som denna bra och folkbildande.
Det här med eget ansvar är svårt. När börjar och slutar det? När du skaffade facebook godkände du villkoren, men vidden av hur internet används får man ju lista ut själv och vi har alla olika förkunskaper och förutsättningar för att kunna göra det. Barn numera lär sig ju det via föräldrar, medier och skolan. Men vi som är födda på 1900-talet (som jag gissar att du också är, åtminstone på gränsen) har fått klura ut det själva.
Jag håller helt med om detta! Att det diskuteras är jätteviktigt.