• Schkalle

    Använda familjelivtrådar i studie?

    Får en göra så? Som forskare använda det som skrivs i olika trådar på familjeliv.se? Eller bryter en då mot någon regel? Vad räknas det som skrivs här som? Det ska ju vara ett öppet och anonymt forum men går det även att bruka av andra hur som helst?

  • Svar på tråden Använda familjelivtrådar i studie?
  • Fröken Allvar

    Jag tror tyvärr att forskare får använda det som skrivs här? Jag blev själv jävligt lack på en bekant när jag förstod att hon gjorde "forskning" på vad jag skrev från mitt Facebookkonto.

    Jag har deltagit i två andra studie frivilligt, dock inte särskilt etisk forskning då ingen av "forskarna" var öppna med den dolda agenda de hade med att använda mig som informant.

    Jag har också en bok av en psykolog som bygger hälften av boken på forumtrådar.

    Usch. Jag måste verkligen sluta skriva här. Tack för påminnelsen. 

  • Fröken Allvar

    Sedan undrar jag hur tillförlitlig exempelvis psykologisk forskning på forum är. Man kan forska kring kommunikation, men det jag just skrev kan ingen kontrollera om det stämmer. Jag kanske bara hittade på för att göra mig intressant? Jag kanske har vanföreställningar? Jag kanske är en ensamstående och uttråkad tjänsteman på regeringskansliet som fått vara springschas åt Annie Lööf? 

  • Fiona M

    Vad för sorts studier skulle man kunna göra från ett forum med anonyma användare där x procent av oss bara tramsar?
    Jag kan påstå att jag är läkare, att jag har 8 barn eller fått cancer, vad ger det studien?

  • Litorina
    Fiona M skrev 2023-03-06 15:28:15 följande:

    Vad för sorts studier skulle man kunna göra från ett forum med anonyma användare där x procent av oss bara tramsar?
    Jag kan påstå att jag är läkare, att jag har 8 barn eller fått cancer, vad ger det studien?


    Som nämnts, kommunikation. Men även språk, sociologi, i viss mån politik. Mänskligt beteende ur olika synvinklar. 
  • Schkalle
    Fiona M skrev 2023-03-06 15:28:15 följande:

    Vad för sorts studier skulle man kunna göra från ett forum med anonyma användare där x procent av oss bara tramsar?
    Jag kan påstå att jag är läkare, att jag har 8 barn eller fått cancer, vad ger det studien?


    Det går att göra exempelvis en diskursteoretisk studie, det en gör då är att samla in material från specifika diskussioner. Säg trådar som handlar om hur föräldrar ser på hemundervisning. En diskursanalys tittar då på hur detta uttrycks, vilka diskurser är det som framträder i diskussionerna. Oftast så är det ett stort material som samlas in, 40-50 sidor som sen analyseras med hjälp av olika teorier beroende på vad det är en vill belysa. Forskaren kanske vill jämföra synen på hemundervisning med hur siffrorna ser ut kring det.
  • Magical

    Ja man får göra så, så länge man talar om varifrån man tagit materialet. 

  • Fröken Allvar

    Det finns ett par konton som jag ej ska namnge vilka regelbundet startar trolltrådar. Det fanns tidigare ett med ett fejkfoto skapat av AI. Jag är väldigt fascinerad av trolltrådarna. Vad driver den som gör dem? Det måste ta mycket tid i anspråk. Samtidigt kan jag inte bevisa att det är trolltrådar så det blir svårt att forska på. Men på en långvarig tråd om Vi som ska få första barnet, Vi som har BFdatum September 2023 och namnväljartrådar borde det gå att forska. Hur kommunicerar användarna kring namnval och BF? Du kan göra studier på hur du kommunicerar anonymt. 

  • Schkalle
    Magical skrev 2023-03-06 15:35:07 följande:

    Ja man får göra så, så länge man talar om varifrån man tagit materialet. 


    Finns det någon konkret regel här på familjeliv som säger att en får det? Eller hur kan en vet att det som skrivs här får användas. Exempelvis i stängda grupper på facebook, pga gdpr får en inte använda material därifrån. 
  • Schkalle
    Fröken Allvar skrev 2023-03-06 15:37:26 följande:

    Det finns ett par konton som jag ej ska namnge vilka regelbundet startar trolltrådar. Det fanns tidigare ett med ett fejkfoto skapat av AI. Jag är väldigt fascinerad av trolltrådarna. Vad driver den som gör dem? Det måste ta mycket tid i anspråk. Samtidigt kan jag inte bevisa att det är trolltrådar så det blir svårt att forska på. Men på en långvarig tråd om Vi som ska få första barnet, Vi som har BFdatum September 2023 och namnväljartrådar borde det gå att forska. Hur kommunicerar användarna kring namnval och BF? Du kan göra studier på hur du kommunicerar anonymt. 


    Ja absolut, men min tanke var kring om det enligt lag eller reglerna på familjeliv.se är okej att göra så? Enligt juristerna på min skola som tolkar gdpr lite märkligt så får en inte använda detta forum, medan jag då hävdar att det faktiskt är öppet för alla att läsa och jag har inte hittat några regler som säger motsattsen.
  • Fröken Allvar

    GDPR fanns inte ännu när dessa händelser tilldrog sig. Om juristerna på din skola säger det så måste du nog foga dig i det för att inte genomföra forskning du blir underkänd på. 

Svar på tråden Använda familjelivtrådar i studie?