• Schkalle

Använda familjelivtrådar i studie?

Får en göra så? Som forskare använda det som skrivs i olika trådar på familjeliv.se? Eller bryter en då mot någon regel? Vad räknas det som skrivs här som? Det ska ju vara ett öppet och anonymt forum men går det även att bruka av andra hur som helst?

• Svar på tråden Använda familjelivtrådar i studie?
  • Fröken Allvar

Det här är rent hypotetiskt. Men om du skulle använda någon av mina trådar skulle jag vilja ha frågan, och jag skulle tacka nej. Det finns etiska problem med ditt val av forskningsobjekt. 

• Fröken Allvar

Ett praktiskt problem är vad du gör om du forskar på en tråd som tas bort. Ska du då hänvisa till citat ur dina dina skärmdumpar utan möjlighet för läsare att kontrollera citatet taget ur sitt sammanhang? 

• Litorina
    Fröken Allvar skrev 2023-03-07 08:07:30 följande:

Det här är rent hypotetiskt. Men om du skulle använda någon av mina trådar skulle jag vilja ha frågan, och jag skulle tacka nej. Det finns etiska problem med ditt val av forskningsobjekt. 

Om du inte vill att andra ska anslysera vad du skriver ska du inte göra det på ett öppet internetforum. Även media plockar ju citat från det här forumet då och då. 
  • Litorina
    Fröken Allvar skrev 2023-03-07 08:11:59 följande:

Ett praktiskt problem är vad du gör om du forskar på en tråd som tas bort. Ska du då hänvisa till citat ur dina dina skärmdumpar utan möjlighet för läsare att kontrollera citatet taget ur sitt sammanhang? 

Trådar kan sparas, precis som inspelade eller utskrivna intervjuer, enkäter etc. 
  • Fröken Allvar
    Litorina skrev 2023-03-07 08:25:36 följande:
    Trådar kan sparas, precis som inspelade eller utskrivna intervjuer, enkäter etc. 
    Ja, men om du copypastar in en tråd i ett word-dokument, hur ska du visa att du inte låtsas att Litorina och Fröken Allvar sa dessa saker till varandra och att det inte var jag som forskare som skrev vad jag ville att de skulle ha sagt, och klippte och klistrade lite som jag ville för att det stödde min tes? 
  • Litorina
    Fröken Allvar skrev 2023-03-07 08:29:37 följande:
    Ja, men om du copypastar in en tråd i ett word-dokument, hur ska du visa att du inte låtsas att Litorina och Fröken Allvar sa dessa saker till varandra och att det inte var jag som forskare som skrev vad jag ville att de skulle ha sagt, och klippte och klistrade lite som jag ville för att det stödde min tes? 

God forskningsetik innebär att man inte ljuger. Vilken forskare som helst kan, i teorin, ljuga ihop enkäter, intervjuer, deltagandestudier, labresultat mm. Det finns ju enstaka exempel på forskare som ändrat data för att det ska passa hens tes (mest känd är väl dr. Wakefield som ljög för att få det att se ut som att mpr-vaccin gav autism), men det tillhör inte vanligheterna. 

Här finns mer att läsa: https://www.vof.se/skepdic/forskningsfusk/

• Litorina

Bra att veta kan vara att Göteborgs universitets språkdatabank innehåller text från sociala medier, som då alltså används inom forskning (och vetgirig allmänhet). Vet inte om just FL är med. 

• Litorina
    Litorina skrev 2023-03-07 08:47:56 följande:

Bra att veta kan vara att Göteborgs universitets språkdatabank innehåller text från sociala medier, som då alltså används inom forskning (och vetgirig allmänhet). Vet inte om just FL är med. 

Kollade nu! Familjeliv och Flashback ingår. 

Fritt fram att söka! https://spraakbanken.gu.se/korp/ 

• Fröken Allvar
    Litorina skrev 2023-03-07 08:41:10 följande:

God forskningsetik innebär att man inte ljuger. Vilken forskare som helst kan, i teorin, ljuga ihop enkäter, intervjuer, deltagandestudier, labresultat mm. Det finns ju enstaka exempel på forskare som ändrat data för att det ska passa hens tes (mest känd är väl dr. Wakefield som ljög för att få det att se ut som att mpr-vaccin gav autism), men det tillhör inte vanligheterna. 

Här finns mer att läsa: https://www.vof.se/skepdic/forskningsfusk/

Jag instämmer om god forskningsetik. Det var den som brast i de två fall jag deltagit som informant. Jag fick exempelvis inte återkoppling på studierna i det ena fallet, utan hur jag använts var något jag fick ta reda på själv. I det andra fallet fick jag återkoppling och insåg då att jag inte insett syftet med studien. Ett gränsfall. Forskaren insåg troligen att jag inte hade medverkat om jag känt till syftet.

I fallet då min bekant använde saker jag skrivit från mitt Facebookkonto, som stängdes under forskningsperioden vilket gjorde att hon fick ändra i sin metod, var det utan min vetskap. 

Det går alltså inte att kolla upp om jag verkligen skrev de saker som det påståtts att jag skrivit. I den studien är jag anonymiserad. 
  • Litorina
    Schkalle skrev 2023-03-07 07:57:38 följande:

Det finns otroligt måna olika sätt att göra en studie på, vilken inte alls behöver vila på att representera samhället. Min tanke var att använd redan skrivna trådar om ett specifikt ämne för att utläsa vilken typ av diskurs som uttalas samt vilka positioner som finns gentemot denna diskurs. Syftet är då att titta på just familjeliv vilket även kommer framgå i studien.

Jag tycker att det låter jätteintressant. :) 
Svar på tråden Använda familjelivtrådar i studie?