Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Barnens vänner…

Du får blir lite tuffare och sätta gränser. Åttaåringar är alldeles för små för att kunna planera sin dag och vara väluppfostrade hela tiden mm. Du får helt enkelt säga till barnets föräldrar att 2 timmars lek är tillräckligt. Du får smsa dem när det är dags att hämta om de inte gör det självmant. Du får ta tag i flickan när hon går och säga hejdå så att hon lär sig säga hejdå tillbaka. Du får säga till barnen att nu är det dags att gå ut och leka. Du får bestämma att vissa barn inte är välkomna hem till er igen. 

Jag gör så hela tiden, trots att min son är 11,5 år gammal. Nu får ni gå ut en stund! Då tar de med sig en boll och går ut. Inte svårare än så. Nu får ni stänga av alla skärmar! Då får de ta fram ett brädspel eller en kortlek. 

Om de är hungriga (de flesta barn är hungrigare än mitt) så säger jag att kl XX blir det mellis och XX blir det middag. De är välkomna att äta hos mig, men om vi har beräknat en viss mängd till middag ber jag kanske min man att köpa med sig några pizzor från Ica/Coop som supplement. 

Jag är den vuxna, jag är föräldern. När andras barn är hemma hos mig är jag deras förälder också. Det krävs en by, du vet...  

Svar på tråden Barnens vänner…