• Anonym (TS)

Semester innan a-kassa

Jag har snart pluggat klart. Tänkte vara ledig (leva på sparpengar) minst en månad sen börja söka jobb (har redan sökt en del men vill inte börja jobba förrän i augusti). 
    I augusti när jag är tillbaka från ledigheten och skriver in mig hos arbetsförmedlingen, kan jag få a-kassa trots att jag inte sökt jobb på 4-6 veckor? Någon som varit i den situationen?

(Att SGI:n inte är skyddad vet jag.)

• Svar på tråden Semester innan a-kassa
  • EpicF

Ts: Im du har en SGI vilande så måste skriva in dig på AF första arbetslösa vardagen, dvs egentligen direkt efter sista skoldagen för att inte bli nollade. 

• Anonym (Ellise)
    EpicF skrev 2023-03-06 15:56:31 följande:

Ts: Im du har en SGI vilande så måste skriva in dig på AF första arbetslösa vardagen, dvs egentligen direkt efter sista skoldagen för att inte bli nollade. 

Är det inte några månader man har på sig nu? Trodde reglerna ändrats?
  • Räkan77
    EpicF skrev 2023-03-06 15:56:31 följande:

Fast om hon inte står till arbetsmarknadens förfogande så räknas hon väl inte som arbetslös? Sen är det ju säkert många som gör så och passar på att ta lite ledigt, men den överhoppningsbara tiden ska väl egentligen brytas av ledigheten och det kan ju få stora ekonomiska konsekvenser. 
  • EpicF
    Räkan77 skrev 2023-03-06 18:02:38 följande:
    Fast om hon inte står till arbetsmarknadens förfogande så räknas hon väl inte som arbetslös? Sen är det ju säkert många som gör så och passar på att ta lite ledigt, men den överhoppningsbara tiden ska väl egentligen brytas av ledigheten och det kan ju få stora ekonomiska konsekvenser. 
    Hon kan fortfarande vara inskriven på arbetsförmedlingen även om hon väljer att ha ledigt och då inte står till arbetsmarknadens förfogande. 
  • EpicF

Anonym (Ellise): Om man byter ett heltidsjobb till ett annat så är ens SGI skyddad i tre månader. Men ts är student och då ska man skriva in sig på AF första arbetslösa vardagen för att skydda sin SGI. 

Så vidt jag vet har de reglerna inte ändrats. 

• Anonym (Ellise)
    EpicF skrev 2023-03-06 18:26:56 följande:

Anonym (Ellise): Om man byter ett heltidsjobb till ett annat så är ens SGI skyddad i tre månader. Men ts är student och då ska man skriva in sig på AF första arbetslösa vardagen för att skydda sin SGI. 

Så vidt jag vet har de reglerna inte ändrats. 

Ok. Om man byter ett heltidsjobb mot studier och får lite glapp, är ens SGI körd då? Om jag har glapp mellan studier och sommarjobb? Jag ska fortsätta med studierna även efter sommaren.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ellise) skrev 2023-03-06 21:09:15 följande:
    Ok. Om man byter ett heltidsjobb mot studier och får lite glapp, är ens SGI körd då? Om jag har glapp mellan studier och sommarjobb? Jag ska fortsätta med studierna även efter sommaren.
    Beror på om du går ett program eller fristående kurser.
  • Anonym (Ellise)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-06 21:13:25 följande:
    Beror på om du går ett program eller fristående kurser.
    Jag läser en yh-utbildning.
  • EpicF
    Anonym (Ellise) skrev 2023-03-06 21:15:48 följande:
    Jag läser en yh-utbildning.
    Då är den nog skyddad även under sommarlovet. Hela program brukar vara skyddade. 
  • Anonym (Ellise)
    EpicF skrev 2023-03-06 21:37:55 följande:
    Då är den nog skyddad även under sommarlovet. Hela program brukar vara skyddade. 
    Även mellan jobb och studier? Jag har ett ca 2 v glapp där.
  • EpicF
    Anonym (Ellise) skrev 2023-03-06 21:40:52 följande:
    Även mellan jobb och studier? Jag har ett ca 2 v glapp där.
    Osäker på om den är skyddad om man gör från jobb till studier. Hör med fk. 
Svar på tråden Semester innan a-kassa