Inlägg från: Anonym (Ellise) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ellise)

Semester innan a-kassa

Varför inte söka jobb direkt så du har ett efter studierna, men vara tydlig med startdatumet när du kan börja. Du kan ju också börja så att du jobbar i juni, vara ledig juli och sedan tillbaka igen i augusti.

Är det svårt för dem att rekrytera går de säkert med på detta upplägg. Då kan du ju säkert även få lite semesterdagar att ta ut, ett jobb som börjar 1 juni ger ju i alla fall minst 18 semesterdagar.

• Anonym (Ellise)
    Anonym (....) skrev 2023-03-05 21:43:48 följande:
    18 semesterdagar för ert jobb som börjar i juni? Hur tänkte du där? 

Börjar ts i juni och planerar att vara ledig i juli så har h*n 0 semesterdagar att ta ut. På sin höjd har h*n tjänat in två semesterdagar i juni så kam ta ut nästa år. 
    Många jobb har förskottssemester och det brukar vara ca 2,5 dagar per månad.
    Juni-december är 7 månader så cirka 18 dagar. Det fick jag när jag började ett jobb runt den tiden. Och ja jag kunde ta ut dem samma år jag började.
  • Anonym (Ellise)
    EpicF skrev 2023-03-06 15:56:31 följande:

Ts: Im du har en SGI vilande så måste skriva in dig på AF första arbetslösa vardagen, dvs egentligen direkt efter sista skoldagen för att inte bli nollade. 

Är det inte några månader man har på sig nu? Trodde reglerna ändrats?
  • Anonym (Ellise)
    EpicF skrev 2023-03-06 18:26:56 följande:

Anonym (Ellise): Om man byter ett heltidsjobb till ett annat så är ens SGI skyddad i tre månader. Men ts är student och då ska man skriva in sig på AF första arbetslösa vardagen för att skydda sin SGI. 

Så vidt jag vet har de reglerna inte ändrats. 

Ok. Om man byter ett heltidsjobb mot studier och får lite glapp, är ens SGI körd då? Om jag har glapp mellan studier och sommarjobb? Jag ska fortsätta med studierna även efter sommaren.
  • Anonym (Ellise)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-06 21:13:25 följande:
    Beror på om du går ett program eller fristående kurser.
    Jag läser en yh-utbildning.
  • Anonym (Ellise)
    EpicF skrev 2023-03-06 21:37:55 följande:
    Då är den nog skyddad även under sommarlovet. Hela program brukar vara skyddade. 
    Även mellan jobb och studier? Jag har ett ca 2 v glapp där.
Svar på tråden Semester innan a-kassa