• Anonym (TS)

Semester innan a-kassa

Jag har snart pluggat klart. Tänkte vara ledig (leva på sparpengar) minst en månad sen börja söka jobb (har redan sökt en del men vill inte börja jobba förrän i augusti). 
    I augusti när jag är tillbaka från ledigheten och skriver in mig hos arbetsförmedlingen, kan jag få a-kassa trots att jag inte sökt jobb på 4-6 veckor? Någon som varit i den situationen?

(Att SGI:n inte är skyddad vet jag.)

• Svar på tråden Semester innan a-kassa
  • Anonym (Hin håle)

Vad har de sagt när du frågat dem? 

• Anonym (Jo)

Klart du kan det men du måste fortfarande uppfylla kraven för att vara berättigad till a-kassa.

• Anonym (strategisk)

Varför inte skriva in dig på Arbetsförmedlingen på en gång? Då får ju a-kassa under din ledighet. 

• Anonym (TS)
    Anonym (strategisk) skrev 2023-03-05 09:29:21 följande:

Varför inte skriva in dig på Arbetsförmedlingen på en gång? Då får ju a-kassa under din ledighet. 

För att jag inte kommer stå till arbetsmarknadens förfogande. 
  • Anonym (Jo)

Men hur tänkte du att du skulle få a-kassa? Det får du ju inte från dag ett oavsett om du tar semester eller inte, oavsett om du skriver in dig hos AF nu eller senare. Du kan fortfarande skriva in dig redan när studierna är klara, de kommer ändå inte tvinga ut dig på praktik eller kolla hur många jobb du sökt.

• Anonym (TS)

Så jag kan skriva in mig direkt när jag tagit examen men inte ansöka a-kassa förrän senare? Jag hade tänkt skriva in mig efter ledigheten nämligen. 

Anonym (Jo) skrev 2023-03-05 11:42:38 följande:

Men hur tänkte du att du skulle få a-kassa? Det får du ju inte från dag ett oavsett om du tar semester eller inte, oavsett om du skriver in dig hos AF nu eller senare. Du kan fortfarande skriva in dig redan när studierna är klara, de kommer ändå inte tvinga ut dig på praktik eller kolla hur många jobb du sökt.

• Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-05 12:41:47 följande:

Så jag kan skriva in mig direkt när jag tagit examen men inte ansöka a-kassa förrän senare? Jag hade tänkt skriva in mig efter ledigheten nämligen. 

Ja det kan du :) Men du måste som sagt uppfylla deras krav för att få a-kassa också, det får man inte från dag ett då man ansöker, men det visste du kanske.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jo) skrev 2023-03-05 12:51:04 följande:
    Ja det kan du :) Men du måste som sagt uppfylla deras krav för att få a-kassa också, det får man inte från dag ett då man ansöker, men det visste du kanske.
    Ja, det har jag koll på, var visserligen tio år sedan jag hade a-kassa sist en kort period men såvitt jag hittat är det samma rutiner och regler som innan.
    Undrar dock hur de ställer sig till att man inte gör vad man kan för att hitta ett jobb direkt. Jag hade lätt kunnat börja ett nytt jobb dagen efter examen nämligen, om inte annat så ett sommarjobb. Så hade det inte varit för några veckors ledighet så hade jag inte behövt vara arbetslös överhuvudtaget. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-05 13:01:02 följande:
    Ja, det har jag koll på, var visserligen tio år sedan jag hade a-kassa sist en kort period men såvitt jag hittat är det samma rutiner och regler som innan.
    Undrar dock hur de ställer sig till att man inte gör vad man kan för att hitta ett jobb direkt. Jag hade lätt kunnat börja ett nytt jobb dagen efter examen nämligen, om inte annat så ett sommarjobb. Så hade det inte varit för några veckors ledighet så hade jag inte behövt vara arbetslös överhuvudtaget. 
    Ja det är ju inte deras problem, så länge du inte ansöker om a-kassa får du göra vad du vill och AF ställer inte heller några krav så länge du inte tänkt göra det. Å andra sidan, om du är säker på att lätt få en anställning så behöver du inte skriva in dig hos AF alls, däremot betala till a-kassan så fort du får ett jobb.
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2023-03-05 13:01:02 följande:
    Så länge du tar ur ersättning så bryr sig ingen om vad du gör eller inte, varför skulle de?
Svar på tråden Semester innan a-kassa