Inlägg från: Anonym (Nej) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nej)

Nipt visa pojke

Jag ledsnar också ur snart på alla dessa trådar om besvikna blivande föräldrar som får en son och inte en dotter. 

Stackars pojkar, vad i allsin  dar är grejen? Har en son själv som är världens finaste underbaraste roliga lilla människa. Älskar honom något enormt.

Vad är grejen med att döttrar verkar vara mer önskade? 

• Anonym (Nej)
    Anonym (B) skrev 2023-03-10 22:23:11 följande:

Tror att mammor har nån bild av att man ska ha bättre kontakt med tjejer, vissa kanske tänker att dom ska klä dom i söta kläder och ha samma intressen sommarn själva hade. 

spekulerar bara. 

Troligen. Men alla mammor kan ju inte ha varit puttinuttitjejer? 

Om du är en mamma som älskar smink och mode och din dotter vill spela hockey och tycker smink är värdelöst. Ska fu då bli besviken igen då?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Eli) skrev 2023-03-11 09:29:22 följande:

Om vi ska vara ärliga så ser det ut på följande sätt. Tjejer har oftast tätare kontkat med sina familjer, man har oftast liknande intressen o det klart det är en anledning till att man vill ha en tjej. Finna miljoner ex på tjejer som gillar bilar hockey mm men om vi ser sanningen så har båda mina killar spelat hockey med 60st barn varav max 4 varit tjejer. Samma med garaget de mekar i. Det är 20st o inte en enda tjej. Alla ska ha samma möjligheter o de intressen de vill men snälla sluta säg att det inte är någon skillnad! Behöver inte exempel på nån som lekt med bilar . Det klart det finns o 1 av 30 hockyspelare är säkert tjejer. 
    Jag förstår ts o jag tycker inte det är fel att önska sig en tjej. 

Det där är verkligen bara din sanning. Min sambo och många manliga bekanta har jättetät kontakt med sina familjer. Jag ogillar skarpt att man i de här trådarna hela tiden tillskriver tjejer att vara sååå täta med familjer och killar heeelt ointresserade och kalla. Totala fördomar, och har man den inställningen undrar jag hur mycket man smittar av det på sina barn för att det sen blir så genom  stt själv vara tightare med döttrarna.

Du ger egna exempel från DIN verklighet men verkar anse att andras exempel är mindre värda - det är dumt.

Jag själv är en tjej, älskade bilar som liten, sen hästar, är helt inkompetent på makeup, har långt hår som jag dock inte kan styla. Gillar längdskidor, skoter, odling, ishockey, kläder och bandy. Kan fixa det mesta mekaniska i huset och gillar att baka småkakor. Har alltid varit helt ointresserad av tjejmiddagar och såna saker.

Så - vad är jag då, en önskedröm som tjej eller inte?

• Anonym (Nej)
    Anonym (Lio) skrev 2023-03-11 11:49:35 följande:
    Det är självklart individuellt och beroende på uppfostran och personlighet. Men det är inte konstigt att man har de här föreställningarna eftersom på ett generellt plan är det skillnader på män och kvinnor. Det finns ju mycket forskning och statistik att tillgå. Kvinnor står för större del av sociala relationer, de tar i större utsträckning hand om gamla föräldrar, passar barnbarn, ordnar med släktmiddagar, ser till att man håller kontakt och upprätthåller relationer med sina släktingar. Många kvinnor tänker väl också att man kommer ha fler gemensamma intressen och göra saker tillsammans med en dotter. Precis som män kan tänka detsamma om söner. Det är ju också väldigt vanligt att det faktiskt blir så också. Men är såklart individuellt. Men individuella exempel är inte så intressant för det säger ingenting om hur det blir för just ts. Men hur det än blir tror jag föräldrarna kommer älska sitt barn lika mycket och inte önska sig något annat när barnet väl är fött.
    Jag tänker att det du hänvisar till är äldre och en sanning som verkligen håller på att ändras i sådana fall. Jag känner på inget vis igen det från min verklighet.

Och då är det ju än värre att man försöker hålla fast pch hänvisa till den, då är man ju själv del av att fortsätta den.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Lio) skrev 2023-03-11 12:19:44 följande:
    Vad du känner igen från sin egen verklighet spelar ju ingen roll. Jag känner också söner som har god relation till sin familj. Det finns dock forskning och statistik som är opartisk som visar på det jag skriver. Och de som önskar sig ett visst kön baserar ju det på sina egna erfarenheter och uppfattningar. Som är mer verkliga för dem än någon anonyms som skriver på familjeliv. Ts har annan erfarenhet än du helt enkelt. Hon har ju också levt ett liv med egna erfarenheter och upplevelser. Inte dina upplevelser.
    Hur ny är den forskningen och statistiken? Och hur är den utförd, på vilket underlag?

Jag tänker också på att saker ändras, och om många mammor säger som på familjeliv, att söner är dåliga att ha kontakt och döttrar bra - så är det också en risk att dessa mammor behandlar barnen, om än omedvetet, så att det uppfylls. 

Oavsett är det faktiskt galet att redan innan en människa är född vara besviken bara utifrån ett kön, det står jag för att jag tycker. Galet.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (fialotta) skrev 2023-03-11 14:13:35 följande:
    Jag håller med, verkligen. Jag spyr på alla skittrådar med blivande föräldrar som lipar över sin besvikelse för att de ska få en pojke.

Sen inser jag att jag var likadan, fast tvärtom. Jag ville ovillkorligen ha pojkar. Dock finns en anledning till detta, en diagnos som bara kan ärvas av flickor.
    Även om jag nog helst velat ha pojkar oavsett.

Jag blir iaf upprörd. Och sen klagas det på att pojkar ska vara så hårda och inte visar känslor. Nä, men tacka sjutton om de föds till familjer som innan de ens existerar redan är säkra på att de kommer vara sämre att visa känslor, att de inte kommer ha kontakt längre fram, etc. 

• Anonym (Nej)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-03-11 19:08:38 följande:

Man VILL INTE känna så

precis som en kvinna som kan få anknytningsproblem mot sin vilja så har vissa dessa känslor mot sin vilja.
    man vill såklart vilja ha båda könen och sen när man är gravid så väcks en känsla i en att man vill ha ett visst kön. jag vet inte varför det är så men det kanske har med hormoner att göra?

en mamma som avskyr sitt barn när de är fött och önskar att det inte fötts mm pga förlossningsdepression är accepterat men att man kanske har dessa känslor ang kön MOT SIN VILJA är så otroligt hemskt. man kan inte hjälpa att man känner så och Man vill inte känna så. om man kunnat ändra känslorna så hade man ju gjort det. 

Fast det är inte så det brukar låta på FL. Det är oftare ?jag har alltid velat ha x?. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-03-11 22:25:18 följande:

Det är möjligt. Jag är ny här.
    jag har två bonusbarn som jag älskar högt som är pojkar. Jag trodde aldrig att denna känsla skulle infinna sig i mig, att jag inte vill h en son. Känns helt sjukt!
    jag har ju googlat för att försöka hitta andra som känt så men som sen ändrat sig, eller för att hitta orsaker på varför jag känner såhär, är det vanligt?
    jag tror många som skriver om sin känslor kring det här tycker att det är sjukt jobbigt att känna så och de försöker att hitta tröst och hopp genom att hitta andra som känner eller känt så, och där de sen ändå blivit bra!
    kanske även tips på hur andra har handskat med känslorna och hur de har lyckats vända dem! 

Men det är så tabu att känna så. Man får inte söka hjälp utan att bli påhoppad att man inte borde skaffa barn och man är hemsk .

ingen skriver väl här för att SKRYTA om att de känner så? rimligtvis skriver man för att man vill höra andras erfarenheter och därmed känna ?det kommer ordna sig?

det är sjukt tungt och ensamt att gå med dessa tankar och känslor som man inte vill ha.
    självklart vill man vara glad åt sin graviditet och glädjas att där är ett barn!! Inte känna ångest över kön. 

det är en sjuk känsla som lägger sig som en våt handduk över hela graviditeten.

sluta skamma mammor för dessa känslor som de inte kan rå för 

Du skriver utifrån ditt  eget perspektiv, men många inlägg här är just av typen att man verkligen inte vill ha en pojke för de är så dåliga som vuxna, man får ingen kontakt med banrbarn ovh allt vad det brukar finnss för fördomar. Och det vänder jag mig mot.

Att skaffa barn, då är det ju typ 50/50 att få en kille, och har man såna fördomsr och känslor får man kanske jobba med dem innan man blir gravid med.

Stackars dessa små oskyldiga söner annars.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Eli) skrev 2023-03-12 01:14:34 följande:

Detta är en sak som är så tabu. Ändå skapas det åtskilliga trådar o vi är så många som känner längtan efter dotter. Låt oss göra det. Låt oss se sanningen. Att det finns många exempel på pojkar som har en jättegod relation till sin mamma men kolla er omkring. I er egna vänskapskrets, på idrotten o förskola . Alla är olika individer o idag har vi förmånen att behandla alla könsneutralt. Ändå ser jag så många exempel på det vi skriver om. Flickor som får välja vad de vill att leka med leker ändå oftast med dockor, pärlar mm o de är oftast lite lugnare. Men långt ifrån alla men i det stora hela. Jag har jobbat på förskola 20 år nu. En förskola där alla ha samma förutsättningar o alla behandlas exakt lika. Ni får bli hur arga ni vill.

Återigen, det spelar ingen roll. Kan man inte hantera att oddsen är 50% att få en son ska man jobba med det innan man skaffar barn.
    Annars är det fasen synd om den son man får som växer upp med nån som hellre velat ha en dotter.

Egoism.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (@) skrev 2023-03-12 05:09:55 följande:
    Också: här får man ju ställa sig frågan vad som kom först, hönan eller ägget. Kan man förvänta sig att en oönskad son utvecklar en nära relation till sina föräldrar? Nä. Som förälder lägger man själv grunden för sin framtida relation med sina barn, om man konstant markerar att man är missnöjd och inte förväntar sig någon bra relation blir det inte någon sådan heller. 
    Exakt det här. Även undermedvetet kan man ju signalera det, särskilt om man också får en flicka och då favoriserar.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Suck....) skrev 2023-03-12 09:08:11 följande:

Oftast önskar sig folk flickor av dessa anledningar:
    - vill bli mormor
    - vill ha mamma-dotter relation 
    - vill klä min dotter i klänningar och tofsar.
    - har alltid sett mig som en flickmamma
    - döttrar har bättre relation med sina familjer 

Detta är helt fel fokus. Fokusera på att möta ditt barns känslomässiga behov istället för vad DU vill få ut av din dotter. För mig låter det sjukt egoistiskt.

Sen alla dessa fördomar om att pojkar är helt tvärtom och därför vill man inte ha dem, återigen handlar det om dina egna behov, fokusera på barnets behov istället.

Shit, inte så konstigt att nästan alla människor lever med någon sorts barndomstrauman när föräldrar endast tänker på sina behov och vad de vill få ut av sina barn.

Jag har aldrig heller fattat varför man hellre vill bli mormor än farmor. Jag hade exakt lika god relation med båda. Det beror ju snarare hur långt bort man bor.
Svar på tråden Nipt visa pojke