Inlägg från: Anonym (Lio) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lio)

Nipt visa pojke

Det blir ju inte bättre för att folk skriver att pojkar är bättre! 
    Det är samma sak, att favorisera ett kön.
    Människor är individer och så även barn. Innan man får barn är det abstrakt och ingen verklig individ. Det är då man kan ha en önskedröm om hur man vill ha det. Det är inte så konstigt att i det läget önska sig ett kön av olika anledningar. Och att det kan bli en omställning att ställa in sig på om det inte blir så. De allra flesta föräldrar älskar ändå sitt barn när det föds och vill inte byta ut det för att det har ett visst kön. Då är det en riktig människa som är ens eget riktiga barn. Och då är det helt andra saker som spelar roll.

• Anonym (Lio)
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-11 10:49:53 följande:

Det där är verkligen bara din sanning. Min sambo och många manliga bekanta har jättetät kontakt med sina familjer. Jag ogillar skarpt att man i de här trådarna hela tiden tillskriver tjejer att vara sååå täta med familjer och killar heeelt ointresserade och kalla. Totala fördomar, och har man den inställningen undrar jag hur mycket man smittar av det på sina barn för att det sen blir så genom  stt själv vara tightare med döttrarna.

Du ger egna exempel från DIN verklighet men verkar anse att andras exempel är mindre värda - det är dumt.

Jag själv är en tjej, älskade bilar som liten, sen hästar, är helt inkompetent på makeup, har långt hår som jag dock inte kan styla. Gillar längdskidor, skoter, odling, ishockey, kläder och bandy. Kan fixa det mesta mekaniska i huset och gillar att baka småkakor. Har alltid varit helt ointresserad av tjejmiddagar och såna saker.

Så - vad är jag då, en önskedröm som tjej eller inte?

Det är självklart individuellt och beroende på uppfostran och personlighet. Men det är inte konstigt att man har de här föreställningarna eftersom på ett generellt plan är det skillnader på män och kvinnor. Det finns ju mycket forskning och statistik att tillgå. Kvinnor står för större del av sociala relationer, de tar i större utsträckning hand om gamla föräldrar, passar barnbarn, ordnar med släktmiddagar, ser till att man håller kontakt och upprätthåller relationer med sina släktingar. Många kvinnor tänker väl också att man kommer ha fler gemensamma intressen och göra saker tillsammans med en dotter. Precis som män kan tänka detsamma om söner. Det är ju också väldigt vanligt att det faktiskt blir så också. Men är såklart individuellt. Men individuella exempel är inte så intressant för det säger ingenting om hur det blir för just ts. Men hur det än blir tror jag föräldrarna kommer älska sitt barn lika mycket och inte önska sig något annat när barnet väl är fött.
  • Anonym (Lio)
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-11 11:53:43 följande:
    Jag tänker att det du hänvisar till är äldre och en sanning som verkligen håller på att ändras i sådana fall. Jag känner på inget vis igen det från min verklighet.

Och då är det ju än värre att man försöker hålla fast pch hänvisa till den, då är man ju själv del av att fortsätta den.
    Vad du känner igen från sin egen verklighet spelar ju ingen roll. Jag känner också söner som har god relation till sin familj. Det finns dock forskning och statistik som är opartisk som visar på det jag skriver. Och de som önskar sig ett visst kön baserar ju det på sina egna erfarenheter och uppfattningar. Som är mer verkliga för dem än någon anonyms som skriver på familjeliv. Ts har annan erfarenhet än du helt enkelt. Hon har ju också levt ett liv med egna erfarenheter och upplevelser. Inte dina upplevelser.
Svar på tråden Nipt visa pojke