Tjej07 skrev 2023-03-03 14:04:41 följande:
Min mammas ekonomi är kaos
Hej, jag är en tjej på 15år m en ensamstående mamma som har en väldigt stor skuld pga privata anledningar. Jag undrar om det finns något sätt jag kan tjäna minst 500 000kr, jag får 1000kr i månaden av CSN som ska räcka till pendel varje dag, extra mat, schampoo osv o kläder men om jag kan ta en del från de finns de något jag kan typ investera i och tjäna pengarna? behöver verkligen hjälp och kan verkligen inget om ekonomi o sånt😬? eller om de finns något sätt jag kan vinna pengar?
Vilken gullig dotter din mamma har. Förstår så väl att du vill hjälpa henne men saken är den att 500.000 tkr är väldigt mycket pengar. En halv miljon. Slår man ut det på en lön på 12 månader så är det över 40.000 i månaden. Det är många vuxna som inte har den lönen.
Och investeringar t.e.x i aktier gör man långsiktigt på flera år och behöver en hel del kunskap. Sanningen är den att det inte finns något sätt för någon på 15 år ( och mycket svårt även för äldre ) att få ihop så mycket pengar på kort tid lagligt såvida man inte har ett sparande sedan flera år så pengarna redan finns.
Vad du kan göra är att utbilda dig och få ett bra arbete när du är klar och då kunna hjälpa din mamma på sikt.
Och berätta för mamma att det finns skuldrådgivare på kommunen ni bor i som hon kan boka tid hos och få råd av. Förstår att du blir besviken av mitt svar och önskade verkligen att jag kunde ge dig ett svar som var mer hoppfullt men en tröst är att det mesta ordnar sig till slut. Jag vet inte just din mammas situation men hoppas att det ljusnar snart.