• Tjej07

Min mammas ekonomi är kaos

Hej, jag är en tjej på 15år m en ensamstående mamma som har en väldigt stor skuld pga privata anledningar. Jag undrar om det finns något sätt jag kan tjäna minst 500 000kr, jag får 1000kr i månaden av CSN som ska räcka till pendel varje dag, extra mat, schampoo osv o kläder men om jag kan ta en del från de finns de något jag kan typ investera i och tjäna pengarna? behöver verkligen hjälp och kan verkligen inget om ekonomi o sånt😬? eller om de finns något sätt jag kan vinna pengar?

• Svar på tråden Min mammas ekonomi är kaos
  • Anonym (Nej)

Din mammas ekonomi är inte ditt ansvar. Du kan be henne vända sig till kommunen skuld- och budgetrådgivare, det är kostnadsfritt. 

• Tjej07
    Tjej07 skrev 2023-03-03 14:30:13 följande:

Min mamma har skuldsanering hos kronofogden men hennes ekonomi drabbar mig också, det har även alltid bara varit min mamma och jag så kan jag hjälpa henne för jag det!

Min mamma har skuldsanering hos kronofogden men hennes ekonomi drabbar mig också, det har även alltid bara varit min mamma och jag så kan jag hjälpa henne för jag det!
  • Anonym (L.K.)
    Tjej07 skrev 2023-03-03 14:04:41 följande:
    Min mammas ekonomi är kaos

Hej, jag är en tjej på 15år m en ensamstående mamma som har en väldigt stor skuld pga privata anledningar. Jag undrar om det finns något sätt jag kan tjäna minst 500 000kr, jag får 1000kr i månaden av CSN som ska räcka till pendel varje dag, extra mat, schampoo osv o kläder men om jag kan ta en del från de finns de något jag kan typ investera i och tjäna pengarna? behöver verkligen hjälp och kan verkligen inget om ekonomi o sånt😬? eller om de finns något sätt jag kan vinna pengar?

Vilken gullig dotter din mamma har. Förstår så väl att du vill hjälpa henne men saken är den att 500.000 tkr är väldigt mycket pengar. En halv miljon. Slår man ut det på en lön på 12 månader så är det över 40.000 i månaden. Det är många vuxna som inte har den lönen.
    Och investeringar t.e.x i aktier gör man långsiktigt på flera år och behöver en hel del kunskap. Sanningen är den att det inte finns något sätt för någon på 15 år ( och mycket svårt även för äldre ) att få ihop så mycket pengar på kort tid lagligt såvida man inte har ett sparande sedan flera år så pengarna redan finns. 
    Vad du kan göra är att utbilda dig och få ett bra arbete när du är klar och då kunna hjälpa din mamma på sikt. 
    Och berätta för mamma att det finns skuldrådgivare på kommunen ni bor i som hon kan boka tid hos och få råd av. Förstår att du blir besviken av mitt svar och önskade verkligen att jag kunde ge dig ett svar som var mer hoppfullt men en tröst är att det mesta ordnar sig till slut. Jag vet inte just din mammas situation men hoppas att det ljusnar snart.
  • Aniiee
    Tjej07 skrev 2023-03-03 14:33:08 följande:
    Om din mamma redan har skuldsanering så är det över om 3 år från det att hon fick skuldsanering, sen har hon inga skulder länge. Extra inbetalningar gör inte någon skillnad där. Det du kan göra är att vara en bra dotter, och det är du uppenbarligen redan. Om du har lite pengar kvar nu och vill göra något för din mamma, gå och köp ett par bitar marsipantårta, för igår var det första torsdagen i mars.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2023-03-03 16:45:00 följande:
    Om din mamma redan har skuldsanering så är det över om 3 år från det att hon fick skuldsanering, sen har hon inga skulder länge. Extra inbetalningar gör inte någon skillnad där. Det du kan göra är att vara en bra dotter, och det är du uppenbarligen redan. Om du har lite pengar kvar nu och vill göra något för din mamma, gå och köp ett par bitar marsipantårta, för igår var det första torsdagen i mars.
    Efter som du gillar att vara nitisk och påtala sakfel hos andra så kan jag gärna åtgärda den tjänsten till dig.

En skuldsanering gäller i 5år, från det man har fått den godkänd tills det är klart för privatpersoner.
    Är man företagare så är det 3år.
    Står på kronans hemsida.

TS mamma antar jag går som privatperson. Sedan så har ju inte TS skrivit när hennes mamma påbörjade sin skuldsanering.

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/skuldsanering/2021-03-09-nar-ar-skuldsaneringen-klar

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2023-03-03 17:43:15 följande:
    Efter som du gillar att vara nitisk och påtala sakfel hos andra så kan jag gärna åtgärda den tjänsten till dig.

En skuldsanering gäller i 5år, från det man har fått den godkänd tills det är klart för privatpersoner.
    Är man företagare så är det 3år.
    Står på kronans hemsida.

TS mamma antar jag går som privatperson. Sedan så har ju inte TS skrivit när hennes mamma påbörjade sin skuldsanering.

https://kronofogden.se/kundservice-svarar/fragor-och-svar/skuldsanering/2021-03-09-nar-ar-skuldsaneringen-klar
    Ja, sorry. Är väl för att jag själv är företagare...
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (barnet)

Du ska absolut inte försöka vinna pengar på spel, det leder bara till problem och spelberoende i tidig ålder är ett säkert sätt att sabba sitt eget liv.

Det bästa du kan göra är nog att hitta ett jobb på deltid som du klarar av bredvid skolan, om du vill hjälpa till med er hushållsekonomi. Kanske måste du vänta tills du är 16, det finns gränser för arbete idag som är hårdare än när jag var ung.

Det är viktigt att du tänker till när du planerar ditt eget liv. Jag kämpade som ett djur med betygen för att komma in på min utbildning, och jag vågade inte heller välja det jag helst ville, för jag visste att om jag skulle misslyckas så hade inte mamma haft råd att hjälpa mig- jag fick helt enkelt inte bli av med mitt CSN.
    Så jag valde en utbildnign som var lite mindre svår än det jag egentligen ville.

Min utbildning ledde till ett välbetalt jobb och jag sover gott om natten idag och saknar inget.

Min mamma var inte skuldsatt men hon försörjde en man som inte jobbade i 30 år och vi var fattiga pga det.

Du har fått ett för stort ansvar för tidigt, men det kan också göra att du kommer att planera bättre, jobba hårdare och lyckas bättre än din mamma, glöm inte det!

• Anonym (Jo)

Fint att du vill hjälpa din mamma. Men enda sättet du kan hjälpa henne på är att inte gå i hennes fotspårHjärta

Svar på tråden Min mammas ekonomi är kaos