• oliver432

Hon vill inte ha barn

Vi har hängt ihop i åtta år, hon 34 och jag 41. Och jag (mannen) har tänkt att det ok att vänta med barn så hon får tid att etablera sig bra i karriären. Men jag känner allt mer akut att det snart är för sent. Men när jag vill att vi bestämmer oss och säger hur viktigt det känns, så visar det sig att hon inte alls vill ha barn. Men kan tänka sig fundera ett halvår. Jag är rådvill och undrar om hon förhalar tills det är för sent. Några kloka tankar?

• Svar på tråden Hon vill inte ha barn
  • Anonym (Ann)
    oliver432 skrev 2023-03-02 20:51:38 följande:
    Hon vill inte ha barn

Vi har hängt ihop i åtta år, hon 34 och jag 41. Och jag (mannen) har tänkt att det ok att vänta med barn så hon får tid att etablera sig bra i karriären. Men jag känner allt mer akut att det snart är för sent. Men när jag vill att vi bestämmer oss och säger hur viktigt det känns, så visar det sig att hon inte alls vill ha barn. Men kan tänka sig fundera ett halvår. Jag är rådvill och undrar om hon förhalar tills det är för sent. Några kloka tankar?

Prata med henne ordentligt. Ni har varit tillsammans länge så hon borde kunna ge ett svar om hon vill ha barn eller inte. Sedan får du fundera på hur du ska göra, beroende på hennes svar. 
  • Anonym (Livet är kort)

Har ni inte pratat om detta tidigare? Jag tror att ni inte kommer att få några barn faktiskt. Du får ta ett allvarligt samtal med henne att hon faktiskt måste bestämma sig för om hon vill ha barn eller inte. Ge henne en vecka på sig att fundera och om hon efter den tiden säger nej eller att hon inte vet så är det lika bra att lämna henne, även om det gör ont. Om hon säger ja så måste ni diskutera tidsperspektiv. Hennes fertilitet börjar strax dala, din har redan påbörjat sin nedåtkurva och ingen av er blir yngre. Det här är ditt liv det handlar om. Om du ska ha någon chans alls att få barn så är det NU ni ska sätta igång. Vad väntar hon på??

• Anonym (korven)
    oliver432 skrev 2023-03-02 20:51:38 följande:
    Hon vill inte ha barn

Vad är det hon ska fundera på i ett halvår? Dags att gå vidare låter det som... Ett halvår är lång tid. 
  • Anonym (Lady)

Man vet om man vill ha barn eller inte innerst inne. Jag ville inte ha barn just när jag var yngre men visste att jag kommer vilja ha det lite längre fram i livet. Att fundera i ett halvår känns som orimligt lång tid. Klart hon vet om hon vill eller inte. Sen kanske hon inte vill NU. 

Tyvärr måste man ju ha lite mer brottom i er ålder, går inte att vänta hur länge som helst, fertiliteten dalar snabbt för vissa och det kan man ju inte veta i förväg. 

Om du verkligen vill ha barn och ganska snart  och hon inte vill, eller vill först om några år kanske du ska vandra vidare och hitta en livspartner som vill samma som du. 

Tufft. Lycka till. 

• Anonym (Fundera)

Jag känner ett par där kvinnan hade en tonåring sedan tidigare och mannen hade inga. De hade varit tillsammans i 10 år när han började fundera som du gör nu, för han hade en stor barnlängtan. 
    Hon sa att hon kände sig färdig med barn så de bestämde sig för att separera.
    Sedan ändrade kvinnan sig och nu är barnet några år och båda är glada över det. 

Men i ditt fall har din sambo inga barn sedan tidigare så då kan det mycket väl vara så att hon absolut Inte vill ha några.

• Mimosa86

Men ni har aldrig pratat om barn och framtid tidigare under åtta år?

Jag tycker du ska vara tydlig med vad du vill här. Om barn  inte är något hon vill ha (vilket är ok) då behöver ni bryta.

• Anonym (tiden är inte slut)

Kanske lite motsatt, men som någon som väntade länge tycker jag man kan ge det lite tid. Det är en stor omställning att få barn. Ni behöver prata ordentligt och hon kan behöva tid att bestämma sig för att offra sin kropp och fritid för resten av livet.
    Fick min första när jag var 38, det tog 2 mdr att bli gravid. Fertiliteten är inte död bara för att man e 30+.

• Anonym (Fundera)
    Anonym (tiden är inte slut) skrev 2023-03-04 00:33:01 följande:

Kanske lite motsatt, men som någon som väntade länge tycker jag man kan ge det lite tid. Det är en stor omställning att få barn. Ni behöver prata ordentligt och hon kan behöva tid att bestämma sig för att offra sin kropp och fritid för resten av livet.
    Fick min första när jag var 38, det tog 2 mdr att bli gravid. Fertiliteten är inte död bara för att man e 30+.

Det är dock ingen garanti att alla 38åringar har lätt att bli gravida bara för att vissa har det, så vill man inte riskera bli barnlös eller hålla på med ivf kanske man inte väntar tills man är nästan 40. Om man tycker det är värre att få barn tidigare än att inte få barn alls så kan man dra ut på det?
  • oliver432

Tack alla som svarat med fina råd och tankar. 

Vi har pratat om barn förut, men ganska ytligt. Så jag har vetat att hon tvekat lite. men jag har alltid tänkt att hon kommer bestämma sig att det är dags en dag. Tex har hon sagt saker i stil med att om vi får barn, tänk va söta och smarta det kommer bli :) 

Jag kommer inte vänta ett halvår, men ska pusha lite lagom under våren. Såklart så vill jag inte övertala henne? Vill inte leva med en ofrivillig mamma

• Anonym (korven)

Tror med på ett öppenhjärtigt samtal där du visar att du menar allvar än att "pusha lite lagom under våren".

• oliver432
    Anonym (korven) skrev 2023-03-04 08:40:12 följande:

Tror med på ett öppenhjärtigt samtal där du visar att du menar allvar än att "pusha lite lagom under våren".

Sant, det var bättre uttryckt och egentligen det jag menade :)
  • Anonym (Livet är kort)
    Anonym (tiden är inte slut) skrev 2023-03-04 00:33:01 följande:

Kul för dig då, men vetenskapen talar för att man inte ska vänta så länge. Fertiliteten börjar dala runt 35 års ålder, och det är bara att se sig omkring på FL för att se hur många som är yngre som verkligen kämpar för att bli gravida, måste ta till IVF och det funkar inte ändå. Så som sagt, kul för dig, men vad hjälper det ts tjej när hon inte har samma kropp?
  • Anonym (Kvinna)

Bra att du ska prata med henne.
    För ingen som vill ha barn ska ge avkall på detta tycker jag.
    Oavsett kön.

Och som flera påpekat, fertiliteten dalar.
    Inte hos alla såklart men det sker såklart.

Svar på tråden Hon vill inte ha barn