Inlägg från: Anonym (Behöver råd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Behöver råd)

Två barn tätt, hur ska det gå!

Väntar andra barnet som om allt går bra kommer när ettan är knappt 2. Är lite oroad hur det kommer bli - hur ska man klara första halvåret-året?! Tvåan är planerad och extremt välkommen men funderingarna på hur man klarar en energifylld tvååring på halvtid (förskolan är halvtid då) plus en nyfödd?!

Har fortfarande minnen kvar hur sjukt trött jag var av första barnet med sömnbrist och långa amningar. Hur löser man det med en leksugen springande liten till bredvid sig?

Alla bra tips från er som haft det så tas gärna emot!

• Svar på tråden Två barn tätt, hur ska det gå!
  • Anonym (Behöver råd)
    Kvinna1989 skrev 2023-03-02 12:21:10 följande:

Har en tjej född 2021 och väntar nr två med bf i juni. Kommer vara ca 1 år och 7 månaders ålderskillnad.

Spännande och läskigt på samma gång! 

Ja men precis den känslan! Jag ser ju massa fördelar om ett par år när de kan leka ihop - men det är just detta hur jag ska klara av föräldraledigheten som kan få mig oroad ibland. Men sen har jag ju minnen av hur mitt första barn vägrade alla typer av sele och bara sov i knä, och det får jag inge ihop led hur jag ska kunna roa och finnas där för en pigg tvååring som vill klättra överallt och springa runt?
  • Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Behöver råd) skrev 2023-03-02 12:48:19 följande:
    Ja men precis den känslan! Jag ser ju massa fördelar om ett par år när de kan leka ihop - men det är just detta hur jag ska klara av föräldraledigheten som kan få mig oroad ibland. Men sen har jag ju minnen av hur mitt första barn vägrade alla typer av sele och bara sov i knä, och det får jag inge ihop led hur jag ska kunna roa och finnas där för en pigg tvååring som vill klättra överallt och springa runt?
    *inte ihop med
  • Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Hej) skrev 2023-03-02 14:14:20 följande:

Jag är just nu hemma heltid med en 2åring och en 5 månaders och jag skulle säga att det går bättre än förväntat. Jag var lite orolig i början då många kände behovet av att berätta hur jobbigt allt skulle bli men tji fick dem, hittills har det inte varit jobbigt. 

Visst, det kan vara krävande vissa dagar och att ha två stycken små är inte alltid lätt men samtidigt så tror jag mycket handlar om rutiner (och självklart hur krävande barn man har/får). Vi har våra rutiner som vi följer och det funkar jättebra här hemma. Jag tror också det funkar bra för att vi inte har någon riktig tid att passa här hemma. Ingen förskola att passa tider kring. Vi slipper alla sjukdomar som den första tiden på förskolan oftast kommer med. Vi tar helt enkelt dagen som den kommer. Visst, det kräver mer av mig som förälder men ja, de är bara små en gång i livet och jag ser det som världens lyx att jag får vara hemma med mina två småttingar. 

Stort grattis till graviditeten :) 

Tack! Ja, jag ärju överlycklig över graviditeten - det är bara en strategi för att ta mig igenom den första tiden jag behöver haha. Min man kommer vara hemma lite mer än 10 dagar mha sparad semester vilket känns bra för att sätta rutiner, men nån gång blir jag ju själv med två småttingar.
  • Anonym (Behöver råd)
    lövet2 skrev 2023-03-06 22:40:23 följande:

Mina fyra äldsta kom ungefär vartannat år. Ganska lagom, kändes det för min del. Men nej, ingen förskola. Dagisbaciller att smitta nyfödda babyn med, det skulle jag aldrig riskera. Dessutom är det onödigt stressande att passa tider varje dag när man har en liten.
    Jag gjorde en amningshörna i lekrummet. Där kunde jag sitta och amma (med dörren stängd, så 2-åringen inte rymde) medan den stora lekte. Storasyskonet var nöjd med att jag var där och jag behövde inte oroa mig. Annars blev det förstås mycket amning i soffan medan jag läste för den stora eller att TV:n var på något barnprogram. Men se till att ransonera barnprogrammen! Bara vid amning, för annars blir det lätt att 2-åringen vänjer in sig vid timmar av TV.

Jag hade också ett täcke på golvet i ett hörn. Där lade jag babyn när den somnat. Strategiskt till så inte syskonet kunde komma åt. Alltid med en radio eller någon annan ljudkälla bredvid, så stördes inte babyn av syskonets tjoande.

Ett mobilt skötbord är bra. Då byter du babyns blöjor i det rum där 2-åringen är och har uppsikt hela tiden.

Jag tänker att det måste bero på hur barnen är? Min äldsta nu vägrar ju vara i ett låst eller avskärmat rum en längre tid så det skulle bli en skrikfest. 

Hen gick också inte att lägga ned som du beskriver som bebis , så är barn 2 likadant funkar det ju inte och då är förskoletiden kanske räddningen istället för att kunna gå ut på promenad med barn 2 och sen sova lite.

• Anonym (Behöver råd)
    Anonym (Sofi) skrev 2023-03-07 04:59:42 följande:

Man försöker hjälpas åt, en person är lite för två små barn, även om det går såklart. Är ni två föräldrar, så försök ha lite föräldraledigt båda två ett tag. Eller om den som jobbar kan gå ner till 75%. Hjälp från släktingar och vänner är också guld värt! Mina föräldrar jobbar fortfarande mycket men min moster har varit hos oss dn del på dagarna, så skönt om det så bara är någon som tar ut stora barnet och leker en timme när man kan fokusera på lillen.

Det låter fint. Mina föräldrar är för gamla för att kunna ta hand om barnet ute och syskon och hela mannens släkt bor för långt bort. 
Svar på tråden Två barn tätt, hur ska det gå!