lövet2 skrev 2023-03-06 22:40:23 följande:
Mina fyra äldsta kom ungefär vartannat år. Ganska lagom, kändes det för min del. Men nej, ingen förskola. Dagisbaciller att smitta nyfödda babyn med, det skulle jag aldrig riskera. Dessutom är det onödigt stressande att passa tider varje dag när man har en liten.
Jag gjorde en amningshörna i lekrummet. Där kunde jag sitta och amma (med dörren stängd, så 2-åringen inte rymde) medan den stora lekte. Storasyskonet var nöjd med att jag var där och jag behövde inte oroa mig. Annars blev det förstås mycket amning i soffan medan jag läste för den stora eller att TV:n var på något barnprogram. Men se till att ransonera barnprogrammen! Bara vid amning, för annars blir det lätt att 2-åringen vänjer in sig vid timmar av TV.
Jag hade också ett täcke på golvet i ett hörn. Där lade jag babyn när den somnat. Strategiskt till så inte syskonet kunde komma åt. Alltid med en radio eller någon annan ljudkälla bredvid, så stördes inte babyn av syskonets tjoande.
Ett mobilt skötbord är bra. Då byter du babyns blöjor i det rum där 2-åringen är och har uppsikt hela tiden.
Jag tänker att det måste bero på hur barnen är? Min äldsta nu vägrar ju vara i ett låst eller avskärmat rum en längre tid så det skulle bli en skrikfest.
Hen gick också inte att lägga ned som du beskriver som bebis , så är barn 2 likadant funkar det ju inte och då är förskoletiden kanske räddningen istället för att kunna gå ut på promenad med barn 2 och sen sova lite.