Inlägg från: Anonym (Fel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fel)

Att aldrig vara bra nog

Man kan känna sig glad och attraktiv, kanske är i bra form, har bra självförtroende. Men det finns alltid nån där som vill tala om för dig att nåt är fel på dig.
    Har du varit med om att människor öppet kritiserat ditt utseende, kroppen t ex, eller talat om för dig hur du ska vara för att vara manlig/kvinnlig och attrahera nån?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Att aldrig vara bra nog
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Liten och rapp) skrev 2023-03-01 15:05:12 följande:

Jag är man och bara drygt 170cm lång.
    Har upplevt mycket längdrasism. Oftast indirekt i  t.ex. media där man t.ex. förlöjligar Putin m.fl.för att dom är korta och beskriver långa män som välväxta, manliga, sexiga, m.m, men även fått höra direkt att jag inte duger av den anledningen.
    Har ofta haft långa kompisar och fått höra ?Helan och Halvan? många gånger och hur kul det ser ut när vi går i bredd.. Gissa vilka som fick de snyggaste och kåtaste tjejerna..?

Jag är 185 och har aldrig haft en tjej.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Kaffet kokar över) skrev 2023-03-01 16:33:16 följande:
    Nej där ser du. Att vara lång är inte en en garanti som kortare män inbillar sig. Men en del vill gärna skylla på det. 
    Jag skyller inte på nåt. Jag har stor kuk också, men bara legat med en. Blev av med oskulden sent. En del tjejer har sagt att jag ser bra ut. Jag har ändå aldrig haft en flickvän.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (Liten och rapp) skrev 2023-03-02 00:13:49 följande:

Jag hade turen att hamna i sådana miljöer och situationer där jag tvingades och kunde utveckla min sociala sida, med humor, dans och glimten i ögat som främsta tillgångar och har nästan inte varit singel sedan tonåren.
    Dock har jag upplevt att jag fått jobba hårdare för att få framgång hos kvinnor och respekt hos både män, kvinnor och ungdomar. En stor man har en naturlig auktoritet.

Men det tråden handlar om är ju om jag upplevt att andra människor tagit sig rätten att påpeka brister hos mig, och svaret på den frågan var JA!
    Av nån anledning verkar det vara OK att kommentera att man är för kort. Jämfört  om det varit fetma eller hudfärg så hade man kunna anmäla för diskriminering eller kränkande behandling.
    Längdrasismen är så normaliserad så att tom korta personer tar den för naturlig, men visst smärtar det.

Det är ok för kvinnor att klanka ner på och förlöjliga mäns utseende, och jag kan erkänna att jag tog illa upp av det.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (inte en könsfråga) skrev 2023-03-02 07:27:35 följande:
    Menar du på allvar att du tror att det enbart är kvinnor som förlöjligar mäns utseende?
    Kvinnor blir ju mycket mer bedömda efter sitt utseende än män mer generellt. 
    Kvinnor har alltid bedömts efter utseende och män efter prestationer.

Herre gud människa, vad lever du i för värld om du inte har insett att kvinnors utseende bedöms mycket mer än mäns i det stora.

Däremot finns det förstås personer både kvinnor och män som säger saker om andras utseende till andra kvinnor och män men om du tror att kvinnor förlöjligar mer än män då har du ingen aning om vad som händer i samhället.
    Hur kan du ens missa att kvinnor utseende alltid kommenteras, alltifrån hur unga ska vara, smala och snygga. Äldre kvinnor får höra mycket mer nedsättande om åldrande i motsats mot män osv,

Det är beklagligt för alla som får höra kommentarer om sitt utseende, det gäller både kvinnor och män. Eller tycker du att det är mer synd om män som får kommentarer än kvinnor? Tror du inte att kvinnor blir lika ledsna av att få kommentarer om hur dom ser ut.

Hur fasiken kan du göra det till en könsfråga, det är väl lika illa för både kvinnor och män att få kommenterar, varför skulle det inte vara det menar du?
    För du är väl inte så inskränkt att du inte inser att kvinnor får många kommentarer ifrån män gällande sitt utseende.

Du tar illa upp av att kvinnor förlöjligar mäns utseende, jaha du tar alltså INTE illa upp av att kvinnor förlöjligas av män?
    Det är ju fruktansvärt  oempatiskt av dig om du enbart bara bryr dig om att det ena könet utsätts men inte när det andra gör det.

Har du svårt för att kunna tänka dig in i andras känslor om inte personerna är män? Kan du tänka dig in i kvinnors känslor om dom är utsatta?

Så om du blivit utsatt för att kvinnor kommenterat din kropp trots att du skriver att du ser bra ut osv kan du inte förstå att kvinnor fått höra kommentarer om sin kropp av män som är lika illa som det du fått höra eller tom värre?

Man kan fråga har någon blivit utsatt för elaka kommentarer för sin kropp och då lyssna både till kvinnor och män, ta in deras berättelser men att sen inte ta in det utan bara när män blivit utsatta är så dåligt och lågt.

Bara för att du varit utsatt av kvinnor kan du då bara relaterar till andra män som också blivit det eller kan du förstå och tänka dig in även kvinnors känslor?
    Bara för att du blivit utsatt av kvinnor  kan du ändå förstå att män även gör så mot kvinnor? 

Kan du förstå och ta in att både kvinnor och män för höra kommentarer av både kvinnor och män? Män är inte mer utsatta än kvinnor.
    Jag säger att det är mer ok för kvinnor att förlöjliga mäns utseende. När män förlöjligar kvinnors kroppar, då är det ingen som tycker att det är ok.
    Du skriver om att tänka sig in i hur det är för andra. Och så pratar du om kvinnor. Jag skriver om mina erfarenheter. Kan du tänka dig in i hur det har känts för mig?
  • Anonym (Fel)
    Anonym (inte en könsfråga) skrev 2023-03-02 07:35:40 följande:
    Har "Liten och rapp" ens skrivit att det enbart är kvinnor som kommenterat hans längd? Nej det har han inte gjort!

DU läser det som om det enbart är kvinnor, varför?
    Det är jag som skriver det, det är mina ord. Mina erfarenheter. Och det är många män som har samma erfarenheter.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (inte en könsfråga) skrev 2023-03-02 07:46:03 följande:
    Folk tänker sig inte för när dom slänger ur sig en kommentar tyvärr!
    Jag tycker att kvinnor kan tänka sig för innan dom fäller en lustig kommentar om hans kropp. Jag behövde inte höra allt som var fel med mig när jag var yngre och försökte träffa tjejer. Jag gjorde så gott jag kunde.
  • Anonym (Fel)

Jag pratade med min mamma om det här, sa att jag fortfarande är arg över sånt de sagt, och hon bad om ursäkt, hon trodde inte att jag tagit så illa vid mig av det här under åren.
    Det betyder inget för de som slänger ur sig kommentarer. Dom behöver inte ta nåt ansvar för sina ord.

Jag sa till henne att jag gjorde så gott jag kunde, jag försökte i alla fall.
    "Det ska du fortsätta med" svarade hon.
    Hon förstod inte vad jag menade alltså. Jag försökte förklara att jag har dåligt självförtroende efter alla år av kommentarer, och att ha försökt. Jag har ju aldrig lyckats få en flickvän.

• Anonym (Fel)
    Anonym (Fel) skrev 2023-03-02 07:52:20 följande:

Jag pratade med min mamma om det här, sa att jag fortfarande är arg över sånt de sagt, och hon bad om ursäkt, hon trodde inte att jag tagit så illa vid mig av det här under åren.
    Det betyder inget för de som slänger ur sig kommentarer. Dom behöver inte ta nåt ansvar för sina ord.

Jag sa till henne att jag gjorde så gott jag kunde, jag försökte i alla fall.
    "Det ska du fortsätta med" svarade hon.
    Hon förstod inte vad jag menade alltså. Jag försökte förklara att jag har dåligt självförtroende efter alla år av kommentarer, och att ha försökt. Jag har ju aldrig lyckats få en flickvän.

Lätt för andra att säga hur man ska göra. Jag tror de också hade mått dåligt om de aldrig lyckades få till det, alltid fått höra att det mesta dom gjorde var fel när de skulle träffa nån, och om jag klankat ner på deras utseenden. 

Det är som när jag skrev i annan tråd att jag inte är lika aktiv längre på dejtsidor. Nån skrev att det är avtändande med så passiva män.
  • Anonym (Fel)
    Anonym (inte en könsfråga) skrev 2023-03-02 07:58:21 följande:
    Fast jag skriver ju att det är lika illa när både män och kvinnor blir utsatta, du däremot skriver att kvinnor förlöjligar män och bara det. 

Jag tycker att det är lika illa vem som helst som, man eller kvinna blir utsatt och det då av både män eller kvinnor. Det skrev jag tydligt så hur kan du ifrågasätta det?
    Det är ju du som bara tar upp kvinnor som förlöjligar män fast du borde inse att det är lika illa även tvärtom , bara för att du är man kan du ju inte enbart relatera till andra män utan måste ju även förstå att kvinnor mår lika dåligt.

Du gör det till en könsfråga istället för  som andra dvs lyssna på både män och kvinnor som blivit utsatta.
    Det är lika illa för män och kvinnor att bli utsatta, det är personer som blir det inte ett kön av ett annat. 
    Du kan ju inte bara se till dig som att bara för att du är man och blivit utsatt för kvinnor är inte motsatsen lika illa. verkar helt ointressant för dig.
    Du verkar tycka att det är mer illa när män utsätts än kvinnor.
    Varför inte inse att det är lika illa för alla personer som blir utsatt oavsett om man är man eller kvinna?
    Jag har skrivit många gånger att jag vet vad kvinnor får höra. Men nu skriver jag om mina erfarenheter och jag ser att det är mer ok att förlöjliga män.
    Jag tror inte jag sett en enda gång att du har uttryckt sympati för hur det har varit och är för mig. 
Svar på tråden Att aldrig vara bra nog