• Tom Araya

Marinad - kyckling

Jag har tinat upp kycklinglår som ska marineras.

Till marinaden har jag köpt hem en flaska porter.

I övrigt har jag hemma grillolja, matolja, soja, flytande honung, liquid smoke, färsk vitlök, de flesta kryddor.

Jag mottar tacksamt tips på ingredienser att kombinera med portern.

• Svar på tråden Marinad - kyckling
  • Jag är bara jag

Jag brukar bara blanda olja, oxfond, salt, svartpeppar och hackad vitlök och pensla på. Så grillolja, salt och valfria kryddor är mitt tips.

• Tom Araya
    Jag är bara jag skrev 2023-02-28 18:06:45 följande:

Jag brukar bara blanda olja, oxfond, salt, svartpeppar och hackad vitlök och pensla på. Så grillolja, salt och valfria kryddor är mitt tips.

Nu är det klart.

Det blev 1/2 dl grillolja, 2 vitlöksklyftor, 1 krm salt, 1 dl porter, 1/2 dl Eriksberg karaktär, 1 msk soja samt chili. Nu får den stå och goa sig minst någon timme, kanske till imorgon till och med.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2023-02-28 11:04:31 följande:
    Jag har tinat upp kycklinglår som ska marineras.

Till marinaden har jag köpt hem en flaska porter.

I övrigt har jag hemma grillolja, matolja, soja, flytande honung, liquid smoke, färsk vitlök, de flesta kryddor.

Jag mottar tacksamt tips på ingredienser att kombinera med portern.

Vad hade du tänkt före och ha till, för antar att du är bra nära att vara klar nu.
    Du använder porter, betyder det rotfrukter kommer användas?

Ett tips och för annan gång, det är Tigersås att marinera med.
    Det är nått med den och kyckling tillsammans som gör det riktigt gott, grilla och ugn gör den bästa då, men även stek funkar utmärkt.

Men även bara salt, peppar och någon dust av vitlöks och lök pulver gör dom riktigt goda.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Kryddor)

Vet inte om det passar då jag inte använder alkohol o någon form. Men till i min marinad så öser jag på med timjan, oregano och vitlök. Blir väldigt bra smak 👌

• klyban
    Anonym (Kryddor) skrev 2023-03-01 16:44:54 följande:
    Vet inte om det passar då jag inte använder alkohol o någon form. Men till i min marinad så öser jag på med timjan, oregano och vitlök. Blir väldigt bra smak 👌

En alkohol jag använder jag till tex Kung Pao, det är sherry, det blir så härlig djup och god smak, till styrkan och sojan i paoen.(Och speciellt om man gör den dagen innan.)

Du kan även göra din blandning men som rubb, då får du en liten annan och god smakbild.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Marinad - kyckling