Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

flygrl skrev 2023-02-28 21:00:07 följande:

Ok, men då kanske vi inte har helt olika syn på frälsning. Om jag nu fattat dig rätt.
    Va menar du med tvåvägs-/flervägsteologi? Hittade inget när jag googlade begreppen.

Asså min församling tillhör romersk-katolska kyrkan så den har ju samma kristna tro som kyrkan i sin helhet. Prästerna är jesuiter som tvärtemot va många svenskar tycks tro är rätt öppensinnade och uppmuntrar till kritiskt tänkande.
    Jag vill inte säga mer än så för inte outa mig helt.

Du får hälsa din kattvän Atlas. Min katt har faktiskt välsignats av en präst som stänkte vigvatten på henne (fast vigvattnet va väl inte så uppskattat egentligen ).

Nu såg jag ordet "inte" - dvs att du skrev att vi kanske "inte" har så olika syn på frälsning. Ja då förstår jag  nog mer vad du menar. Jag backar inte på att all frälsning är genom Kristi verk - att ingen kan frälsa sig själv - men är öppen för att ev nås fler av den frälsningen än de som formellt är/ blir kristna i jordelivet.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 00:02:20 följande:

Jag vill vigas i en kyrka, av en präst. Annars struntar jag i det. För mig är det meningen med giftemålet

Menar du att själva det att prästen håller i det juridiska är viktigt för dig - att det inte räcker med kyrkbröllop utan att det är det som är det juridiskt bindande?
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-01 20:52:17 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-01 14:05:21 följande:
    Nu såg jag ordet "inte" - dvs att du skrev att vi kanske "inte" har så olika syn på frälsning. Ja då förstår jag  nog mer vad du menar. Jag backar inte på att all frälsning är genom Kristi verk - att ingen kan frälsa sig själv - men är öppen för att ev nås fler av den frälsningen än de som formellt är/ blir kristna i jordelivet.

Vet inte exakt va du menar att ingen kan frälsa sig själv men självklart är det bara Gud som kan frälsa, vi människor har ingen makt över det. Som kristen vill man väl och ska försöka va en god/bra människa men vi är förstås långtifrån ofelbara och behöver Guds nåd. Det är Gud som dömer, ingen annan.

Sen tror jag som sagt Gud kan visa sig och verka även utanför kristendomen precis som kristna inte alltid visar på Gud utan rentav tvärtom. Många människor har säkert stötts bort från kyrkan pga kyrkan/dom kristna faktiskt visat ren ondska istf kärleksfullhet. Jag bär också på en hel del tvivel och kritik mot kyrkan. :/

Jag t r o r också alla människor oavsett kristna eller inte kan nå frälsning men vet förstås inte. Det kan va så att alla får en andra och mer rättvis chans ta ställning till Kristus efter det här jordiska livet eller att det möjligen finns andra vägar. Som sagt, jag bara spekulerar. 
    Men för mig som kristen är förstås Jesus Kristus och hans död och uppståndelse central. Påskens budskap!

Att jag inte vill outa mig för mycket handlar om att jag lever under hot och därför inte vill berätta för mycket om tex. vilken kyrka jag besöker regelbundet. Men det är iaf en av dom katolska församlingarna i Sthlm.

Att ingen kan frälsa sig själv - att våra synder tvättas bort i Kristi blod, att vi inte kan "rengöra oss själva". Återkommer med längre svar efter lektionen. Har lektion nu.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Ja hm) skrev 2023-03-02 07:02:10 följande:
    Tror du på gud, eller varför är prästen annars viktig i sammanhanget?
    Dvs - blir kyrkbröllopet meningslöst för dig om du före det har fått vigsel registrerat av en myndighet.?
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-01 20:52:17 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-01 14:05:21 följande:

Vet inte exakt va du menar att ingen kan frälsa sig själv men självklart är det bara Gud som kan frälsa, vi människor har ingen makt över det. Som kristen vill man väl och ska försöka va en god/bra människa men vi är förstås långtifrån ofelbara och behöver Guds nåd. Det är Gud som dömer, ingen annan.

Sen tror jag som sagt Gud kan visa sig och verka även utanför kristendomen precis som kristna inte alltid visar på Gud utan rentav tvärtom. Många människor har säkert stötts bort från kyrkan pga kyrkan/dom kristna faktiskt visat ren ondska istf kärleksfullhet. Jag bär också på en hel del tvivel och kritik mot kyrkan. :/

Jag t r o r också alla människor oavsett kristna eller inte kan nå frälsning men vet förstås inte. Det kan va så att alla får en andra och mer rättvis chans ta ställning till Kristus efter det här jordiska livet eller att det möjligen finns andra vägar. Som sagt, jag bara spekulerar. 
    Men för mig som kristen är förstås Jesus Kristus och hans död och uppståndelse central. Påskens budskap!

Att jag inte vill outa mig för mycket handlar om att jag lever under hot och därför inte vill berätta för mycket om tex. vilken kyrka jag besöker regelbundet. Men det är iaf en av dom katolska församlingarna i Sthlm.

Vad jag menar är att jag är öppen för tanken att vissa personer, utanför den formella kristenheten, (vissa ateister och viss personer i andra religioner)kan vara frälsta genom Kristi död på korset och hans uppståndelse, utan att ha känt till det teoretiskt i jordelivet. Det är inte säkert att de alls behöver "ta ställning" som du uttrycker det. De kanske utan att veta det själva har stått nära Kristus i jordelivet och därmed är frälsta med Kristi blod, som renar dem från synden.

Sen tror jag själv lite mer komplext än att Gud aktivt dömer. Snarare tror jag att den ondska/ den disharmoni som man själv skapat i jordelivet riskerar man ta med sig också i tillvaron bortom döden, och att det är det som är domen, dvs att domen inte är något pålagt aktivt utifrån av Gud. Men jag tror ju att om man stått inom räckhåll för Kristi verk så är man renad i Kristi blod och då har man alltså inte med sig det bagaget när man är hinsides.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 11:33:21 följande:

Jag är troende. Min enda motivation till att gifta mig är att viga mig framför gud. Hade känts jättetrist om jag vigdes hos en myndighet istället. Då hade jag struntat i bröllopet istället 

Framför allt vill jag vigas av någon som jag vet också tror på gud, och i en kyrka. 

Men förstår du inte. Du kan absolut ha kyrkbröllop, även om själva den juridiska registreringen av äktenskapet sköts av en myndighet. Så gör de i andra länder i Europa. Själva det juridiska sköter kommun eller stat, men sen har de ändå fina kyrkbröllop.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 17:06:42 följande:

Jag har inget juridiskt behov av att gifta mig och/eller att vara gift. Det enda(!) som lockar mig med ett giftemål är att vigas av en präst i en kyrka. Vet liksom inte hur jag ska beskriva det tydligare haha 

Skulle du inte i så fall kunna ha BARA den kyrkliga vigseln, och inte vara gift juridiskt?
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Hervor) skrev 2023-03-02 18:35:20 följande:
    Hade kyrkan inte vigselrätt på 1600-talet?! 
    Det tänkte jag med. Tror ej det är historiskt korrekt att säga att vigslarna i Sverige var borgerliga under 1600-talet. o innan.
  • Sven Erik Johansson
    Mrs Moneybags skrev 2023-03-02 21:09:34 följande:
    Det var iom 1734 års lag som vigseln i kyrkan blev ett krav för äktenskaps ingående. Dessförinnan kunde trolovning och efterföljande samlag gillas som ingånget äktenskap. Inte direkt borgerlig vigsel, men i alla fall något annat än kyrkovigsel? 
    Ja, men det fanns väl än då kyrkliga vigslar?
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-02 22:04:24 följande:
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 11:13:20 följande:

Vad jag menar är att jag är öppen för tanken att vissa personer, utanför den formella kristenheten, (vissa ateister och viss personer i andra religioner)kan vara frälsta genom Kristi död på korset och hans uppståndelse, utan att ha känt till det teoretiskt i jordelivet. Det är inte säkert att de alls behöver "ta ställning" som du uttrycker det. De kanske utan att veta det själva har stått nära Kristus i jordelivet och därmed är frälsta med Kristi blod, som renar dem från synden.

Sen tror jag själv lite mer komplext än att Gud aktivt dömer. Snarare tror jag att den ondska/ den disharmoni som man själv skapat i jordelivet riskerar man ta med sig också i tillvaron bortom döden, och att det är det som är domen, dvs att domen inte är något pålagt aktivt utifrån av Gud. Men jag tror ju att om man stått inom räckhåll för Kristi verk så är man renad i Kristi blod och då har man alltså inte med sig det bagaget när man är hinsides.

Till allt det du skriver kan jag bara säga det kan va så, att det låter rimligt. Men samtidigt är det stora komplicerade frågor som vi inte säkert kan veta svaret på. Lite som frågan om universums oändlighet. :/

Jag ser det som mycket troligt att det är så utifrån dels bibel och kristen tradition, och dels annat, däribland  det jag tror är min egen erfarenhet av det övernaturliga, det som jag har sett med ina egna ögon.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Nej) skrev 2023-03-02 19:33:33 följande:

Tekniskt sett ja, men då hade jag inte sett nån vits med det om man ändå inte gifter sig på riktigt. 

Tycker det är helt perfekt som det är idag, att folk får välja om de vill vigas borgligt eller av en präst i kyrkan. 

Om du själv är troende så vill du väl att Guds sak ska främjas. Då tror jag att flera kristna samfund kan spela en viktig roll, och att då behöver bla mitt eget samfund Svenska Kyrkan få en stärkt kristen profil, förknippas med tron på Jesus, och respekteras som trossamfund, och så är det tyvärr många gånger inte idag.
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-03 17:50:09 följande:
    Ja, det är väl klassisk kristen tro men ändå stora, svåra frågor så därför har jag ett öppet sinne inför exakt hur det ser ut.
    Ja, Detaljerna är inte jag heller helt säker på. Jag tror på ett klassiskt kristet budskap i stort, i enlighet med trosbekännelserna, men är öppen för mycket vad gäller detaljerna. Jag föredrar den nicenska bekännelsen före den apostoliska. den säger mer och  vi brukar alltid läsa den i St Pauli Göteborg, Svenska Kyrkan, och jag tror det är den vanligaste även i St Franciskus katolska församling i Jönköping. (Jag outar mig helt ogenerat. Glad)
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-05 01:08:47 följande:

Är själv mest van vid nicenska trosbekännelsen och jo, den säger väl lite mer än den apostoliska. Det är väl mest den som används i vårat mässfirande faktiskt, nicenska alltså.
    Va gäller jag inte vill outa mig är det alltså så att jag måste va försiktig pga jag lever under hot och det är inget skämt liksom.

Hoppas av hela mitt hjärta att den situationen röjs från din livsväg./ försvinner.
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-03-07 22:06:39 följande:
    Tack!
    Hoppas vi ses nåt mer här på FL framöver!
    Absolut. Det vore faktiskt även trevligt att ses IRL någon gång.
Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel