Inlägg från: Sven Erik Johansson |Visa alla inlägg
  • Sven Erik Johansson

Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

Tow2Mater skrev 2023-02-28 00:36:38 följande:

undrar hur du ser på kyrkan och begravningsceremonin? Är inte det också en sak som staten borde ta över för icketroende och ickemedlemmar? Sedan kan de som vill ha en kyrklig separat cermoni där man kan fokusera på livet i himlen för den avlidna. Ingen vill ju under en begravning framföra ord om hur den avlidne icke-troende hamnar i helvetet iallafall, så det blir lite hyckleri från kyrkans sida tycker jag.

I vissa kommuner är kommunen huvudman för begravningsplatserna. Så tycker jag det ska vara i fler kommuner. Det innebär dock inte att man inte kan ha en kyrklig begravning. Att välja kyrklig begravning för icke troende tycker jag dock är en aning hycklande ja. Då är borgerlig begravning mer logisk.

Och prästen skall aldrig med säkerhet säga om någon att den eller den har gått in i salighet. Där håller jag med dig. Det vet vi ju ej i det enskilda fallet. Däremot  tycker jag, ska prästen ta tillfället i akt att nämna  Jesu frälsningsbudskap.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 23:00:51 följande:

Jag är troende, just därför jag vill gifta mig i kyrkan. Inget annat giftemål tilltalar mig, jag vill inte stå hos någon myndighet och gifta mig. Isåfall avstår jag hellre

Även om det bara krävdes en namnunderskrift vid hindersprövningen, som ju faktiskt ändå görs av en myndighet? Sen kan man ha hur lysande kyrkbröllop som helst.
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-02-28 02:55:36 följande:

Ok, det stämmer ju då med att jag inte sett dig på länge. Men jag minns dig och tycker som sagt det är trevligt se dig igen. Solig

Intressant med din kombo av konservativ kristen och djurrättsaktivist/vegan. Själv va jag vegan ett tag i tonåren just för jag störde mig på hur vi behandlar djuren men har återgått till äta kött och annat animaliskt. Fast jag skulle önska vi kunde behandla också djuren vi äter med större värdighet, absolut. :/

Själv har jag också en udda kombo som kanske kommer chocka dig och få dig (och andra) se mig som att jag inte är en riktig kristen. Jag är katolik men också anhängare av en afrokaribisk religion med koppling till både afrikansk traditionell religion och katolicism. Den kallas La regla de Lukumi men är mer känd som Santeria.

Har fått med mig den genom mitt afrolatinska ursprung dvs. från mina förfäder som fördes som slavar från Afrika till Latinamerika/Caribien. Men jag ser det som det är samma Gud som visar sig där som i kristendomen om man går till grunden. Men jag antar det är svårt förstå utifrån och jag gör det kanske inte helt själv heller.

Sven Erik Johansson skrev 2023-02-27 18:57:49 följande:

Hej syster. Jag var själv på katolsk gudstjänst igår, och hörde pater Joseph Nilsson i Jönköping, som nu börjar bli lite av en legend.Glad Han är enligt mig en verkligt kompromisslös, absolut politiskt inkorrekt  predikant. En verklig väckelsens man tror jag.

Jag har dock min bas i Svenska Kyrkan, där jag väljer bibeltrogna församlingar och dito präster, t.ex. underbara Pauli församling i Göteborg vid Redbergsplatsen. Där finns en stark förkunnelse, och kan vara 200-300 personer en "vanlig söndag" när det inte är någon storhelg.

Jag hälsar också på de ortodoxa ibland. Vår kyrka på Råslätt delas av Sv K, en delvis pingstliknande församling och Syrisk-ortodoxa.

Jag tror att gränsen runt Guds verkliga kyrka går tvärs igenom samfunden, mellan olika individer, olika förkunnare, olika församlingsmedlemmar - omvända och inte omvända, skarp som ett svärd. Bara en spårvagnshållplats från Pauli kan det förkunnas en helt annan religion inom samma samfund, nämligen mitt Svenska Kyrkan..

Tills vidare sannat jag i Sv K, som till sina grunddokument stämmer bättre med min tro än andra samfund, men är som sagt aktiv i flera samfund samtidigt.

Vet inte om du fortfarande kan se mig som syster efter va jag bekände här ovan. Men jag ser mig iaf som uppriktigt troende kristen fastän jag också samtidigt bär på tvivel. Tycker livet i sig väcker svåra frågor jag nog aldrig kommer bli klar med.

Roligt du är så ekumeniskt sinnad. Jag ser det som sagt som att alla kristna hör samman i en och samma Kristi kyrka oavsett vilket samfund man råkar tillhöra. Samfundstillhörighet handlar mycket om världsliga saker som vilket samfund man kommit in i som barn, vilken del av världen man bor i osv. men också om behovet att hitta en gemenskap man känner sig hemma i.

Bra att du känner dig hemma i Svenska kyrkan men samtidigt kan va öppen mot andra traditioner. I min katolska församling finns förresten både maroniter och syrisk-katoliker och jag har polare från flera andra orientaliska kyrkor som syrisk-ortodoxa, armenier osv. Självklart känner jag också protestanter.

Ska försöka somna om nu. 
    Peace out!

För min del( och nu spinner vi långt utanför trådens ämne i vår privata diskussion, men det gillar jag ju mycket   ) så är jag vegan av andra skäl- inte pga "hur" vi behandlar djuren, utan snarare pga  "ATT" vi behandlar djuren - För hur "bra" djuren än behandlas så går det ju till syvende och sist i alla fall ut på att döda dem när man konsumerar kött/ fisk/ mjölkprodukter. (Mjölkkor slaktas när de inte längre är lönsamma vid ung 4-5 års ålder, och många av ders kalvar vid kanske ca 1,5 års ålder .)  Jag började med att sluta äta kött/ fisk då jag blev laktovegetarian, och fasade senare ut mejeriprodukterna, men det var stegvis.

jag är ju för en successiv utfasning av uppfödningen av kött o mjölkdjur - samt fisket, även fast jag inser att det inte går över en natt. Så jag representerar inte djurskydd, utan djurrätt vilket är ju inte är samma begrepp alls.

Jag känner inte till "Santeria" nog för att veta om vi är trossyskon eller ej. Jag skulle säga så här: Om du tror att Kristus led på korset och gick in i döden och uppstod för att det var nödvändigt för våra synders sonande och att han är enda frälsningen i universum och vill leva som hans lärjunge 24-7 365 dagar om året så skulle jag kalla dig trossyskon.

Ja, jag känner mig hemma i vissa församlingar i Sv K, inte i liberalteologiska men i konservativa kan sägas. Likadant känner jag mig hemma i sådana katolska församlingar där prästerna predikar klassisk kristendom. Det lär finnas bra och dåliga församlingar i RKK med liksom i Sv K.

• Sven Erik Johansson
    Anonym (Allt är inte svart och vit) skrev 2023-02-28 01:10:47 följande:

Svenska kyrkan borde sluta med barndop. Dopet är en bekräftelse på din tro på Gud. En bekräftelse på att du vill följa Gud. Ett barn kan inte bekräfta detta. Svenska kyrkan borde gå över till vuxendop från 15 års ålder. Som det är idag är det föräldrar som tvingar barnen in ien kyrka.

Jag håller delvis med dig. Jag tycker också att Sv K definitivt  bör satsa framför allt på vuxendop, även om jag själv är barndöpt, och tills vidare står för det. Sen kan man i o f s gå ur senare  om man vill även om man är barndöpt. Själv kom jag till tro vid 16 års ålder. Jag har brukat säga att det var snarare då, och inte när jag döptes, som jag blev kristen.
  • Sven Erik Johansson
    Anonym (Ja hm) skrev 2023-02-28 13:28:00 följande:

Jag förstår inte alla de som vill döpa sina barn utan att vara det minsta troende. Det är ju ingen namngivning utan att barnet blir medlem i just svenska kyrkan. Det tycker jag är otroligt konstigt och förstår verkligen inte. Känns lite nästan som att man nedvärderar vad tro är när man gör det som en charmig tradition utan reflektion.

Bröllop i kyrkan förstår jag inte heller varför man gör om ingen är troende - ibland känns det som folk bara tycker det är estetiskt vackert så länge man inte måste prata så myclet om religion. Det känns så hycklande.

Ja, precis. Det finns t.o.m. par som bett prästen att "inte prata så mycket om Gud" vid vigseln. Dem skulle jag slänga ut med huvudet för om jag var präst. Bla just därför är prästens väjningsrätt, som som tur är ännu existerar, fullkomligt livsviktig vad gäller vigslar.
  • Sven Erik Johansson
    Mrs Moneybags skrev 2023-02-28 14:22:44 följande:

Dessutom tror jag att det skulle vara pedagogiskt bra att poängtera att ett bröllop är en juridisk handling i första hand. Det är många som tänker med hjärtat, men glömmer gärna bort att de i och med äktenskapet har skrivit under en av sitt livs viktigaste juridiska handlingar. 

Där har du en poäng.
  • Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-02-28 15:07:48 följande:

Ok, då antar jag du även är emot att somliga av oss har husdjur som i mitt fall katt?
    Men intressant att höra din syn i ämnet.

Jag kan nog instämma i din syn på va kristen tro är fast med ett undantag och det är att jag inte är övertygad om att icke-kristna skulle va utestängda från gemenskapen med Gud. För mig är det en fruktansvärd tanke att fina, kärleksfulla människor skulle utestängas bara för dom inte bekänner sig till kristendomen. Jag tror också Gud kan visa sig på många olika sätt i den här världen.

Tyvärr antar jag min församling i dina ögon är alldeles för liberal då jag vet att en del mer konservativa katoliker tycker så men jag känner nog att det stämmer med min tro.

Vänta lite nu. Det sa jag ju faktiskt inte. Att jag tror att all frälsning sker i Kristi blod betyder inte automatiskt att jag tror att det bara är de som teoretiskt känner till det i jordelivet som nås av den frälsningen. Jag är öppen för tanken att vissa individer som dör som ateister eller i andra religioner kan tänkas vara frälsta i Kristi död och uppståndelse ( inte genom att vara perfekta). Alltså Kristus som enda vägen, men däremot ånga vägar till Kristus.

Däremot kan jag inte gå med på en tvåvägsteologi/ flervägsteologi, men det är en helt annan sak. Vissa individer utanför den formella kristenheten kanske nås av frälsningen.

Den tanken tolkade en del det som påven var inne på under en gudstjänst för 10 år sen. Det gav mycket debatt 2013 minns jag. 

Jag vet inte vilken församling du är med i, så jag vet inte. Men för att jag ska kalla en församling kristen måste den tro att all frälsning sker i kraft av frälsarens verk på Golgata.

Jag skulle nog inte själv skaffa katt, men jag känner däremot en katt som jag har varma känslor för Han heter Atlas, och honom tror jag jag får träffa på lördag.

• Sven Erik Johansson
    Mrs Moneybags skrev 2023-02-28 14:06:39 följande:

Jag håller faktiskt med. Så gör man i t ex Frankrike och det fungerar bra.

Man har en ceremoni (om man vill) i valfri religiös byggnad och gifter sig juridiskt på statlig myndighet, ungefär som ett borgerligt bröllop.

Tycker det låter vettigt och det skulle även låta kyrkan vara friare i vilka man väljer att viga osv. Det vill säga, kyrkan/synagogan/moskén skulle stå ännu lite friare från staten, vilket jag tycker är positivt. 

+ att en av anledningarna till att icke troende politiker vill ha makt i kyrkan är att den drar till sig många, t.ex. eftersom även en del icke troende vill ha kyrkliga vigslar, begravningar osv osv. Jag vill att det som ska locka individer att vara medlemmar är själva trosinnehållet. Jag  vill att min kyrka ska vara ett effektivt redskap för den Gud jag tror på, inte partipolitikers och en del andras s. a s. "lekstuga".

Jag vill att alla som beslutar i mitt samfund ska vara troende, och att kyrkans centrum också är tron. En del politiker vill använda kyrkovalen som språngbräda för egna partiet i de vanliga valen.

Bort med alla politiska partier ur kyrkan. Det är absurt, och Sverige den enda kyrkan i världen med sådant system, med politiska partier i kyrkan.

• Sven Erik Johansson
    flygrl skrev 2023-02-28 21:00:07 följande:

Ok, men då kanske vi inte har helt olika syn på frälsning. Om jag nu fattat dig rätt.
    Va menar du med tvåvägs-/flervägsteologi? Hittade inget när jag googlade begreppen.

Asså min församling tillhör romersk-katolska kyrkan så den har ju samma kristna tro som kyrkan i sin helhet. Prästerna är jesuiter som tvärtemot va många svenskar tycks tro är rätt öppensinnade och uppmuntrar till kritiskt tänkande.
    Jag vill inte säga mer än så för inte outa mig helt.

Du får hälsa din kattvän Atlas. Min katt har faktiskt välsignats av en präst som stänkte vigvatten på henne (fast vigvattnet va väl inte så uppskattat egentligen ).

Tvåvägsteologi är om man tror att det finns någon annan väg till frälsning än Kristi verk. Menar du själv att det skulle finnas någon annan väg parallellt med det? Vad skulle det vara för väg i så fall?

För att förtydliga: all frälsning sker i Kristus, MEN jag är öppen för att vissa individer som dör som ateister eller i andra religioner kanske också är frälsta i Kristi blod, dvs Jesus är enda vägen MEN det är inte säkert att det är bara bekännande kristna som kommer att vara frälsta genom honom,

Vad tänker du främst på när du skriver "kanske olika syn på frälsnjng"?

Jesuiter tror jag tror som jag, att all frälsning sker i Kristi blod. För min del outar jag mig totalt. Jag är aktiv i främst St Pauli när jag är i Göteborg, I Jönköping går jag mest i Råslätts Kyrka, oftast Svenska Kyrkan, men lokalerna används också av både Råslätts Församlingsgemenskap, närmast pingstinriktad försmling, och Syrisk-Ortodoxa, som det finns en hel del av i Jönköping.

• Sven Erik Johansson
    sextiotalist skrev 2023-03-01 09:11:22 följande:

Jag upplever dig som en fundamentalist. Ditt sätt räknas.
    Starta upp ett eget samfund och låt oss andra få behålla den svenska kyrkan som vi vill ha  (dvs som den är nu)

Nu blir jag verkligen ledsen.  Påstår du att jag inte har rätt att verka i den kyrka jag är medlem, och där flera församlingar har samma inriktning som jag ? VIll du att jag ska uteslutas ur Sv K? Vem ska ta beslutet att kasta ut mig ?

Vad menar du med "räknas".? Om man faktiskt tror på Jesus, och brinner för att hans frälsningsbudskap ska få höras kämpar man naturligtvis för det. Sen får andra göra vad de vill, men att en kyrka överhuvud taget finns har från början syftet att verka för evangelium, det glada budskapet. Även Svenska Kyrkan har sina bekännelseskrifter, även om många församlingar ej följer dem.

Jag tänker stanna och kämpa. Jag tänker inte ge upp. Jag vill ta striden. Dessutom behöver jag inte starta ett nytt samfund eftersom det både i Svenska Kyrkan och andra samfund finns många församlingar där jag menar att man verkligen kan få en tjänlig andlig föda.

Jag är ekumén, och vill fortsätta att ha min bas i Svenska Kyrkan, men ibland besöka andra samfund, som t.ex. i söndags när jag var i katolska. Här i stan har vi nämligen EXTREMT goda relationer mellan samfunden. Vi besöker varandras gudstjänster, och ber för varandras församlingar. Det är ett otroligt bra klimat - jämfört med för 30-40 år sen, när man höll sig på sin kant. 

Jag är så långt ifrån fundamentalism man kan komma. T.ex är jag inte kreationist m.m. Jag är i en mittfåra mellan fundamentalister och liberalteologer. Jag är varken eller. 

Jag vill verkligen slås för att de församlingar där budskapet fortfarande hörs ska vara platser där man fortsatt får höra det.

Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel