Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

Jag håller faktiskt med. Så gör man i t ex Frankrike och det fungerar bra.

Man har en ceremoni (om man vill) i valfri religiös byggnad och gifter sig juridiskt på statlig myndighet, ungefär som ett borgerligt bröllop.

Tycker det låter vettigt och det skulle även låta kyrkan vara friare i vilka man väljer att viga osv. Det vill säga, kyrkan/synagogan/moskén skulle stå ännu lite friare från staten, vilket jag tycker är positivt. 

• Mrs Moneybags

Dessutom tror jag att det skulle vara pedagogiskt bra att poängtera att ett bröllop är en juridisk handling i första hand. Det är många som tänker med hjärtat, men glömmer gärna bort att de i och med äktenskapet har skrivit under en av sitt livs viktigaste juridiska handlingar. 

• Mrs Moneybags
    Sven Erik Johansson skrev 2023-03-02 19:02:13 följande:
    Det tänkte jag med. Tror ej det är historiskt korrekt att säga att vigslarna i Sverige var borgerliga under 1600-talet. o innan.
    Det var iom 1734 års lag som vigseln i kyrkan blev ett krav för äktenskaps ingående. Dessförinnan kunde trolovning och efterföljande samlag gillas som ingånget äktenskap. Inte direkt borgerlig vigsel, men i alla fall något annat än kyrkovigsel? 
Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel