Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

undrar hur du ser på kyrkan och begravningsceremonin? Är inte det också en sak som staten borde ta över för icketroende och ickemedlemmar? Sedan kan de som vill ha en kyrklig separat cermoni där man kan fokusera på livet i himlen för den avlidna. Ingen vill ju under en begravning framföra ord om hur den avlidne icke-troende hamnar i helvetet iallafall, så det blir lite hyckleri från kyrkans sida tycker jag.

• Tow2Mater
    Sven Erik Johansson skrev 2023-02-28 09:59:32 följande:

I vissa kommuner är kommunen huvudman för begravningsplatserna. Så tycker jag det ska vara i fler kommuner. Det innebär dock inte att man inte kan ha en kyrklig begravning. Att välja kyrklig begravning för icke troende tycker jag dock är en aning hycklande ja. Då är borgerlig begravning mer logisk.

Och prästen skall aldrig med säkerhet säga om någon att den eller den har gått in i salighet. Där håller jag med dig. Det vet vi ju ej i det enskilda fallet. Däremot  tycker jag, ska prästen ta tillfället i akt att nämna  Jesu frälsningsbudskap.

Låter ju vettigt.
Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel