Inlägg från: Anonym (Tycker så här) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tycker så här)

Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel

SweeneyTodd skrev 2023-02-27 16:23:11 följande:

Jag håller inte med. Visst, det är hyckleri, det håller jag med dig om. 
    Men det är också ett kulturarv, och det måste vi bevara. 

Inte till priset av religiöst hyckleri. Man kan hyra en hur kulturell och gammal lokal som helst, och man kan arrangera en egen akt i samma stil som en kyrklig. Kyrkan måste få vara kyrka, och använda sina lokaler och sina präster enbart till huvuduppdraget att förmedla tron, till bön och lovsång osv.

Systemet där svensken kommer till kyrkan 2 gånger, och 2 av gångerna bärs hon eller han in är så långt från syftet med en kyrkan som man någonsin kan komma.

Men liberalteologiska "S-biskopar" är nöjda med detta - så länge de får sin lön, men jag är emot det.

• Anonym (Tycker så här)
    Anonym (Nej) skrev 2023-02-27 16:58:26 följande:

Bland det dummaste jag hört. Ska jag gifta mig ska jag gifta mig i kyrkan. Det är till och med det enda med giftermål som lockar mig. 

Är väl jättefint om folk får viga sig som de vill? 

Tvärtom är det helt logiskt. En kyrka är en förening med frivilligt medlemskap. Man kan lika väl säga "självklart att jag ska få bli vigd i en fotbollsklubb"..

En kyrka är förutom en förening också ett trossamfund, och det ingår inte i dess kärnuppdrag att stå för myndighetsutövning, vilket en vigsel är. Jag tycker man kan respektera att en kyrka har en kristen verksamhet, exakt som en fotbollsklubb spelar fotboll. I andra länder fungerar det utmärkt att skilja på juridik och andligt - så varför skulle det inte fungera i Sverige också?

Om vi skulle ha ett sådant system som i andra europeiska länder skulle du kunna ha kyrkbröllop också, först låta kommunen eller staten registrera vigseln, och sedan ha ett kyrkobröllop utan juridisk betydelse..

(Om du är kristen är det dock inte hyckleri att gifta sig kyrkligt, vilket det dock blir om man inte tror.)

Svar på tråden Gör alla juridiska vigslar borgerliga/ Ta bort juridisk kyrklig vigsel