Anonym (Fundersam) skrev 2023-03-02 15:42:19 följande:
Ja, jag tror att ibland om man har varit med om något traumatiskt är det bättre att inte ta upp det gång på gång, oavsett vem som frågar och vill prata om det. Det är därför jag inte tror att det är någon bra lösning. Varför tror du att barnet skulle må bättre av att få prata med en psykolog?
Det är alltså inte vi som har något att dölja, utan socialtjänst och polis som jag uppfattat det. Vi har öppnat upp oss och berättat allt. Däremot känns det inte som att socialtjänsten och polisen har gjort det.
Att jag undrar vad du anser om socialtjänstens metoder är att de tycks bli allt mer ifrågasatta. Vet inte hur mycket du följer med i samhällsdebatten rörande det?
Jag tog ju upp några problem i de länkar jag skickat, men andra återkommande problem är ju socialtjänstens rättsosäkra utredningar. Att det hela i princip vilar på en enda socialsekreterares subjektiva bedömning. Visserligen fattas beslut formellt av en socialnämnd, men det går ju till så att tjänstepersonen sticker ett papper under näsan på beslutsfattarna som bara skriver på. Överklagas något till Förvaltningsrätten är återigen det enda underlag som finns tillgängligt samma socialsekreterares bedömning. Ofta finns inga objektiva fakta att lägga på bordet.
Kan ju bara gå på vår egen utredning som innehåller en mängd sakfel (visserligen inga av betydelse, men ändock). Har påtalat det för handläggaren när vi fick läsa igenom utkastet , men när vi senare fick slutversionen var inget ändrat ändå. Så mycket för den kvalitetsgranskningen.
Andra problem är att socialtjänsten finns i 300 självständiga kommuner, där arbetssätt, metoder, bedömningar, rättsstandard osv skiljer sig åt.
Uppdrag granskning m.fl. har ju sedan lyft fram ett antal fall där personer som är verksamma inom socialtjänsten själva, eller genom närstående har ekonomiska intressen i olika former av behandlingshem, utredningshem osv, dvs rent jäv. Dvs, det kan vara så illa att man i utredningen kommer fram till att en familj behöver vård för att tjänstepersonen helt enkelt tjänar pengar på det. Så får det bara inte gå till.
Har ju skrivits tidningsartiklar, insändare osv av bland annat familjerättsjurister och advokater som jobbar med de här frågorna. Det är många som är kritiska. Att ensidigt fråga personer som jobbar på socialtjänsten, skulle antagligen leda till rätt ensidiga svar. Ingen större objektivitet helt enkelt.
Sedan vet jag att det hållits demonstrationer runt om i landet mot socialtjänstens metoder. Detta har ibland i media och inte minst av våra politiker lyfts fram som "utländska påverkanskampanjer", men sätter man sig bara lite in i vilka som står bakom blir sådana påståenden direkt löjeväckande. Visst finns en överrepresentation av föräldrar med utländsk bakgrund, men det finns även svenska föräldrar. Föräldrar som i vart fall i mitt tycke verkar fullt normala, vettiga och har förmåga att kunna ta hand om sina barn. Givetvis vet jag inte om det kan finnas annat i bakgrunden, men att det är rättsosäkra utredningar är jag den första att skriva under på.
Den samlade psykologiska läran säger emot dig på den punkten. Det är bättre att reda ut känslor om man inte klarar att lägga dem bakom sig på egen hand. Låt barnet få hjälp för sjutton gubbar! Du hävdar hela tiden att orosanmälan gjordes på falska grunder men den här inställningen kan faktiskt tyda på att det finns "någonting" att reagera på, även om det kanske inte var just sånt som var fokus för anmälan. Det jag menar är att du/ni inte ser till barnets bästa, så ta och fundera på vad barnet behöver och inte på vad ni själva tycker eller tror. Ju sämre hen mår desto större anledning att söka hjälp så klart! Och igen, jag har INTE nämnt psykolog så sluta tjata om det som om det är mina ord.
Jag följer nyhetsrapporteringen dagligen så jag tycker att jag är rätt uppdaterad. Sedan tänker jag att om du vill diskutera soc arbetssätt så kanske det är bättre att starta en egen tråd om det istället för att ta över ts tråd. Jag säger inte att du har fel, det finns solklara brister, men det är inte så relevant att diskutera HVB-boenden varken för ts fråga eller din egen situation heller.