Inlägg från: Maymom |Visa alla inlägg
  • Maymom

Bf november

Som svar på flera frågor här.
    1. Spökveckorna infinner sig runt v10, där alla symptom känns som bortblåsta och man börjar må bra igen. ofta mår man bra fram tills magen börjar bli stor och ev foglossning startar.
    2. Jag har aldrig spytt under graviditet. Blir bara illamående och går och småäter för att hålla det borta.

• Maymom

Kämpa på alla ni som också mår dåligt.
    jag fick avbryta frukostbestyret för att spy imorse. Sonen stod bredvid och undrade vad som händer med mamma?
    seg dag med illamående och mer yrsel.
    hade inskrivningssamtal idag och har bokat kub i mitten av maj.

Har lite ångest för att jag borde köra nipt, men det är ju så dyrt... hur resonerar ni andra över 35 År?

• Maymom
    Anonym (Elsy) skrev 2023-04-11 20:48:14 följande:

Beklagar verkligen phozie ❤️

Jag är 38 och har inte heller bokat tid för nipt. Har inte ens fått tid för kub. Träffar först bm om en vecka när det redan har gått 11 veckor.  Men det borde de väl hinna boka in?

Har också funderat på nipt men som du känner jag att det är väldigt dyrt. Men jättesvårt val såklart. 

Ja det borde de hinna boka. Jag kommer vara i v14 när jag gör det.
    undrar om man får boka nipt i Blekinge, där ska det vara gratis för oss över 35....
  • Maymom
    Anonym (Elsy) skrev 2023-04-11 21:09:03 följande:
    Du bor inte i Blekinge? Här i Skåne verkar man fp bekosta det själv. 
    Nej, det är därför jag undrar om man ändå kan få en tid där.
    här är det också privat som gäller.
    Så dumt, läste att för vården kostar det ca 25 öre mer per person om de skulle utföra nipt direkt istället för kub. Vet inte om det är medräknat då alla test man sparar iom att färre behöver gå vidare med fler tester...
  • Maymom
    Anonym (Elsy) skrev 2023-04-12 08:57:29 följande:
    Man får nog inte det bekostat om man inte bor där😔
    Pratade med min man om nipt igår, han hade inte uppfattat att det fanns men började tänka att det kanske ändå skulle vara värt det. Är rädd atr jag ko  er få dåliga siffror på kub.
    Egentligen gäller ju lika vård, men detta tror jag inte räknas.
    Man ska ju kunna välja vård i andra regioner, så det borde gå, men frågan är om de skriver remiss på det..

jag hade 1:7000 med mitt barn när jag var 37. Misstänker att detta kommer bli sämre och orsaka mer oro, främst är det nog min ålder (40) och kanske sämre värden som kommer ge sämre resultat..
  • Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-04-12 19:50:50 följande:

I min region ingår både kub och nipt utan kostnad. Men jag har fått till mig att de förmodligen bara kör nipt på mig pga att det var brist på tider på ul till kub. Känns ändå som att nipt ska vara säkrare, så det känns ok. 

Var och lämnade en massa blodprover igår och om några dagar har jag inskrivningssamtal. Kändes så långt bort för några veckor sedan, men tiden har gått fort!

Mitt illamående har börjat bli bättre, kräks inte lika mycket längre. Men det värsta är att jag får hulkningar av min hunds lukt när han kommer för nära och vill gosa. 

Vilken region är det?😃
    bra att nån mer börjar köra nipt.direkt, men segt att det inte gäller oss alla.
    Att du lämnat prover innan inskrivning känns också speciellt. Spännande att höra vilken region som det skiljer sig så i.😊
  • Maymom
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-04-17 05:57:03 följande:
    Ringer ni 1177 och rådfrågar när ni börjat blöda? Eller vart ringer ni för att få komma in och göra vul? började blöda mycket i morse, har inte ont och de kommer inga klumpar. 1177 sa att jag skulle avvakta, men med är lättare sagt än gjort. 

Tyvärr är det inte mycket mer att göra än att avvakta. Du kan ju boka ett privat vul men annars, avvakta. 
    Vilken vecka är du i? 

sa de att du ska ta nytt graviditetstest om nån vecka eller vad skulle du göra mer än att avvakta?
    Fortsätter symptomen nu efter blödningen?

• Maymom
    Anonym (Lovisa) skrev 2023-04-17 06:32:37 följande:

Jag är i v.9 (8+3). Är det för att jag inte har ont som jag inte får komma in och göra ett vul? Jag har mitt ul 16 maj och tills dess vill jag inte vänta nu. 

Nej de sa att jag skulle kontakta min BM för rådgivning, men jag känner att jag vill in och kolla för om det är missfall så vill jag bli skrapad direkt. Har gjort en abort för många år sedan då jag fick göra två medicinska aborter och för att slutligen bli skrapad för att min kropp inte klarade stöta bort allt. 

Det är ju positivt att symptomen är kvar.
    Ring din bm och berätta om din tidigare erfarenhet. Det är oftast lättare att få hjälp om man har en historia av att något hänt tidigare. Eller så är hon kanske åtminstone bättre på att förklara varför man ger rådet att avvakta än vad den första var.

Blödningar är ju väldigt vanligt men jag förstår din oro. man vill ju bara veta att allt är bra. Samtidigt så när det är så tidigt kan det ju se bra ut ena dagen och sen ändra sig dagen därpå. Så det blir ju ingen riktig trygghet heller.
    symptom, inga klumpar och ingen smärta låter ju alla positivt. Håller tummarna för att det går bra och att du blir lugnad på något sätt.
  • Maymom

9+0 idag. Vilket är den dag då mitt första ma avstannade, så tankarna idag är överallt och minsta lilla känsla i kroppen känns som ett dåligt tecken.😩
    Hoppas, hoppas, hoppas allt är bra därinne!🥺

• Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-04-23 19:20:35 följande:

Hej!
    kikar in här! Plussade 16/3 och har bf 21/11.
    Vi har ett missfall bakom oss för ett år sen men är nu i vecka 9+5 och vi har sett ett tickande hjärta på ett tidigt ultraljud.
    Kan knappt tro det, känns som en evighet till vecka 12..

Grattis!

vad skönt att ha fått se ett hjärta! Jag hoppas på samma besked på torsdag, men tiden dit känns oändligt lång....
    (jag hade 2 ma förra året så känner igen oron innan man sett att det finns något där)
    Är 9+5 idag☺️

hur mår du?

Svar på tråden Bf november