Inlägg från: Maymom |Visa alla inlägg
  • Maymom

Bf november

Nu känner jag lillen varje dag, men inte lika tydligt som förra graviditeten, hade moderkakan i framvägg  även då men det kan väl skilja ändå.  Han rörde sig mycket vid senaste ul så vet ju att han är aktiv iallafall. 😊

letar namn för fullt nu, har några jag gillar men inget som känns helt 100 ännu..

Några av mina favoriter:
    Karl
    Nils
    Petter
    Arvid
    Emil

Får kolla på Astrid Lindgren filmer och gå på kyrkogårdar för mer inspiration 😊

• Maymom
    Anonym (Elsy) skrev 2023-07-05 13:40:31 följande:
    Hur mycket känner du ungefär? Minns inte alls hur det var vid den här tiden under tidigare graviditeter. Vissa dagar är det mer stilla, vissa dagar rör han sig nästan hela tiden.

Fina namn! Knut trycker jag också är fint. Och Bo. Erik eller Theodor tycker storasyster här.

Olika varje dag här också. Tänker att det är mindre än förra graviditeten men ja, svårt att minnas.

Ja Knut är också fint, har en kollega som heter det så jag har sållat bort det för det känns märkligt pga det. Theodor är ju väldigt inne nu, liten trendspanare din dotter.😊
    Erik känns ju klassiskt och lite tidlöst ändå.

Gustav är ett namn som ligger och lurar i mitt bakhuvud hela tiden..

• Maymom
    Anonym (Elsy) skrev 2023-07-10 19:35:05 följande:

Förresten, hur klär ni er? Hade inte tänkt köpa så mycket mammakläder eftersom det är en sån begränsad period men har svårt att hitta kläder som funkar. Mina vanliga tröjor glider upp. Tyvärr har jag inga kvar från tidigare graviditeter. 

mycket klänningar! Har snart inga byxor som passar😅
    måste nog köpa några gravidbyxor eller tajts.
  • Maymom
    Anonym (Elsy) skrev 2023-07-10 19:50:15 följande:
    Men då har du inte köpt gravidkläder än? Jag har köpt lite på rea men idag när jag hade en vanlig t-shirt till gravidbyxor satt den väldigt tajt och inte så snyggt.

Nej, jag har ett par byxor men det är vit färg på dem och två blusar, men har inte använt dem än. 

Bra tips där med att passa på nu på rean!

• Maymom

Nu sparkar det mer regelbundet här. Mysigt men svårt att sova😅 och mycket halsbränna och täppt i näsan. 
    snart v23. Har inte berättat för chefen än...😅
    Tar det efter semestern.

Hur mår ni alla?

• Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-07-13 16:34:49 följande:

Det är mysigt med sparkarna, känner dom mest när jag ligger stilla. Sömnen har än så länge inte påverkats av dom.

Måste faktiskt säga att det här med att vara gravid är nog inte riktigt min grej, visst det är mysigt och roligt att köpa alla grejer men jag känner mig lite ensam och begränsad i min egna kropp. 

Har världens finaste människor omkring mig men ändå gnager den där ensamhetskänslan ibland och jag längtar tills vår son är här. 

Fysiska symtom som jag har är att jag lätt blir andfådd, halsbränna, sammandragningar om jag tar en snabb promenad osv. 

Jag går på semester om en vecka och det ska bli så skönt känner jag, för min kropp och allt. Vi ska även börja gå på föräldrarkurs då, någon annan som varit på det nu/tidigare?

Det är ju mycket tankar och känslor inblandade i en graviditet. Jag vet att jag satt och grät när första sonen var född för jag var så rädd att han kommer bli knivhuggen på krogen när han blir stor😅 insåg att det var så min baby blues visade sig.
    Kan förstå att det känns begränsande med kroppen, det är ju inte för evigt får man minnas när det är som tuffast.
    Jag har haft ont igår och idag typ runt magen, kan det vara nåt ligament kanske och magen har känts tung, vill hjälpa till att hålla upp den. Tror det kommer bli tyngre denna gång än förra.

Mitt första barn kom under Corona, så allt sånt var inställt, tror vi fick en hastigt inspelad föreläsning, sen följde jag instamorskan och lyssnade på vattnet går podden. 

Att föda-Gudrun abascal, var en bra bok att läsa. Hon är även bra att lyssna på.
    Jag gillade inte föda utan rädsla, tyckte den oroade mer, men övningarna i slutet kan vara värda att kika på.

• Maymom
    Anonym (Emma) skrev 2023-08-03 10:07:09 följande:

Hur går det för Er? 

Min mage har ploppat ut ordentligt är i vecka 26 (25+6) och lillebror rör sig flera ggr om dagen så att det syns tydligt på utsidan. Tiden går så väldigt for! förutom halsbränna och uppstötningar samt lite plötsliga kräkningar då och då, så mår jag ändå väldigt bra nu!

En vecka efter dig här. Magen börjar bli svår att dölja, får berätta för chefen nästa gång jag träffar honom😅
    Halsbränna och rejäl foglossning nu. Har en tid bokad för möte med sjukgymnast, får se vad de kan göra...
  • Maymom

Idag lyssnade jag på hjärtslag, alltid lika mysigt❤️

Magmåttet var normalt, hjärtat slog bra och jag hade precis som jag trodde och hoppades inte gått upp så mycket, ligger på samma vikt som vid första barnet i den här veckan.(vägde mer än jag brukar när jag gick in i denna graviditeten.)

• Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-08-16 16:45:53 följande:

Vecka 27 här (26+4)
    Den lilla börjar sparka ordentligt, ibland kan man se en kontur av en fot haha. Har en väldigt aktiv bebis där inne, tycker jag känner honom hela tiden nästan. 

Mår fortfarande bra, halsbränna och en känsla av otymplighet/trötthet börjar märkas. Får se hur det känns när man ska tillbaks till jobb på måndag. 

Allt har sett bra ut hos barnmorska med bebis, mäter lite under kurvan men BM sa att nästa gång kan jag växt på mig igen så får se vid nästa besök. Lågt blodtryck och lite lägre hb men jag har svårt för järntabletterna, min mage blir helt knasig. 

94 dagar kvar till förlossning, vi har precis varit på föräldrarkurs också det var lärorikt. Hoppas ni har det bra ❤️

92 dagar kvar här.😊
    härligt att allt ser bra ut och känns bra. 

Har du testat blutsaft? Annars får du vräka i dig spenat, broccoli mm. Jag försöker ta tablett varannan dag nu, hade hb på 120 så det var riktigt bra för att vara mig.
    Dadlar är väl bra också, det ska ju vara bra och ge enklare förlossning enligt vissa..

Jag har fruktansvärd foglossning nu. Jobbigt att gå, ligga, klä på mig, kliva in i bilen mm... önskar det gick att bli sjukskriven.

• Maymom
    pinkv0dka skrev 2023-08-16 18:09:36 följande:

Har inte testat blutsaft, är lite rädd för smaken?? Men kanske inte är så farligt. Hade hb på 117 sist nu hade 130 vid början. 

Vad jobbigt med foglossning, jag trodde dock att det var rätt enkelt att bli sjukskriven såhär i slutet på graviditeten. Foglossning borde väl vara en vettig anledning? 
    Har ansökt om graviditetspenning men ej fått svar ännu. Har tänkt i tanken att får jag ej den så får jag väl försöka bli sjukskriven men kanske inte är så lätt. 

Ska tydligen vara typ omöjligt, graviditet är ju ingen sjukdom...😐

Det finns nytt förslag att det ska bli enklare, men det kommer isåfall börja gälla från 2025, och ev försvinner flerbarnstillägget i samband med det... så ingen bra deal för oss som får barn nr 2 eller mer nu...😏

Jag ska söka om graviditetspenning också men fick inte det sist så räknar inte med det... sjukt stressigt att gå utan lön sista månaderna...
Svar på tråden Bf november