-
-
Svar på tråden Ingår min skuld?
-
Anonym (-) skrev 2023-02-25 01:11:58 följande:Texten syns bara om man citerar.
Jag kan inte svaret (du får höra med kronofogden), men tänker att de kanske betalar din del av lånet och du behöver då betala din sambos del utöver det, antingen till honom eller till banken.
hur menar du med min del? Jag och mitt ex får en och samma låneavi där det står att beloppet som ska betalas är 3000kr. Hur vet jag vilken del som är min och hans? förlåt om jag låter riktigt okunnig nu
-
Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-02-25 05:51:05 följande:
Godmorgon
Om det är en solidarisk skuld så både ingår den och inte.
Ni är båda betalningsansvariga för skulden.
Du har skuldsanering och betalar via din skuldsanering. Ditt betalningsansvar upphör när skuldsaneringen är klar.
Din dåvarande sambos är betalningsskyldig för de avier som skickas ut och tar sedan över resterande del av lånet i sin helhet när din skuldsanering är klar. Hans skulder saneras ju inte.
Ibland brukar ju bolagen vänta med betalningarna tills dess att saneringen är slut (för att se vad som blir kvar) men de har rätt att göra på det här sättet åxo, dvs kräva både från solidaren och samtidigt få från skuldsaneringen.
Jag skulle råda att ringa till kronofogden (skuldsaneringsteamet) och även till låne/inkassobolaget.
Avierna ska ju inte skickas till dig
Du betalar ju redan.
så om jag förstår dig rätt så behöver jag alltså inte betala låneavierna som kommer skickade? Antingen så låter banken lånet vara tills min sanering är klar och därefter
Kräver att mitt ex ska betala återstående skuld. Eller så kan banken redan nu kräva att mitt ex betalar låneavierna? Hoppas jag förstått dig rätt -
Han behöver inte och har inte betalat en krona på lånet.Tow2Mater skrev 2023-02-25 12:30:16 följande:Stackars sambo. När han blir sittandes med ditt lån hoppas jag du tar ditt moraliska ansvar och betalar tillbaka till honom.
-
Lånet som tog var alltså för mig, min sambo erbjöd sig att stå med på lånet för att jag skulle få det. Om jag struntar i avierna så är det ju han som ska betala dom och det känns absolut inte rätt. Därav har jag betalat. ska Ringa dom på måndag för att se om dom väntar med att kräva in resterande skuld tills efter min skuldsanering eller om avierna som skickas ut måste betalas nuAnonym (....) skrev 2023-02-25 14:41:46 följande:
Varför dubbelbetalar du på ett lån som ingår i skuldsanering?
Avierna ska du inte betala. De ska du inte ens ha.