-
-
Svar på tråden Ingår min skuld?
-
Texten syns bara om man citerar.Anonym (Dålig koll) skrev 2023-02-25 01:05:01 följande:Min dåvarande sambo hjälpte mig att ta ett samlingslån för några år sen, men det är endast jag som betalar på det. Jag har även en pågående skuldsanering som blev godkänd efter samlingslånet togs. Nu ikväll när jag skulle logga in och kolla hur mycket jag har kvar att betala på lånet så såg jag att kronofogden har gjort en inbetalning till banken den 2/1, Betyder det här att skulden ingår i min skuldsanering? Isåfall ska jag ju inte betala banken varje månad. Men hur blir det då eftersom min dåvarande sambo står med på lånet? Blir han betalningsskyldig?
Jag kan inte svaret (du får höra med kronofogden), men tänker att de kanske betalar din del av lånet och du behöver då betala din sambos del utöver det, antingen till honom eller till banken. -
Anonym (-) skrev 2023-02-25 01:11:58 följande:Texten syns bara om man citerar.
Jag kan inte svaret (du får höra med kronofogden), men tänker att de kanske betalar din del av lånet och du behöver då betala din sambos del utöver det, antingen till honom eller till banken.
hur menar du med min del? Jag och mitt ex får en och samma låneavi där det står att beloppet som ska betalas är 3000kr. Hur vet jag vilken del som är min och hans? förlåt om jag låter riktigt okunnig nu
-
Den återbetalningen är förmodligen pga årets ändrade förbehålldbelopp, som höjts ganska kraftigt, men en del inte blev medvetna om förrän efter inbetalningar till KF/utbetalning av lön. Jag fick också tillbaka pengar från dem för att min ag inte fått veta hur mycket de nya beloppet var.
Lånet är så klart ditt. Kanske inte rent juridiskt, men moraliskt. Om det hade ingått i skuldsanering en hadet legat hos kronofogden, inte hos banken. -
Godmorgon
Om det är en solidarisk skuld så både ingår den och inte.
Ni är båda betalningsansvariga för skulden.
Du har skuldsanering och betalar via din skuldsanering. Ditt betalningsansvar upphör när skuldsaneringen är klar.
Din dåvarande sambos är betalningsskyldig för de avier som skickas ut och tar sedan över resterande del av lånet i sin helhet när din skuldsanering är klar. Hans skulder saneras ju inte.
Ibland brukar ju bolagen vänta med betalningarna tills dess att saneringen är slut (för att se vad som blir kvar) men de har rätt att göra på det här sättet åxo, dvs kräva både från solidaren och samtidigt få från skuldsaneringen.
Jag skulle råda att ringa till kronofogden (skuldsaneringsteamet) och även till låne/inkassobolaget.
Avierna ska ju inte skickas till dig
Du betalar ju redan.
-
Anonym (Budget och skuldrådgivare) skrev 2023-02-25 05:51:05 följande:
Godmorgon
Om det är en solidarisk skuld så både ingår den och inte.
Ni är båda betalningsansvariga för skulden.
Du har skuldsanering och betalar via din skuldsanering. Ditt betalningsansvar upphör när skuldsaneringen är klar.
Din dåvarande sambos är betalningsskyldig för de avier som skickas ut och tar sedan över resterande del av lånet i sin helhet när din skuldsanering är klar. Hans skulder saneras ju inte.
Ibland brukar ju bolagen vänta med betalningarna tills dess att saneringen är slut (för att se vad som blir kvar) men de har rätt att göra på det här sättet åxo, dvs kräva både från solidaren och samtidigt få från skuldsaneringen.
Jag skulle råda att ringa till kronofogden (skuldsaneringsteamet) och även till låne/inkassobolaget.
Avierna ska ju inte skickas till dig
Du betalar ju redan.
så om jag förstår dig rätt så behöver jag alltså inte betala låneavierna som kommer skickade? Antingen så låter banken lånet vara tills min sanering är klar och därefter
Kräver att mitt ex ska betala återstående skuld. Eller så kan banken redan nu kräva att mitt ex betalar låneavierna? Hoppas jag förstått dig rätt -
Stackars sambo. När han blir sittandes med ditt lån hoppas jag du tar ditt moraliska ansvar och betalar tillbaka till honom.Anonym (Dålig koll) skrev 2023-02-25 01:05:01 följande:Min dåvarande sambo hjälpte mig att ta ett samlingslån för några år sen, men det är endast jag som betalar på det. Jag har även en pågående skuldsanering som blev godkänd efter samlingslånet togs. Nu ikväll när jag skulle logga in och kolla hur mycket jag har kvar att betala på lånet så såg jag att kronofogden har gjort en inbetalning till banken den 2/1, Betyder det här att skulden ingår i min skuldsanering? Isåfall ska jag ju inte betala banken varje månad. Men hur blir det då eftersom min dåvarande sambo står med på lånet? Blir han betalningsskyldig?
-
Ja precisAnonym (Dålig koll) skrev 2023-02-25 06:53:21 följande:
så om jag förstår dig rätt så behöver jag alltså inte betala låneavierna som kommer skickade? Antingen så låter banken lånet vara tills min sanering är klar och därefter
Kräver att mitt ex ska betala återstående skuld. Eller så kan banken redan nu kräva att mitt ex betalar låneavierna? Hoppas jag förstått dig rätt
Du betalar ju redan via din skuldsanering och har ju dessutom fått ett förbehållsbelopp och det finns ju inte utrymme att betala något extra.
Det låter ju som att de tänker kräva under tiden saneringen men de får ju inte göra det av dig, avin ska inte stå på dig. -
Varför dubbelbetalar du på ett lån som ingår i skuldsanering?
Avierna ska du inte betala. De ska du inte ens ha. -
Han behöver inte och har inte betalat en krona på lånet.Tow2Mater skrev 2023-02-25 12:30:16 följande:Stackars sambo. När han blir sittandes med ditt lån hoppas jag du tar ditt moraliska ansvar och betalar tillbaka till honom.
-
Lånet som tog var alltså för mig, min sambo erbjöd sig att stå med på lånet för att jag skulle få det. Om jag struntar i avierna så är det ju han som ska betala dom och det känns absolut inte rätt. Därav har jag betalat. ska Ringa dom på måndag för att se om dom väntar med att kräva in resterande skuld tills efter min skuldsanering eller om avierna som skickas ut måste betalas nuAnonym (....) skrev 2023-02-25 14:41:46 följande:
Varför dubbelbetalar du på ett lån som ingår i skuldsanering?
Avierna ska du inte betala. De ska du inte ens ha.
-
Någonting har blivit fel. De skulderna ingår i din skuldsanering och ska betalas genom den. Det kam vara så att avierna är till din dåvarande sambo eftersom ni båda står på lånet.Anonym (Dålig koll) skrev 2023-02-26 20:29:42 följande:Lånet som tog var alltså för mig, min sambo erbjöd sig att stå med på lånet för att jag skulle få det. Om jag struntar i avierna så är det ju han som ska betala dom och det känns absolut inte rätt. Därav har jag betalat. ska Ringa dom på måndag för att se om dom väntar med att kräva in resterande skuld tills efter min skuldsanering eller om avierna som skickas ut måste betalas nu