11-månaders missnöjd hemma
Vårt barn gnäller så gott som konstant när vi är hemma. Vägrar sitta still o leka med sina leksaker och blir knappt bättre av att jag eller pappan försöker delta. Gnäller och skriker, tolererar bara att bli buren eller sitta i barnstolen och äta. Vagn funkar bra men nu när det är mkt snö ute och oplogat går inte det. När han däremot är hos sin farmor stortrivs han, leker och är glad. Även på öppna förskolan kan han underhålla sig. Som situationen ser ut tycks han vantrivas hemma, just där vi bor. Jag har svårt att hålla lågan uppe med allt gnäll och skrik. Vad kan jag göra annorlund?
Men man måste ju vara hemma en del i alla fall, och då får man väl stå ut med lite gnäll. Kan du prova att vara ute mer på saker som kan intressera honom? Nya lekparker, gå oftare till Öppna förskolan, lekstund på bibblan gå på café eller annat som han kan tycka är lite spännande? Kanske nån sån utflykt varje vardag skulle göra honom nöjd?
Sen ville min son gärna göra sånt som jag gjorde, typ hjälpa med tvätten = lägga in och dra ut kläder ur tvättmaskinen, diska = plaska med slevar i diskhon med vatten, hjälpa till i köket = plocka in och ur en massa plastlådor och bunkar ur köksskåpen, städa = jaga och lägga sig på dammsugaren, veva lite med moppen.