• Gräsligtgravid

11-månaders missnöjd hemma

Vårt barn gnäller så gott som konstant när vi är hemma. Vägrar sitta still o leka med sina leksaker och blir knappt bättre av att jag eller pappan försöker delta. Gnäller och  skriker, tolererar bara att bli buren eller sitta i barnstolen och äta. Vagn funkar bra men nu när det är mkt snö ute och oplogat går inte det. När han däremot är hos sin farmor stortrivs han, leker och är glad. Även på öppna förskolan kan han underhålla sig. Som situationen ser ut tycks han vantrivas hemma, just där vi bor. Jag har svårt att hålla lågan uppe med allt gnäll och skrik. Vad kan jag göra annorlund?

• Svar på tråden 11-månaders missnöjd hemma
  • Anonym (Trött mamma)

tillägg: vi är trångbodda, med begränsade yta för honom att röra sig på. Hos farmor däremot är det stort med mkt fria ytor. Skulle trångboddheten kunna vara problemet?

• Anonym (lite)
    Gräsligtgravid skrev 2023-02-24 16:24:05 följande:
    11-månaders missnöjd hemma

Vårt barn gnäller så gott som konstant när vi är hemma. Vägrar sitta still o leka med sina leksaker och blir knappt bättre av att jag eller pappan försöker delta. Gnäller och  skriker, tolererar bara att bli buren eller sitta i barnstolen och äta. Vagn funkar bra men nu när det är mkt snö ute och oplogat går inte det. När han däremot är hos sin farmor stortrivs han, leker och är glad. Även på öppna förskolan kan han underhålla sig. Som situationen ser ut tycks han vantrivas hemma, just där vi bor. Jag har svårt att hålla lågan uppe med allt gnäll och skrik. Vad kan jag göra annorlund?

Han är väl lite trött på att vara hemma och se samma saker dag ut och dag in. En del barn vill ju lite mer, vill att det händer saker, se nåt nytt. Mitt ena barn var sån, mest nöj om vi var ute på äventyr, gnällig och missnöjd hemma.

Men man måste ju vara hemma en del i alla fall, och då får man väl stå ut med lite gnäll. Kan du prova att vara ute mer på saker som kan intressera honom? Nya lekparker, gå oftare till Öppna förskolan, lekstund på bibblan gå på café eller annat som han kan tycka är lite spännande? Kanske nån sån utflykt varje vardag skulle göra honom nöjd?

Sen ville min son gärna göra sånt som jag gjorde, typ hjälpa med tvätten = lägga in och dra ut kläder ur tvättmaskinen, diska = plaska med slevar i diskhon med vatten, hjälpa till i köket = plocka in och ur en massa plastlådor och bunkar ur köksskåpen, städa = jaga och lägga sig på dammsugaren, veva lite med moppen. 
  • Anonym (Trött mamma)

Det låter som fina aktiviteter att göra tillsamman. Min är inte så stadig på benen än så att t ex diska måste vänta men att vika tvätt o sånt skulle han kanske klara av. Jag håller med om att det skulle vara gynnsamt med lite miljöomväxling. Tyvärr har vi ingen bil när min sambo jobbar så vi blir ganska isolerade den tiden och kan inte ta oss till platserna du föreslog, annat än när min sambo är hemma. Vintern begränsar oss mkt, han vill vara ute, det är tydligt, idag gick vi så långt jag orkade med bärselen (dvs inte så långt), han grät när vi kom in o jag stängde dörren om oss. 

ibland undrar jag om det beror på mig, att han inte känner sig trygg hos mig.

• Anonym (lite)
    Anonym (Trött mamma) skrev 2023-02-24 17:03:25 följande:

Det låter som fina aktiviteter att göra tillsamman. Min är inte så stadig på benen än så att t ex diska måste vänta men att vika tvätt o sånt skulle han kanske klara av. Jag håller med om att det skulle vara gynnsamt med lite miljöomväxling. Tyvärr har vi ingen bil när min sambo jobbar så vi blir ganska isolerade den tiden och kan inte ta oss till platserna du föreslog, annat än när min sambo är hemma. Vintern begränsar oss mkt, han vill vara ute, det är tydligt, idag gick vi så långt jag orkade med bärselen (dvs inte så långt), han grät när vi kom in o jag stängde dörren om oss. 

ibland undrar jag om det beror på mig, att han inte känner sig trygg hos mig.

Nej, det beror inte på att han inte är trygg med dig! Tvärtom, han tar ut sin besvikelse med dig för han vet att du kan hjälpa honom att hantera den. Och missnöjd är inte alls lika med otrygg!

Men det låter jobbigt att vara så isolerad, och jag förstår att det blir besvärligt om han inte är så stadig på benen och ni har långt till olika ställen. Bor ni på landet? Finns det i så fall nån hage med djur att titta på, eller en skog där man kan ta med ett mellanmål och äta, eller en sjö att gå till och kolla fåglar eller annat?

Eller har ni en trädgård som ni skulle kunna utrusta med lite roligare saker? En liten rutschkana, ett lektält att krypa in och ut ur, eller en sån där tygtunnel? Stora byggklossar som man kan ha utomhus, vattenlekbord med snö eller sand? Bollar och ett mål? Sandlåda? Det är ju kanske kallt att leka länge, men då kanske han är nöjd efter en stund. 

Att strukturera upp dagen tyckte jag också hjälpte en del för min uttråkade unge. Att gå upp en tid, leka inne, mellis, promenad/leka ute, sen lunch, sova, sen mellis, liten promenad/lekstund, middag, kväll. 
  • Pope Joan II
    Tow2Mater skrev 2023-02-24 17:16:15 följande:

Istället for vagn prova pulka när det är oplogat.

Ja, det tänkte jag också på. Jätteroligt att åka pulka ju!
  • Anonym (Trött mamma)

Tack för svar! Vi bor på landet med trädgård så väntar bara på att det ska bli lite varmare! mildare Dagar som den här kan vi uppehålls oss på trappan en stund, han roar sig bra där. Pulka ska ju vara roligt men den vi har passar inte vår bebis, han protesterade högljutt när vi testade den, det skvätte upp massa snö på sidorna. Ska ta med mig tipsen på uteleksaker till våren sen när  det blir dags. Håller med om att struktur underlättar!

• Anonym (D)

Vattenlek brukar vara populärt. Både inne och ute när det blir lite varmare eller med rätt kläder.

Finns det någonstans där man kan mata fåglar brukar det vara bra "baby action". 

Googla  på "sensory bins" för att hitta något nytt inomhus.

När barnen var små hände det att jag lät dem sitta bredvid diskhon och "hjälpa till att diska". Krävde en hand på barnet konstant, och blev oftast en rätt så blöt historia, men var väldigt poppis. 

Vi hade också en liten inomhusrutschkana ett tag. 

• Anonym (Trött mamma)

Tack D för tips! Ska nog testa att ha honom med när jag diskar. Annars väntar jag otåligt på våren då trädgården blir vårt vardagsrum. 

• Hyllemor

Oj, vad jag känner igen det där. Min son var exakt likadan när han var i den åldern! Vi var ute mycket, men när det inte gick, så gjorde vi nya saker hela tiden, för då var han nöjd.

Vi satte honom i barnstolen framför diskbänken och lät honom blaska med vatten, gjorde fingerfärg med filmjölk och karamellfärg, gjorde play-doh-lera och kinetisk sand av mjöl och olja, målade typ en miljon teckningar med vattenfärg och läste typ 1000 böcker och dansade i vardagsrummet. Ja, och så höll han på och skruvade på och av korkar från pet-flaskor och rullade dem över golvet. Sådant där var det enda som fungerade. Leksaker var bara uuurtråkigt. Det gick över av sig själv runt 2-årsåldern då han upptäckte att det var roligt att leka med fordon. 

Svar på tråden 11-månaders missnöjd hemma