Anonym (Trött mamma) skrev 2023-02-24 17:03:25 följande:
Det låter som fina aktiviteter att göra tillsamman. Min är inte så stadig på benen än så att t ex diska måste vänta men att vika tvätt o sånt skulle han kanske klara av. Jag håller med om att det skulle vara gynnsamt med lite miljöomväxling. Tyvärr har vi ingen bil när min sambo jobbar så vi blir ganska isolerade den tiden och kan inte ta oss till platserna du föreslog, annat än när min sambo är hemma. Vintern begränsar oss mkt, han vill vara ute, det är tydligt, idag gick vi så långt jag orkade med bärselen (dvs inte så långt), han grät när vi kom in o jag stängde dörren om oss.
ibland undrar jag om det beror på mig, att han inte känner sig trygg hos mig.
Nej, det beror inte på att han inte är trygg med dig! Tvärtom, han tar ut sin besvikelse med dig för han vet att du kan hjälpa honom att hantera den. Och missnöjd är inte alls lika med otrygg!
Men det låter jobbigt att vara så isolerad, och jag förstår att det blir besvärligt om han inte är så stadig på benen och ni har långt till olika ställen. Bor ni på landet? Finns det i så fall nån hage med djur att titta på, eller en skog där man kan ta med ett mellanmål och äta, eller en sjö att gå till och kolla fåglar eller annat?
Eller har ni en trädgård som ni skulle kunna utrusta med lite roligare saker? En liten rutschkana, ett lektält att krypa in och ut ur, eller en sån där tygtunnel? Stora byggklossar som man kan ha utomhus, vattenlekbord med snö eller sand? Bollar och ett mål? Sandlåda? Det är ju kanske kallt att leka länge, men då kanske han är nöjd efter en stund.
Att strukturera upp dagen tyckte jag också hjälpte en del för min uttråkade unge. Att gå upp en tid, leka inne, mellis, promenad/leka ute, sen lunch, sova, sen mellis, liten promenad/lekstund, middag, kväll.