• stor grön drake

Behövs kryckor vid gånggips?

Hej allvetande forum
    Jag har varit till Akademiska sjukhuset i Uppsala för en undersökning, där de hittade något helt annat än vad remiterande läkare skickade dit mig för, och därmed krävs ett helt annat, mycket mer invasivt, ingrepp. De sa att jag kommer vara 6 veckor i gips per ingrepp, men att det kommer vara gånggips. Tyvärr blev det någon miss och den utlovade informationen har inte kommit (jag har inte tillgång till 1177) så nu undrar jag om någon vet hur det funkar rent praktiskt med gånggips?
    Det ingrepp jag trodde var aktuellt hade fixerats med ortos efteråt, vilket jag redan har hemma pga att problemet redan försökt avhjälpas med total avlastning, så frågade aldrig remiterande läkare om tiden efteråt.
    Nu i snön började jag fundera hur det ska gå, eftersom jag inte kan komma ur huset utan att gå på snö, och bussplatsen är ett kvarter bort, för bil kommer jag inte heller kunna köra. Får jag cykla? För det funkade med ortos men blir svårt om jag ska få med mig kryckor. Läste något om gipssko och undrar om den sitter fast i gipset? Flr då känns det inte så najs att lägga sig i sängen med det man gått ute med...
    Alltså, tusen förvirrade frågot, fått telefontid till läkaren pga informationsmissen, men det är några veckor kvar och jag känner mig stressad av ovetskapen.
    Sorry för ev stavfel, fb buggar och min text ligger "bakom" text och funktioner nedanför textrutan, så ser ibte ev feltryck eller "rättstavningar" 

• Svar på tråden Behövs kryckor vid gånggips?
  • nihka

Cykla i snön låter inte så säkert. Det finns broddar som tillbehör till kryckkäppar som man fäller ut när det är halkigt.

• stor grön drake
    nihka skrev 2023-02-23 21:04:32 följande:

Cykla i snön låter inte så säkert. Det finns broddar som tillbehör till kryckkäppar som man fäller ut när det är halkigt.

Cyklandet tänkte jag spara tills det blir barmark, men snön är ju ett potentiellt problem både vid bil och bussfärd, eftersom plogning av gångbanor i min del av småstaden inte har så hög prio, det är sällan gjort när jag ska till jobbet.
    Cykel är väll mer för att ha någon sorts frihet och en chans att hålla jämn takt med barnen.
  • stor grön drake

Till vardags är jag året-runt cyklist, men har tillgång till bil. Så just nu, innan operationerna, cyklar jag på i dnön.

• nihka

Gipssko ersätter din vanliga sko och du kan ta av den. Har ofta kardborre.

• nihka
    stor grön drake skrev 2023-02-23 21:10:28 följande:

Till vardags är jag året-runt cyklist, men har tillgång till bil. Så just nu, innan operationerna, cyklar jag på i dnön.

Jag skulle inte cykla med bengips. Man blir klumpigare, särskilt när fotleden är orörlig i gipset och om jag vinglade till skulle jag inte vilja riskera att ta emot mig med det gipsade benet.
  • stor grön drake
    nihka skrev 2023-02-23 21:15:42 följande:
    Jag skulle inte cykla med bengips. Man blir klumpigare, särskilt när fotleden är orörlig i gipset och om jag vinglade till skulle jag inte vilja riskera att ta emot mig med det gipsade benet.
    Det var lite teknikfråga att cykla med ortos, då även med barn i cykelstol (bilen var trasig och vi måste till dagis/jobb), men efter några gånger gick det riktigt bra.
    Ja, att knäcka gipset oroar mig, vet att det lokala akutmottagningen inte är fantastiska på att gipsa och det är ju isåfall de jag hamnar hos... det är även en oro vid att gå till bussen i snö och halka.
    Skönt att höra att gipsskon går att ta av. Behövs en sån även inomhus? Har man två olika då?
  • anonimus

Kolla med försäkringskassan. Ibland kan man få resor till och från jobbet om du inte kan ta dig dit men du skulle kunna jobba. De bet hellre för taxin än att du sitter hemma sjukskriven.

• nihka
    stor grön drake skrev 2023-02-23 21:31:48 följande:
    Det var lite teknikfråga att cykla med ortos, då även med barn i cykelstol (bilen var trasig och vi måste till dagis/jobb), men efter några gånger gick det riktigt bra.
    Ja, att knäcka gipset oroar mig, vet att det lokala akutmottagningen inte är fantastiska på att gipsa och det är ju isåfall de jag hamnar hos... det är även en oro vid att gå till bussen i snö och halka.
    Skönt att höra att gipsskon går att ta av. Behövs en sån även inomhus? Har man två olika då?
    Vintertid behöver du något mer heltäckande ute medan det räcker med en toffeltyp med öppen tå inomhus.
  • stor grön drake
    anonimus skrev 2023-02-23 21:37:14 följande:

Kolla med försäkringskassan. Ibland kan man få resor till och från jobbet om du inte kan ta dig dit men du skulle kunna jobba. De bet hellre för taxin än att du sitter hemma sjukskriven.

Det lär inte vara aktuellt med det iom att busshållplatsen är ett kvarter bort. Jag har möjlighet att arbeta hemifrån, det är bara tekniken som hindrar (jobblaptopen vägrar ansluta till molnet vi använder) men på fritiden skulle det vara trevligt att kunna tex cykla med barnen osv.
    nihka skrev 2023-02-23 21:46:51 följande:
    Vintertid behöver du något mer heltäckande ute medan det räcker med en toffeltyp med öppen tå inomhus.

Tack för svaret, det låter ju bra! Vet du om en behöver använda kryckor? Jag hittade inte riktigt tydlig info om det, någon sida skrev att det måste användas, medan andra inte nämnde det alls.
  • Mantrasina

Om du behöver använda kryckor eller inte beror mer på anledningen och ingreppet i fråga än vilken typ av gips du kommer att få. Det vill säga, om du får belasta eller om du behöver avlasta med kryckor.

• nihka
    stor grön drake skrev 2023-02-23 21:59:22 följande:

Tack för svaret, det låter ju bra! Vet du om en behöver använda kryckor? Jag hittade inte riktigt tydlig info om det, någon sida skrev att det måste användas, medan andra inte nämnde det alls.
    Det beror på om du får belasta eller inte. Om du får delvis belasta kan det räcka med en krycka. Om du får belasta fullt och det inte gör ont behöver du kanske inga kryckor. Eller så kommer du gradvis att gå från mer till mindre stöd.
  • stor grön drake

De kommer dela min akillessena för att raspa ner hälbenet och sedan sy ihop akillessenan igen. Jag frågade om ortos, det var då läkaren sa att det blir gips, gånggips, och jag bad att få information med mig hem, vilket det sas att jag skulle få men någonstans blev det missat att jag inte kan gå in och läsa mina journaler och info på 1177.
    Så gissningsvis ska jag vara försiktig med belastningen i början,  men är ju poänglöst att jag får gånggips om jag inte får gå på det.

• nihka
    stor grön drake skrev 2023-02-24 00:52:05 följande:

De kommer dela min akillessena för att raspa ner hälbenet och sedan sy ihop akillessenan igen. Jag frågade om ortos, det var då läkaren sa att det blir gips, gånggips, och jag bad att få information med mig hem, vilket det sas att jag skulle få men någonstans blev det missat att jag inte kan gå in och läsa mina journaler och info på 1177.
    Så gissningsvis ska jag vara försiktig med belastningen i början,  men är ju poänglöst att jag får gånggips om jag inte får gå på det.

Du får förmodligen gå på det i varierande grad genom din rehab, först inget/lite sedan mer, så det läker och du inte drar på dig en hälseneinflammation av överbelastning, men du får bara ett gips för hela behandlingsperioden. Du kommer få reda på av din opererande läkare exakt vad som gäller för just dig.

Jag tycker du ska kontakta dem igen och påminna om att du behöver få informationen du inte kommer åt på ett annat sätt. Det kan också finnas information om vad du ska göra fram till operationen.
  • stor grön drake
    nihka skrev 2023-02-24 01:38:49 följande:
    Du får förmodligen gå på det i varierande grad genom din rehab, först inget/lite sedan mer, så det läker och du inte drar på dig en hälseneinflammation av överbelastning, men du får bara ett gips för hela behandlingsperioden. Du kommer få reda på av din opererande läkare exakt vad som gäller för just dig.

Jag tycker du ska kontakta dem igen och påminna om att du behöver få informationen du inte kommer åt på ett annat sätt. Det kan också finnas information om vad du ska göra fram till operationen.
    Jag har fått en telefontid om några veckor, så ska försöka skriva upp alla mina frågor så jag inte  glömmer någon ska även försöka få tag på de som remiterade mig för att se om de fått remiss-svar och kan berätta mer.
Svar på tråden Behövs kryckor vid gånggips?