• Anonym (O.L)

Ok med matlåda?

Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 16:09:53 följande:
    Det är ju just det jag gör... Det är du som inte verkar förstå hur verkligheten fungerar.
    Jag frågar för min egen del och inte hur andra skulle göra så håll dig till ämnet!
  • Anonym (O.L)

Är det ok att ha med sig sin egen matlåda då? Eller ska man alltid be om deras?

• Anonym (O.L)
    Anonym (NYC) skrev 2023-02-22 16:13:36 följande:
    Du är inte ensam i världen. Det finns andra som äter buffé och de som driver en restaurang vet hur det fungerar.

Men, visst, be om att få köpa maten som är kvar på din tallrik.
    Nej, men nu handlar tråden inte om hela världen eller att planera det utan jag frågar o. att man inte orkar äta upp.

Hur kan det fungerar så om du skrivit att de inte går med på det?
  • Anonym (O.L)
    Anonym (12we) skrev 2023-02-22 16:14:25 följande:
    Kanske inte de flesta men det skulle definitivt förekomma. Lägger man upp själv kan man ta mindre portioner och gå tillbaka om det inte räckte. Jag tror inte någon resturang med buffé kommer att gå med på det med glatt sinne.
    Jo jag brukar inte ta mer än jag orkar äta. Men ibland har det hänt att jag fått slänga
  • Anonym (O.L)
    Anonym (12we) skrev 2023-02-22 16:17:41 följande:
    Inget av dem är ok vid buffé. 
    Det var inte buffé jag tänkte på utan det kom upp senare i tråden när någon nämnde det, men visst händer det också att man äter buffé 
  • Anonym (O.L)

beräknat roffa åt sig mat hem från en buffé

det är inte vad tråden handlar om

jag fråga om matlåda till det man inte orkar äta upp, om det är ok att ha med en egen eller om det ör kutymen att ta deras egenköpta

• Anonym (O.L)
    Anonym (Naturligt) skrev 2023-02-22 18:14:15 följande:

Jag ber alltid om deras (oftast är det någon av våra små som inte orkar äta upp och då tar vi med det hem).

På buffe gör vi dock aldrig det, men då tar vi också väldigt lite åt gången till barnen. 

Jag skulle inte ta med egen matlåda även om det är mer miljövänlig. Då måste man ju planera att inte äta upp och vi vuxna äter oftast upp allt.

Och om man köper plåster och har hemma så planerar man att göra illa sig.
  • Anonym (O.L)
    Anonym (Naturligt) skrev 2023-02-22 20:18:05 följande:

Varför frågar du ens på ett forum om du inte vill höra hur andra resonerar?
    Att ha plåster hemma är inte samma sak som att släpa runt en tom matlåda vart man än går Ifall man ev skulle ha mat över. 

Jag vill ju ha hållbara svar såklart. Bara för att man hade en matlåda med sig betydde inte att man planerade att inte äta upp.
  • Anonym (O.L)

Jag förstår att det kan verka konstigt. Men man lär sig till slut av situationerna som man riskerar att hamna i. Men om det inte är ok att ha med en egen så vill jag inte det. Men det är ju inte så att det skulle handla om att jag planerat att inte äta upp. Så den anledningen går bort.

• Anonym (O.L)
    Anonym (E) skrev 2023-02-22 21:20:48 följande:
    Så du släpar runt en fräsch matlåda hela tiden. jahaja
    Utifall jag ska äta ute. Och nej jag planerar inte att inte äta upp för det. Men det kan bli så.
  • Anonym (O.L)
    EpicF skrev 2023-02-22 21:56:35 följande:
    Fast varför? Vill man ta med sig resterna så frågar man efter en låda, en sk doggy-bag. Man har INTE med sig en egen matlåda utifall. 
    För att inte förbruka plast och så, en miljöfråga.

Men OK om det är fel 
  • Anonym (O.L)
    Anonym (E) skrev 2023-02-22 22:11:29 följande:
    Det är ju precis vad du tänker, detta börjar vara jättekul hahah
    Nej det är inte planerat för att man inte vill riskera att hamna där igen.
  • Anonym (O.L)
    EpicF skrev 2023-02-22 22:31:06 följande:
    Om man inte planlägger att ta med rester hem så har man heller inte med en ren matlåda i väska... 
    och om man inte planerar att göra sig illa så köper man inte plåster
  • Anonym (O.L)
    Anonym (lite uppfostran) skrev 2023-02-23 14:28:25 följande:

Då säger jag som jag säger till barn... Ta mindre på din tallrik och gå flera gånger... Ta inte mer än du äter upp... Det är dålig uppfostran att fylla tallriken och sedan inte äta upp.. Finns en buffé i Göteborg som om du lämnar mat på din tallrik så måste du betala en straffavgift. Ett väldigt bra sätt för att lära folk att inte vara åpna och ta mer än de orkar äta. Så för buffè gäller små portioner och flera vändor. Grundläggande uppfostran. 

På andra restauranger så kan man helt klart be om en doggybag, du är inte den som lägger upp maten utan det är de som gör och om du då inte orkar är det helt ok att be om att få ta med sig maten hem. Du skall dock inte bära med dig egen matlåda för att planera kring det... Om du vet med dig att du aldrig orkar äta upp så kan du om det är matsvinnet som oroar dig för be dem lägga upp mindre på din tallrik. Om det är att du vill dela upp det på flera måltider för att spara pengar däremot (och därför inte betala fullt pris för en mindre portion om de säger att du måste göra det) så är mitt råd att inte äta ute... eller äta på ställen där du och din partner kan dela tallrik (inte alla är ok med det heller)...

Men rent generellt så är det ok med doggy bag. Men inte att ha med dig egen låda... Och det är aldrig ok på buffé!!!

Det är just vad jag gör och oftast lyckas jag bra, därav ordet ibland.
Svar på tråden Ok med matlåda?