Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-07-05 23:47:30 följande:
    Fortfarande så SPRIDER de inte handlingarna till obehöriga.

JO har kritiserar att det skickas med vanlig post. Och då borde riksdagen ändra i lagen eftersom det enligt socialtjänstlagen är helt ok att skicka med vanlig post. 
    Klart soc sprider handlingarna till obehöriga när de hamnar hos fel mottagare.

Hänvisa till var det i socialtjänstlagen står att det är okej att sända känsliga sekretessklassade handlingar med vanlig post. 
    EpicF skrev 2023-07-06 00:19:16 följande:
    Du vet inte vad "kontrollerar" eller "hängs ihop" betyder och du kallar mig dum? 

Du vet ju inte ens vad riksdagen har för arbetsuppgifter. 
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-05 23:52:03 följande:
    Klart soc sprider handlingarna till obehöriga när de hamnar hos fel mottagare.

Hänvisa till var det i socialtjänstlagen står att det är okej att sända känsliga sekretessklassade handlingar med vanlig post. 
    Nej, det gör de inte. 

Du får gärna hänvisa till var står att det inte är ok. Vilket du har blivit bett om tidigare. När kommer den referansen? 
    Vad "hängs ihop"? 

Du vet inte skillnaden mellan riksdag och regering. Du vet inte vad som utgör lagstiftande församling i Sverige. 

Du förstår inte och kan inte läsa 15 kap i socialtjänstlagen. 

Du efterfrågar var det står i socialtjänstlagen att de inte får sända med vanlig post. Det står i 15 kap att de inte får sprida informationen vidare. Det är just vad som sker när ett sådant kuvert öppnas av obehörig. Socialtjänsten har spridit/delgett fel person/personer sekretessbelagd information. Varför har du så svårt att ta in fakta? 

JO har ju i upprepade fall kritiserat förfarandet. 
    EpicF skrev 2023-07-06 10:47:03 följande:
    Jo, jag vet skillnaden på riksdagen och regeringen. Gör du? 

Till skillnad från dig så kan jag läsa och förstå lagen. 

De sprider fortfarande inte handlingarna till obehöriga genom att skicka med vanlig post. 
    Nej, du vet inte skillnaden. Jag vet det däremot och har redan rättat dig där du haft fel. 

Du har uppenbara problem med att läsa och förstå, vilket du skyller på din dyslexi och den är inte botad. Kopierar in mitt senaste inlägg igen då du tydligen inte förstått eller läst.

Du vet inte skillnaden mellan riksdag och regering. Du vet inte vad som utgör lagstiftande församling i Sverige. 

Du förstår inte och kan inte läsa 15 kap i socialtjänstlagen. 

Du efterfrågar var det står i socialtjänstlagen att de inte får sända med vanlig post. Det står i 15 kap att de inte får sprida informationen vidare. Det är just vad som sker när ett sådant kuvert öppnas av obehörig. Socialtjänsten har spridit/delgett fel person/personer sekretessbelagd information. Varför har du så svårt att ta in fakta? 

JO har ju i upprepade fall kritiserat förfarandet. 
    EpicF skrev 2023-07-07 13:40:41 följande:
    1. Jo, jag vet skillnaden.  Visste det tidigare också men alla skriva fel ibland. Även du. 

2. Nope, inga problem med att läsa ocj förstå. Däremot så stavar jag ibland fel, pga min dyslexi. Vilket är helt normalt. 

3. Jo, igen jag vet skillnaden. Och jag vet vad som utför lagstiftningen. Jag vet också vad som ska till  för en lagändring, vilket du säker också vet. 

4. Jo, jag både kan läsa och förstå kap 15 i socialtjänstlagen, och även alla andra kapitel och paragrafer. 

5. Nej, det står inte någonstans inte ens i kap 15 att de inte får skicka med vanlig post. Och eftersom de inte "sprider" handlingarna till obehöriga med vanlig post så det enligt lagen helt ok att skicka med vanlig post. 

6. Ja, JO har kritiserat. Men har någo  part gått vidare? Nej, det har dem eftersom alla anser att det är ok. Trots kritik från JO, i specifika fall där det gått galet. 
    1. Nej, du vet inte skillnaden. Det är ju inte precis bara stavfel och taskig meningsbyggnad du står för. Du skrev att det är regeringen som är lagstiftare, vilket är helt fel.

2. Du har uppenbara problem med att förstå. Du förstår inte innebörden av ordet sprida, trots att du fått länkat till synomlexikon. 

3. "Utför lagstiftningen"?Vad???!! 

4. Nej. Du förstår inte 15 kap socialtjänstlagen, för hade hade du gjort det hade du inte tyckt att det är okej för socialtjänsten att sprida sekretessklassade socialtjänstutredningar till obehöriga. 

5. Öppnar fel och obehörig person posten har socialtjänsten spridit informationen till obehörig. JO har riktat kritik mot detta. Inte utan anledning.

6. Ingen part kan rimligen tycka att det är okej att sekretessklassad information sprids till obehöriga, men eftersom tjänstemannansvaret avskaffades (på 70-talet?) är det mycket svårt att få en fysisk person fälld. Att åtala en myndighet går av naturliga skäl inte. 
    Anonym skrev 2023-07-07 21:46:44 följande:
    Det står "avskräckande".
    Precis så. Det blir liksom aldrig något av det. Ingen döms till fängelse. Det krävs i praktiken ett direkt erkännande från GM för fällande dom. Ska vi gissa att 999 av 1000 håller tyst?  Av de som blir åtalade och dessutom dömda är det ringa penningböter vi snackar om.
    EpicF skrev 2023-07-07 23:24:06 följande:
    Ja?
    Du nämnde felaktigt att det fanns kvar, vilket det alltså inte gör då det avskaffades på 70-talet. 
    EpicF skrev 2023-07-07 23:29:47 följande:
    1. Jo, återigen jag vet skillnaden. 

2. Nej, det har jag inte. Och jodå, jag förstår innebörden av prdet sprida. Du däremot verkar ha svårt att förstå det i detta sammanhanget. 

3. Ett ord du inte förstod eller? 

4. Jo, jag förstår 15 kap i Socialtjänstlagen. Gör du? 

Har jag någonsin sagt att det skulle vara ok att de sprider sekretessbelagda handlingar till obehöriga? Var isåfall!

5. Nej, de har fortfarande inte spridit. 

6. Har någon part gått vidare?
    Har socialtjänsten gjort något åt problemet som kan uppstå? Nej, de fortsätter att följa lagen. 

Har JO vidtagit åtgärder? Nej, de har de inte. 

Ingen part har gått vidare, vilket då innebär att problemet inte är så stort som du vill få det till. 
    1. Du vet ju uppenbarligen inte skillnaden då du tidigare skrivit att det är regeringen och inte riksdagen som fattar beslut om lagar. Det är rätt stor skillnad.

2. Nej du förstår inte att sprida är en synonym till att distribuera och förmedla. Det har du också skrivit tidigare. 

3. Förstår inte din meningsbyggnad. Vad menar du egentligen? 

4. Ja, du har tidigare skrivit att det inte är socialtjänstens ansvar om de postar sekretessklassad information med vanlig och försändelse senare kommer på avvägar. Bra om du ändrat dig nu. Då tycker vi lika i alla fall på den punkten. Socialtjänsten ansvarar för allt de tar sig för. 

5. Jo, socialtjänsten har spridit. Läs punkt 2 igen.

6. Nej, socialtjänsten följer inte lagen om de delger/sprider sekretessinformation till obehöriga. 

JO har vidtagit åtgärder genom att rikta kritik mot vissa socialtjänster angående deras rutiner vad gäller sekretess. JO har inga sanktionsmöjligheter. De kan inte utdöma vite exempelvis.

Går inte direkt att gå "vidare" då tjänstemannaansvar saknas, JO saknar sanktionsmöjligheter och bara fysiska personer kan åtalas. Enda möjligheten är om någon enskild socialtjänt vill öppna ett disciplinärende mot någon anställd och driva det i AD, men även det är nog svårt. Speciellt om det är sanktionerat av den egna organisationen. 
    EpicF skrev 2023-07-08 10:45:12 följande:
    Nu läste du galet. Jag sa att det man har idag är mildare än det som var tidigare. 
    Det är avskaffat. Du kan söka själv eller läsa de länkar du får.
    EpicF skrev 2023-07-08 11:11:31 följande:
    Jag skrev att den formen vi har idag är mildare än den tidigare formen. 

Dessutom är det prat om att återinföra det. 
    Nej, du skrev att tjänstemannansvaret finns kvar. 

Prat om att återinföra det betyder inte att det kommer ske, men vi kan ju alltid hoppas. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?