EpicF skrev 2023-07-07 23:29:47 följande:
1. Jo, återigen jag vet skillnaden.
2. Nej, det har jag inte. Och jodå, jag förstår innebörden av prdet sprida. Du däremot verkar ha svårt att förstå det i detta sammanhanget.
3. Ett ord du inte förstod eller?
4. Jo, jag förstår 15 kap i Socialtjänstlagen. Gör du?
Har jag någonsin sagt att det skulle vara ok att de sprider sekretessbelagda handlingar till obehöriga? Var isåfall!
5. Nej, de har fortfarande inte spridit.
6. Har någon part gått vidare?
Har socialtjänsten gjort något åt problemet som kan uppstå? Nej, de fortsätter att följa lagen.
Har JO vidtagit åtgärder? Nej, de har de inte.
Ingen part har gått vidare, vilket då innebär att problemet inte är så stort som du vill få det till.
1. Du vet ju uppenbarligen inte skillnaden då du tidigare skrivit att det är regeringen och inte riksdagen som fattar beslut om lagar. Det är rätt stor skillnad.
2. Nej du förstår inte att sprida är en synonym till att distribuera och förmedla. Det har du också skrivit tidigare.
3. Förstår inte din meningsbyggnad. Vad menar du egentligen?
4. Ja, du har tidigare skrivit att det inte är socialtjänstens ansvar om de postar sekretessklassad information med vanlig och försändelse senare kommer på avvägar. Bra om du ändrat dig nu. Då tycker vi lika i alla fall på den punkten. Socialtjänsten ansvarar för allt de tar sig för.
5. Jo, socialtjänsten har spridit. Läs punkt 2 igen.
6. Nej, socialtjänsten följer inte lagen om de delger/sprider sekretessinformation till obehöriga.
JO har vidtagit åtgärder genom att rikta kritik mot vissa socialtjänster angående deras rutiner vad gäller sekretess. JO har inga sanktionsmöjligheter. De kan inte utdöma vite exempelvis.
Går inte direkt att gå "vidare" då tjänstemannaansvar saknas, JO saknar sanktionsmöjligheter och bara fysiska personer kan åtalas. Enda möjligheten är om någon enskild socialtjänt vill öppna ett disciplinärende mot någon anställd och driva det i AD, men även det är nog svårt. Speciellt om det är sanktionerat av den egna organisationen.