• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (M) skrev 2023-08-03 13:29:31 följande:
    Nej, de avsäger sig allt ansvar. Så om något går fel så kommer man inte kunna ställa posten till svars för det. Det hade man kunnat göra om de faktiskt hade ett ansvar, men det har de alltså inte.
    Det har aldrig posten här gjort. De tar sitt ansvar för att leverer rätt brev till rätt person. Vilket se också ska, eftersom det är deras ansvar. 
  • EpicF

Ts: Nej, och jag har aldrig påstått att posten har ansvar över att sekretessen hålls. Posten ansvar är att brev levereras i rätt brevlåda och till rätt person, bäde vid rek och vid vanlig postgång. 

Anonym (M) skrev 2023-08-03 15:00:56 följande:
    Och det händer att det blir fel. Då har de inte tagit ansvaret att leverera rätt. De tar inte på sig någonting, utan säger att man skulle ha köpt en säkrare tjänst. De lägger allt ansvar på kunden.

Nej, om de medvetet lägger fel så har de inte tagit sitt ansvar. Men det finns en mängd olika orsaker till att posten kommer fel. Allt från felaktig märkta brevlådor, dåligt märkta brevlådor, inte korrekta adresser etc etc.
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-03 16:58:16 följande:
    Jo, du har skrivit att posten övertar ansvaret från socialtjänsten. Bra att du äntligen insett att ansvar aldrig kan delegeras. Speciellt inte myndighetsansvar. Det är ALLTID socialtjänsten som ansvarar för sekretessansvaret enligt Socialtjänstlagen. Är ansvarig tjänsteman så korkad så denna postar sekretessklassad information med vanlig post och denna post läggs i fel låda av brevbäraren så inträffar två saker.

1. Sekretessbrott har skett.
    2. Ansvaret och skulden ligger hos socialtjänsten. 
    Nej, har jag aldrig skrivit. 
  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2023-08-03 17:30:04 följande:
    Det behöver inte vara medvetet, det kan vara ett misstag. Oavsett så tar de inte på sig något ansvar, det gör de aldrig när man klagar. Utan de säger att man skulle ha betalat för någon annan av deras tjänster.
    Då bryter de mot lagen. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-03 18:19:42 följande:
    Nej, jag har aldrig skrivit att posten övertar socialtjänsten ansvar. Aldrig. Tror du det har du läst total fel. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-03 19:40:00 följande:
    Du har skrivit att posten övertar ansvaret i samma stund som socialtjänsten lagt handlingarna på lådan. Du har kategoriskt motsatt dig att socialtjänsten ansvarar för socialtjänstsekretessen och istället jämställt den med postlagen, vilket är totalt nonsens. 
    De övertar inte socialtjänstens ansvar över sekretessen, vilket fick för dig. Utan de ansvarar över art leverera brevet till rätt adress och i rätt brevlåda. 

Så nej, jag har aldrig skrivit att de tar över socialtjänstens ansvar. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-03 20:02:28 följande:
    Då har du varit väldigt otydlig. Inser du nu att det är socialtjänsten som har ansvaret för sekretessen i enlighet med socialtjänstlagen? 

Du inser också att om brevet läggs i fel låda, eller öppnas av fel person på samma adress som behörig är det ändå socialtjänsten som har ansvaret för att socialtjänstsekretessen har brutits.
    Snarare du som inte klarar av att läsa. 

Jag har aldrig påstått att socialtjänsten inte skulle ha ansvar över sekretessen. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-03 22:18:38 följande:
    Jo, du har påstått att ansvaret övertas av posten. Men bra att du äntligen tycks ha fattat då. När brevet läggs i fel låda så är det fortfarande socialtjänsten som har ansvar för sekretessen. Att den inte bryts genom att obehöriga får access till sekretessbelagda handlingar. 
    Nej, det har jag aldrig påstått. Men du kan ju försöka att bevisa att jag har påstått det om du kan. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-08-03 22:36:11 följande:
    Du har ju skrivit en del inlägg i tråden så du kanske har svårt att minnas allt det du skrivit? 

Så här skrev du bland annat "Men när Socialtjänsten postar ett brev och de har sett till att rätt namn och rätt adress står på kuvertet så har inte de längre ansvar över brevet. Posten är det som tar över ansvaret"
    Precis, inte ansvar över brevet. Inget ansvar över att posten levererar brevet. Det är postens ansvar. 

Så igen, var har jag skrivit att posten tar över ansvaret om sekretessen? 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?