• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-16 10:43:48 följande:
    Så du hade fel igen alltså. 
    Ehh...läs vad jag skrev istället. 
  • EpicF
    Anony3m (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-16 12:31:44 följande:
    Du påstår att socialtjänsten inte bryter mot sekretessen även om de sprider handlingar till obehöriga.
    Det gör de inte heller eftersom de inte sprider handlingar till obehöriga. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-16 14:52:01 följande:
    Sänder socialtjänsten handlingar till personer som inte är behöriga så sprider socialtjänsten handlingar till obehöriga. Det kan exempelvis ske genom underlåtenhet att sända rek, varpå försändelsen når icke behörig person
    Efter mer en 200 sidor så har du fortfarande inte förstått någonting? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-16 15:46:23 följande:
    Jag har varit medveten om reglerna hela tiden. Du däremot har fortfarande mycket att lära. 
    Och ändå så tycker du att socialen bryter mot lagen när de skickar per post... 

Var i lagen står det att de inte får skicka per post? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-16 17:49:50 följande:
    Det framgår ur 15 kap i socialtjänstlagen. Du har nog inte läst och förstått det. 
    Nej, står Inget där om att det skulle vara förbjudet. Står inte ens att det inte rekommenderas. 

Så igen, var i socialtjänstlagen står det?
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-16 19:29:49 följande:
    Det står visst. Du läser slarvigt. Läs igen. 
    "

15 kap. Tystnadsplikt

1 §   Den som är eller har varit verksam inom yrkesmässigt bedriven enskild verksamhet som avser insatser enligt denna lag får inte obehörigen röja vad han eller hon därvid har fått veta om enskildas personliga förhållanden.

2 §   Den som är eller har varit verksam inom enskild familjerådgivning får inte obehörigen röja en uppgift som en enskild har lämnat i förtroende eller som har inhämtats i samband med rådgivningen.

3 §   I det allmännas verksamhet gäller offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Lag (2009:496)."

Nej, står ingenstans. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-16 20:25:48 följande:
    Det står att det råder tystnadsplikt, sekretess och att uppgifter inte får röjas om enskildas personliga förhållanden. Vad tycker du att socialtjänsten ägnar sig åt om de postar handlingar som kommer utomstående till handa? 
    Ja, och jag har inte påstått att det inte råder tystnadsplikt och sekretess. 

Du påstår att det i 15.kap i Socialtjänstlagen att det är förbjudet att skicka per vanlig post. Var står det? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-16 20:43:16 följande:
    Ja. Det står att det råder sekretess. Därmed är det förbjudet att sprida till utomstående. Enligt dig är det tillåtet att sända med flaskpost också eftersom det inte står specifikt att det är förbjudet. Eller vika pappersflygplan av utredningen och kasta ut genom fönstret.
    Du påstår att det i 15.kap i Socialtjänstlagen att det är förbjudet att skicka per vanlig post. Var står det? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-16 21:53:05 följande:
    Är det tillåtet att vika pappersflygplan av utredningen och kasta ut från kommunhuset?

Får socialtjänsten sända med flaskpost? 
    Tydligen så gick inte min fråga fram:

Du påstår att det i 15.kap i Socialtjänstlagen att det är förbjudet att skicka per vanlig post. Var exakt står det? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-17 00:43:35 följande:
    Jag svarade med en motfråga som du tydligen missade att besvara så jag ställer den igen.

Är det tillåtet att vika pappersflygplan av utredningen och kasta ut från kommunhuset?

Får socialtjänsten sända med flaskpost? 

Står det angivet i socialtjänstlagen att det är okej, eller inte okej? 

Du kan inte på fullaste allvar tro att lagstiftaren ska sitta och rabbla upp femtioelva olika sätt som socialtjänsten kan tänkas bryta mot sekretesslagstiftningen? Försök att inse att när utredningen når icke behörig så gör den det för att socialtjänsten spridit den. Därför att socialtjänsten åsidosatt 15 kap i socialtjänstlagen. Du har otroliga svårigheter att ta in det, trots omfattande kritik av bland annat JO. 
    Nej, eftersom pappersflyg inte är personadresserade. Vilket vanlig post är. 

Nej, inte heller flaskpost är personadressetade. 

Så återigen, var i lagen står det att det är förbjudet att skicka med vanlig post? Du påstår det och då får du också visa var set står. 

Ja, de har fått kritik från JO. Men JO är ingen domstol. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?