• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-04 18:03:47 följande:
    Har inte sett att du svarat på frågan.
    Har sett dig skylla på brevbäraren, men inser (kanske?) att brevbäraren inte ansvarar för socialtjänstsekretessen. Det gör nämligen socialtjänsten. Det är socialtjänstens ansvar att sekretessbelagd information delges rätt person. Dvs, det spelar ingen roll om brevbäraren lägger I fel låda eller brevet öppnas av nyfiken sammanboende. Det är ändå socialtjänstens ansvar att se till att så inte sker. Fallerar det faller skuld på socialtjänsten. Något som även JO konstaterar. Förstår du?
    Det är för att du inte läser inläggen. 

Att JO kommer med kritik innebär inte att Socialtjänsten har begått ett brott. Något du också tidigare har fått förklarat för dig. Som du inte verkar ta in. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-04 19:37:28 följande:
    Jag läser inläggen, men du har bristande förståelse för hur rättssamhället fungerar. Jag har aldrig sagt att socialtjänsten begått ett brott. Jag har sagt att de bryter mot lagen när de delger sekretessbelagd information till obehöriga. En organisation kan inte dömas för brottslig verksamhet. Det kan bara individer. Då vi inte har tjänstemannansvar i Sverige är det hos JO frågan avgörs on en myndighet handlat i strid mot gällande regelverk. JO har uttalat sig i frågan. De anser inte att sekretessklassad information ska gå med vanlig post. Snälla försök ta in hur myndighetssverige fungerar! Du gör bara bort dig som fortsätter att käfta om saker du inte kan något om. 
    Ok, du läser inläggen. Så varför frågar du samma fråga om och om igen? 

Och återigen, de har inte delgett någon information. 

Och jag och många andra håller med om JOs utlåtande. Men fortfarande så är det helt ok, enligt sekretesslagen att skicka med vanlig post. 

Du måste nog börja ta in vad jag skriver. Och säkert vad andra skriver också. 

Och jo, tjänstemannansvar har vi i Sverige. Brottsbalken kapitel 20 om tjänstefel reglerar det ansvaret. Dock är det lika sträng som tidigare går under tjänstefel idag. 
  • EpicF

Eller ja, sk tjänstemannansvar men mildare. Dock är set prat om att införa det på nytt. 

• EpicF

Challenger: Nope, total ägd blir jag inte nu heller... 

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-05 09:19:23 följande:
    Kan ha att göra med att du inte svarar relevant på frågeställningarna. Antingen svarar du inte alls eller så svarar du goddag yxskaft. 

Socialtjänsten delger fel person information om fel person får handlingarna. Hur svårt ska bara en sådan enkel sak vara för dig att ta in? 

I tidigare inlägg har du inte hållit med JO. Nu säger du att du håller med JO, men framhärdar fortfarande att det skulle vara okej att posta sekretessklassade handlingar med vanlig post direkt hem till klienten, vilket JO riktat kritik emot att så sker. Så hur ska du ha det? 

Tjänstemannanansvar och tjänstefel är för övrigt inte samma sak. 

Jag har svarar på frågeställningen, flera gånger. Att du inte kan läsa är ditt problem. Inte mitt. 

Jo, jag har alltid hållit med JO. Men JO är ingen domstol utan kommer enbart med kritik som socialtjänsten kan välja att följa eller inte. Uppenbarligen har de valt att fortsätta följa lagen, dvs det är ok att skicka med vanlig post så länge det adresseras till rätt person. 

Det som idag är att man kan bli dömd för tjänstefel är en mildare form av det som tidigare var tjänstemannansvar. Dvs, tjänstemannansvaret finns kvar men är i en mildare form. 
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-05 18:13:57 följande:
    Vilka frågor anser du att du besvarat?
    Att du lider av dyslexi har du tidigare angett som förklaring till din bristande förståelse. 

Kan upplysa dig om att socialtjänsturedningar omfattas av sekretess. Det framgår ur 15 kap socialtjänstlagen. Att du inte tycker om det är en annan sak. 
    Jag har svarat på de frågor du frågar. 

Ja, jag dyslexi. Vilket för mig innebär att jag inte alltid stavar korrekt. Inget annat. 

Ja, och jag har inte heller påstått att de inte omfattas av sekretess. Och aldrig sagt att "jag inte tycker om det". 

Du verkar ha stora problem med att läsa, eller så skiter du bara i att läsa. Vilket som så får du göra om och göra rätt. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-05 22:17:59 följande:
    Vilken funktion är det som spridit sekretessklassad information till obehöriga och därigenom brutit mot socialtjänstlagens 15 kap genom att sända handlingar med vanlig post? 

Instämmer du i JO:s kritik? 
    Är det svårt för dig stt läsa mina inlägg. Frågan är besvarad. 

Och ja, återigen jag instämmer med JOs kritik. Det har jag alltid gjort. 

Men nu är jag socialtjänsten så att jag instämmer i JOs kritik spelar ingen roll eftersom socialtjänsten istället väljer att fortsätta följa lagen. Och regeringen har inte heller endrat lagen så uppenbarligen är det inget stort problem. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-05 22:33:01 följande:
    Jag kan inte se att du besvarat frågan. Så vänligen gör det nu.

JO anser inte att Socialtjänsten fullgjort sitt ansvar i de här fallen. De har helt åsidosatt det ansvar som framgår ur socialtjänstlagens 15 kap.

För övrigt är det inte regeringen utan riksdagen som är den lagstiftande församlingen i det här landet, så även där vet du inte vad du pratar om.

Du har verkligen inget att komma med förutom din dyslexi. Tycker du borde vara lite mera ödmjuk. Kanske kan du rent av lära dig något. 
    Då får du läsa igen. 

Nej, jag vet vad JO anser. 

Då får väl riksdagen göra en lagändring. Märka ord verkar du gilla.... 

Jag rättat upp mängder av dina fel i tråden. Du däremot har inte mycket att komma med. Du tror fortfarande att Socialtjänsten sprider sekretessbelagd information till obehöriga. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-07-05 23:10:39 följande:
    Du kan alltså inte besvara frågan. Eller rättare sagt - du vill inte. Varför då?

Jo, nämligen därför att du i tråden hela tiden framhärdat att soc inte gör något fel när de sprider sekretessbelagd information till obehöriga, SAMTIDIGT som du håller med JO. Det är ungefär som att påstå att det är becksvart och strålande sol ute. Eller att det är -20 grader kallt och 35 grader varmt och strålande sol samtidigt. Det är en omöjlighet.

Att kunna skilja på riksdag och regering är sannerligen inte att märka ord, utan är en av grundbultarna för vårt demokratiska statsskick.

Du rättat fel???!! 😁 Du har i alla fall sinne för humor. Det får jag ge dig.
    Jag har redan besvarat frågan. 

Ja, du trodde och tror fortfarande inte att man kan få fängelse för att ha öppnat andras post. Tots hänvisning till lagen. 

Soc gör inte fel eftersom de inte SPRIDER informationen till obehöriga.
  • EpicF

Å andra sidan så kontrollerar Riksdagen Regeringen så dessa två hänger ihop. Men det viste väl inte du... 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?