• Anonym (M)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Drottningen1970 skrev 2023-06-19 23:26:06 följande:
    Du har inte mer rätt för att du upprepar dig.
    Upprepan ger inte EpicF eller någon annan av oss rätt heller. 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-06-19 23:24:25 följande:
    Jo, det är deras ansvar att dela posten i rätt låda, dvs till rätt person. 

Ja, och där är det inte heller förbjudet att skicka med vanlig postgång. Om man kastar ut papper genom fönstret eller lägger det på gatan har inte följt sekretessen. Postar man det däremot till klienten så har man följt sekretessen. 

Ja, jag vet JO är. Jar aldrig sagt motsatsen till det. Enbart talat om för dig att JO inte är någon domstol. 

Att socialtjänstlagen har fått kritik för att de bla skickar med vanlig postgång är inte samma sak som att de brutit mot lagen, eftersom de faktiskt inte har bryrit mot lagen. Även du vill få det till att se gjort det. 
    Om papperet når rätt person har sekretessen inte brutits. Även om det var pappersflygplan.

Om papperet kommer i orätta händer så har sekretessen brutits. Även om det var med postgång.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-06-19 23:55:39 följande:
    Sant. Men men mer sannolikt att det når rätt person med vanlig postgång än med pappersflyg. 
    Ännu mer sannolikt med något säkrare än vanlig postgång.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-06-20 11:01:26 följande:
    Säkrare en vanlig postgång? Hur tänker du där? 
    Jag tänker att vanlig postgång inte är så säkert. Brev hamnar hos fel person eller tappas bort.
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-06-20 13:59:00 följande:
    Så det är det bättre med att skicka det som flygplan? 
    Nej det finns ju alltid någonting som är sämre, men det verkar inte spela någon roll. Sekretessbrott har skett först när brevet kommer fel, oavsett metod.
  • Anonym (M)
    Anonym (Lis) skrev 2023-06-20 14:08:30 följande:

Kan det inte ses som försök till sekretessbrott om du tar ett sekretessbelagt dokument och medvetet kastar ut det från en byggnad ner på en gata där vem som helst kan ta och läsa det? 😉

Jag vet inte hur juridiken fungerar 
  • Anonym (M)
    EpicF skrev 2023-06-20 17:36:01 följande:
    Har inte vi redan gått igenom detta? Grannen begår en olaglig handling och kan riskera upp till två års fängelse (BrB 4 kap 8 §). 
    Det var inte frågan.
  • Anonym (M)

Vad personen som öppnade posten ev begick för brott säger ingenting huruvida socialtjänsten begick ett brott.

Drottningen1970 skrev 2023-06-26 21:27:51 följande:
    Absolut, men i svaret kan man läsa vad som gäller rättsligt och vilken lag som bryts. Nämligen postskretessen.
  • Anonym (M)
    Anonym (skådespel) skrev 2023-06-27 04:28:06 följande:
    Jag tror du eventuellt missar att TS verkar tro att man inte kan få fängelse för att man olovligt öppnar någon annans post, vilket artikeln nämner att man kan. Länken handlar över huvud taget inte om huruvida socialtjänsten gör något brottsligt (vilket jag tvivlar på).
    OK, då fattade jag inte att det var poängen hon ville visa.

nej precis länken säger ingenting om huruvida socialtjänsten gör något brottsligt
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?