Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (På riktigt) skrev 2023-02-21 20:45:59 följande:
    Du känner oro för ditt barn. Jag känner oro för dig. En vuxen människa som har svårt att förstå varför föräldrars och barns personnummer står med på papper, men inte förstår varför inte socialsekreteraren personnummer står med. Tycker du samma sak inom vården. Varför använder läkaren ditt personnummer på papper, men inte skriver sitt eget?
    Jag tycker inte det tillför något. Har inte sett att mitt personnummer står med i kallelser jag fått från sjukvården faktiskt. Har fått en rätt färsk sådan och det står bara mitt namn och att jag är välkommen ett visst datum tid för undersökning. 
    Anonym (Ordentligare) skrev 2023-02-21 20:55:04 följande:
    Med ditt resonemang skulle snart bara reklam kunna delas ut rätt på lådan.
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 19:40:43 följande:
    Alltså jag är kritisk till både och.

Jag anser inte att det är relevant att gång på gång skriva ut våra personnummer i löpande text.

Vad som skickats med post är hela utredningen, inkl orosanmälan. Jo, jag skulle tycka att det vore helt galet om den kom i orätta händer. Angående det där med att inte öppna annans post. Visst, det ska man inte göra men sker ju garanterat om brev läggs i fel låda. Råkar själv ut för det. Jag har råkat öppna annans post som hamnat i min brevlåda. Man förutsätter att brev i sin brevlåda är sända till oss och ingen annan. Ibland får man påminnelser på räkningar, som man är säker på att man aldrig fått exempelvis. Troligen har då posten kommit på avvägar. Det är bara så det är. 

Jag tycker det borde vara en självklarhet att all kommunikation ska ske med REK. Vad som röjs är ju då personuppgifter, men även annan information som kan vara känslig. Som exempelvis om man slår barnen och äter kroppsdelar från dem. Sånt vill man ju inte att grannarna ska få reda på, utan det vill man hålla inom familjen. Skrattande
    Om din granne råkar sprätta upp din post, du tror inte hen redan vet att hen bor granne med just den Anna Bengtsson, även utan ditt personnummer på samma rad? 

Ja, du ger onekligen intrycket att någon oroat sig för något betydligt värre än en unge som skolkat lite Flört

Även Bup-utlåtandet kommer på lådan. Bouppteckningar. U name it. Men det skulle väl kanske vara en tanke med digital brevlåda för korrespondens med Soctj. Kommer kanske :) 
    Jag tycker inte att Bup-utlåtanden ska komma på brevlådan, eller din grannes. Anta att du gjort en cancerscreening och kommit ut positivt. Resultatet skickas med posten, men hamnar hos din granne istället. 

Eller anta att en far begärt ett faderskapstest, men det hamnar hos grannen istället och resultatet är att han inte är far till sina barn...

Lite halvkänslig info med andra ord. Sånt bör ju absolut sändas med REK. 
    Anonym (Kaj) skrev 2023-02-21 21:00:32 följande:
    De utreder en orosanmälan angående ditt barn och du tycker att det inte finns någon anledning att samarbeta med dem? Du ser det som en meningslös lek? Med ditt barn som insats borde du koncentrera dig på viktigare saker än personnummer. 
    Ja, jag tycker det är trams faktiskt, men man får se det för vad det är. De har ju ett krav på sig att skriva ett visst antal sidor och kan man då fylla ut det med tre förekommande personnummer varje gång efter våra namn nämns blir det ju längre. 

Har inte tänkt att de lägger in barnen som insats, men det stämmer. Hemskt när man tänker på det faktiskt. 
    Anonym (Ordentligare) skrev 2023-02-21 21:13:24 följande:
    Jag tycker ett krypterat brev ska skickas, separat från den kodnyckel som anlänt på annat datum, gällande alla andra angelägenheter än Willys plus erbjudande. 

Vad gäller oron? Du är ju ändå anonym här. 
    Sådär skickades ju SIM-kort och kod tidigare till mobiltelefoner. Intressant att det håller en säkerhet som är ungefär 100 gånger högre än en socialutredning som råder under strikt sekretess. Eller i vart fall sägs göra det. 

Kan ju innehålla känsliga uppgifter. Vem som helst kan ju bli orosanmäld och socialen anser sig ha skyldighet att utreda om det är ett allvarligt brott som anmälan gäller. Får fel person reda på det lär ju ryktesspridningen sätta fart och den lär leva även efter nedlagd utredning, så lite jobbigt om den går fel pga postgången. Inte så svårt att räkna ut. 
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-21 21:28:00 följande:
    Är det du som i en annan tråd tyckte det var en bra idé att flytta till en annan kommun för att slippa soc?
    Nej, men det kan man säkert göra. Vi har ju 290 kommuner och arbetssättet och kvaliteten skiljer sig garanterat åt ordentligt. Tänk dig om vi hade haft 290 polismyndigheter i Sverige. Tror du alla hade arbetat synkroniserat?
    Anonym skrev 2023-02-21 21:35:26 följande:
    Behöver vi alltså upplysa om att du tidigare i tråden suttit och orerat vitt och brett över hur icke-tidsödande och simpelt det var att få reda på dessa personnummer?

Kan du tänka dig att svara på frågor som ställts tidigare?
    Ja, att ta reda på personnummer är ju inte särskilt svårt. Tycker du att det är konstigt på något vis? 
    Tycker det är LITE märkligt att när de anger MITT personnummer ska jag inte tycka att det är det minsta konstigt eller obehagligt, men om jag i kommunikation med dem använder DERAS personnummer. Då ska det anses väldigt märkligt. Att jag är allt från stalker, rättshaverist, att det inte gagnar "min sak" (vad nu den kan tänkas vara?). Att sedan hela paketet innehållande sekretess postas till fel låda anses inte heller vara problematiskt.  Tycker själv att det finns en gräns för hur mycket skit och tokerier man ska tvingas utstå. 
    Anonym (Juli) skrev 2023-02-21 21:50:01 följande:

Ring en vuxen. Typ jourhavande präst eller jourhavande medmänniska så kan de förklara för dig. 

Ber du apotekspersonalen skriva sitt personnummer på förpackningen när du hämtar ut medicin också? Banktjänstemannen skriva sitt personnr på lånehandlingarna? Försäkringskassans handläggare måste ange sitt personnummer för att du ska vara ok med att de skickar info om vab-utbetalningar? 

Nej, men det är ju inte riktigt samma sak. Jag har ingen kommunikation med apotekaren. Avtal tecknar jag inte med en banktjänsteman utan att banken som juridisk person står som avsändaren. Samma sak med Försäkringskassan. Dessutom är det en statlig myndighet. 

En socialutredning omfattar kanske 20 sidor skriven text. Är det då nödvändigt att nämna våra personnummer 100 gånger på dessa 20 sidor? Har inte räknat, men det är säkert något åt det hållet. 
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-21 21:53:38 följande:

Detta är ännu en snacka- skit om soc tråd. Precis som alla andra liknande trådar så visar det sig att TS är dåligt insatt i hur saker fungerar. 

Det där får du gärna utveckla. Hur fungerar det enligt dig då?
    Anonym (Juli) skrev 2023-02-21 22:10:31 följande:

Det är en mall de använder för att säkerställa att handlingarna är tydliga och inte kan missförstås. 

Det är väl inte er handläggare på soc som står som avsändare heller, utan kommunen/soc? 

Nej, det är undertecknat av handläggaren. Håller med om att det borde vara nämnden som står som avsändaren, och eller den som givits delegation av nämnden att företräda, men det framgår inte av beslutet. Man skulle faktiskt kunna tro att det är handläggaren ensam som står som avsändare, även om förstås brevhuvudet innehåller kommunens logga m.m. Hade det varit den senare hade man ju kunnat ange kommunens organisationsnummer istället. Fast jag tvivlar ju på att de hade angett mitt organisationsnummer om jag exempelvis drivit ett företag. Skrattande Nej, det känns faktiskt som de är ute efter oss personligen. 
    Anonym (Oj) skrev 2023-02-21 22:31:39 följande:
    Att se sitt personnummer. Det är ju jättejobbigt. 
    Ja, det är möjligt att jag är överkänslig. Men då skadar det ju å andra sidan inte att jag anger handläggarens personnummer i kommunikation. Då blir det ju tydligt, mer jämställt och det finns ingen risk att handlingarna hamnar hos fel handläggare om de har flera som heter samma på förvaltningen. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?