Anonym (Lill) skrev 2023-02-26 03:16:42 följande:
Ligger det för stor prestige även för dig för att ändra något i ditt sätt att vara och tänka?
Du verkar tämligen aggressiv. I en del inlägg har du framstått som mer seriös, i nästa börjar det aggressiva komma tillbaka.
Det enda jag verkligen håller med dig om är att känsliga handlingar borde skickas i REK. Men det skulle nog bli en jäkla massa mer jobb för postombuden om all post från soc, polis, sjukvård osv skulle gå via REK, vissa skulle skylla på att de inte äger leg eller pass och därför inte kunnat ta del av handlingarna dessutom.
Är du däremot trevlig och samarbetsvillig och frågar snällt om de kan skicka alla resterande handlingar i rek så gör de nog gärna det.
Frågan är varför du är så arg på just soc? Är du inte ännu mer arg för att du/din son fått handlingar från polisen hemskickade? Som dessutom har polismyndighetens logga på kuvertet. Soc skickar sin post i ett kuvert med kommunloggan på. Kan alltså vara vad som helst och inget någon kan se på utsidan som polisförsändelserna, där vem som helst som hanterar brevet ser att du är inblandad i ett polisärende.
Ändå är det soc du riktar all din ilska mot?
Är det för att det inte är du personligen som förekommer i polisutredningen, bara ditt barn, medan socutredningen till stor del handlar om dig?
Nej, det kan jag svara på ganska enkelt. Polisen har inte skickat några sekretessbelagda handlingar hem till oss så där finns inget att bli upprörd över.
Vad i mina inlägg tycker du är aggressivt?
Så du tycker jag ska ringa upp en kommunal myndighet som jag helt saknar förtroende för och vara trevlig?
Nej du, det kommer inte att hända.
Skylla på att man inte äger leg? Låter ungefär som att påstå att man inte äger någon telefon.
Jag menar inte att alla handlingar behöver gå rek, bara sådana som innehåller känslig information. En kallelse exempelvis behöver inte gå rek, om inte avsändaren vill försäkra sig om att mottagaren fått dem.
Allvarligt talat. Jag skulle nästan önska att alla som har en positiv bild av socialtjänsten får en falsk anmälan mot sig. En som socialtjänsten agerar på. Start med att hämta barnen från förskola och skola och föra dem till polisen utan att så mycket höra föräldrarna. Det är en bra början. Sedan nedteckna alla anklagelser och skicka med posten i ett kuvert som olyckligtvis hamnar hos grannen. Sedan kan vi ta det därifrån...
Uttrycker man kritik är man psykiskt sjuk, rättshaverist, svag människa i behov av stöd. Har aldrig varit i kontakt med vare sig polis eller socialtjänst tidigare. Har ingen missbrukspromlematik, psykisk sjukdom, ekonomiska svårigheter. Barnen är hela och rena. Jag har skrivit det förut. Det som vi blivit utsatta för kan drabba vem som helst.
Ibland när jag hör vissa politiker och folk i allmänhet uttala sig så tänker jag att de är fruktansvärt naiva och okunniga. Socialtjänsten behöver reformeras, kanske förstatligas. Jag tror det skulle höja kvalitet och rättssäkerhet.
Någon ovan nämnde Kronofogden som en myndighet som genomgått en enorm förändringsresa. Jag känner till det. De har gått från att ha lågt förtroende till att prestera rätt bra, även hos sin "kunder". De flesta förstår varför KFM finns till och vilka principer de arbetar efter. De flesta accepterar besluten. KFM har dessutom lärt sig kommunikation, psykologi och bemötande.
Jag tror många av socialtjänsterna i våra nära 300 kommuner skulle ha ett och annat att lära faktiskt.
Hade vi haft 300 kommunala polismyndigheter och kommunala domstolar, fängelser etc. Ja, då tror jag att man utan omsvep skulle kunna säga att såväl rättssäkerhet och likabehandlingsprincipen skulle bli lidande.