Anonym (Ordentligare) skrev 2023-02-21 20:55:04 följande:
Med ditt resonemang skulle snart bara reklam kunna delas ut rätt på lådan.
Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 19:40:43 följande:
Alltså jag är kritisk till både och.
Jag anser inte att det är relevant att gång på gång skriva ut våra personnummer i löpande text.
Vad som skickats med post är hela utredningen, inkl orosanmälan. Jo, jag skulle tycka att det vore helt galet om den kom i orätta händer. Angående det där med att inte öppna annans post. Visst, det ska man inte göra men sker ju garanterat om brev läggs i fel låda. Råkar själv ut för det. Jag har råkat öppna annans post som hamnat i min brevlåda. Man förutsätter att brev i sin brevlåda är sända till oss och ingen annan. Ibland får man påminnelser på räkningar, som man är säker på att man aldrig fått exempelvis. Troligen har då posten kommit på avvägar. Det är bara så det är.
Jag tycker det borde vara en självklarhet att all kommunikation ska ske med REK. Vad som röjs är ju då personuppgifter, men även annan information som kan vara känslig. Som exempelvis om man slår barnen och äter kroppsdelar från dem. Sånt vill man ju inte att grannarna ska få reda på, utan det vill man hålla inom familjen.
Om din granne råkar sprätta upp din post, du tror inte hen redan vet att hen bor granne med just den Anna Bengtsson, även utan ditt personnummer på samma rad?
Ja, du ger onekligen intrycket att någon oroat sig för något betydligt värre än en unge som skolkat lite
Även Bup-utlåtandet kommer på lådan. Bouppteckningar. U name it. Men det skulle väl kanske vara en tanke med digital brevlåda för korrespondens med Soctj. Kommer kanske :)
Jag tycker inte att Bup-utlåtanden ska komma på brevlådan, eller din grannes. Anta att du gjort en cancerscreening och kommit ut positivt. Resultatet skickas med posten, men hamnar hos din granne istället.
Eller anta att en far begärt ett faderskapstest, men det hamnar hos grannen istället och resultatet är att han inte är far till sina barn...
Lite halvkänslig info med andra ord. Sånt bör ju absolut sändas med REK.