Anonym (Bara onödigt) skrev 2023-02-21 20:27:22 följande:
Nu skrev jag ju inte att ärenden byter handläggare 20ggr.
Bara att handläggarbyten sker.
Handläggare blir sjuka, har semester, är föräldralediga, är tjänstlediga och byter tjänst. Som på alla andra jobb... Läkare, lärare, sjukgymnaster, tandläkare etc etc...
Oavsett varför bytet sker så måste ett ärende och en utredning löpa på...vore ju katastrof annars.
Sen kan det vara naturliga handläggarbyten utifrån att organisationen är uppbyggd på olika sätt, i exempelvis olika grupper såsom mottagning, utredning, insatser, familjehem som då hanterar olika delar av i processen...
Ett barn och en familj kan ju vara aktuellt under flera år och under den tiden behöva olika stöd och insatser...
Det känns mest som att du vill hitta saker att gå igång på och få kritisera.
Om du mår bra av det, så gör det...
I
ngen hindrar dig att tycka att socialtjänsten i din kommun är dålig. Du får ju tycka det.
Vill du skriva ut personnumren i nästa brev till socialtjänsten för att göra någon poäng, gör det. Era positioner mellan varandra kommer inte att förändras.
Utredningarna kommer att fortsätta innehålla era personnummer, det sköter oftast systemet. De enskilda handläggarna kan mest troligtvis inte ta bort dem utan de kommer automatiskt så att det inte ska bli felskrivningar.
Om du vill ägna din tid åt att ta reda på personnummer och skriva in dem i breven, gör det.
Er familj är fortfarande den som blir utredd och inga försök till maktutövningar kommer att förändra det.
Jag personligen tror vägen till att må bra går genom att acceptera det man inte kan förändra och förändra det man kan...
Om du tror att ägna tid åt att ta fram personnummer etc faktiskt gör nån skillnad för dig och er och kommer att påverka utredningarnas utformning så kör på.
Jag tror dock att du har fel...
Ja, det spelar nog inte så stor roll. Vill handläggare på socialen ordbajsa på i sina utredningar så kommer de att göra det. Egentligen finns det ju inte ens någon anledning till att delta eller svara på deras frågor.
För övrigt kan det ju faktiskt vara så att Socialtjänsten ÄR dålig, inte bara att det är JAG som tycker det. Den tanken har aldrig slagit dig? Har väl hållits en del demonstrationer och så senaste tiden också, men det är väl delvis en annan diskussion.
Att ägna tid åt att ta reda på deras personnummer känns ungefär lika meningslöst som att sitta och samtal med dem om helt triviala saker som inte tillför ett smack. Eller det är ju förstås möjligt att det tillför något för dem i deras tillvaro, men inte i någon annans. Enklast är förstås att bara säga tack och hej! Finns ju ingen skyldighet att delta, med eller utan personnummer. Mest en meningslös lek det hela. Spel för galleriet. Synd att det läggs så mycket av allmänna resurser på det.