• Anonym (Nfnf)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-14 14:27:52 följande:
    Jo, vi är nog många som misstänkt att allt inte står riktigt rätt till hos dig. Känner dock att det kan vara känsligt att skriva det på din näsa, men nu när du själv anger att du har en diagnos så kan vi ju prata om det. Tar du någon medicin för dina besvär?
    Men bara sluta.
  • Anonym (Nfnf)

Du har ju barn att ta hand om, men du sittter här och tabbar med folk hellre tydligen.

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-15 09:01:41 följande:
    Är det där ribban ligger hos dig för när det anses lyckat? 49% fel och 51% rätt är ok enligt dig?

I min värld räcker det med att det finns en teoretisk risk att posten hamnar fel, för att man ska skicka REK. I vart fall med viktiga handlingar som absolut inte ska komma i fel händer, då det råder sekretess. 
    Sedan kan jag ärligt säga att postens felfrekvens är omfattande. Varje månad får jag ett eller flera brev/tidningar som delats ut i fel låda. 
    Det är ett måste enligt sekretesslagen att skicka rekommenderat när det gäller sekretessbelagd information. Iallafall inom vården.
  • Anonym (Nfnf)

Men vad vill du få ut av tråden nu? Har du inte fått svar på din fråga? 

• Anonym (Nfnf)
    Anonym (Lill) skrev 2023-03-16 08:01:51 följande:
    Jag fick hem ett hemtest av underlivet för att utesluta livmoderhalscancer från Region Gotland. Står mitt personnummer där.
    Kallelser till tandläkare och vårdcentral.

Nu har du ju inte motsagt det jag radar upp nedan. Bara exempel på vad mer jag brukar få i brevlådan.

Har fått hem ett strafföreläggande från åklagarkammaren med mitt personnummer. Gällde "rökning på otillåten plats" och var väl precis fyllda myndig.

Som alla andra, fått hem det orangea kuvertet där det står ens tillgångar till pensionen, med personnummer.
    Även från Collectum.

Ett brev från AFA (inte antifascistisk aktion ) där det stod att pga avliden anhörig (inte släkt) som angett mig som närmast anhörig så skulle jag få ärva en summa pengar. Blev lite skräckslagen då faktiskt. Var längesedan och denna summa var gigantisk för mig. Tillräckligt stor för att den som fått brevet istället, om det nu hade kommit fel, skulle kunna få för sig att utpressa eller stjäla. Eller förfalska och sätta dit sitt eget namn eller nåt, vet inte hur de gör men kanske hade gått.

Utbetalningar från företag, oftast för att jag råkat betala en räkning 2 gånger. Någon gång för strömavbrott längre än 24 h. En gång en utbetalning på många tusen, kanske hade gått att förfalska om den kommit fel? Eller bara undanhålla för mig, jag hade ju varit omedveten så hade ju inte kollat med företaget eftersom dessa utbetalningar alltid kommit som en överraskning.

Deklarationen kommer ju hem till alla via post.

Lönespecifikationer med namn och personnummer.

Autismutredningen kom nog också med post om jag inte minns fel.

Brev från kommunen med lite olika sekretessbelagd information.

Har hänt att jag fått en grannes post. En gång råkade jag öppna, visade sig vara hyra på ett förråd, annars skulle sakerna slängas ut. Det stod min adress men fanns inget sånt namn i porten. Jag tejpade igen det och lade det på lådan igen för att posten förhoppningsvis skulle kolla efter namnet igen och kanske hitta en alternativ adress.
    Inte samma sak.
  • Anonym (Nfnf)

Tror du inte mig så läs på om sekretesslagens inom vården. För jag vet hur reglerna är. det är ett lagbrott om man inte följer det, inom vården. Hur det är på andra ställen vet jag inte. 

• Anonym (Nfnf)
    EpicF skrev 2023-03-16 16:44:37 följande:
    Det är inte krav om att ex journalkopior ska skickas med rek. Men det är lämpligt att de görs.
    Jo det är det. Här är det så iallafall, får absolut inte skicka det annars. 
  • Anonym (Nfnf)
    EpicF skrev 2023-03-16 17:24:39 följande:
    För att det är lämpligast och ni har det som policy. Och det är bra. Men det är inget lagkrav. 
    Nej jag läste faktiskt på lite nu och såg att det inte var någon lag på det heller. Så jag hade fel. Men jag har alltid blivit lärd att man inte får göra så, överhuvudtaget. kommer fortsätta med det. Vad konstigt att det inte finns en lag på det. Dåligt egentligen.
  • Anonym (Nfnf)

Hur går utredningen nu då? Om du inte deltar på deras möten kommer du sända ut signaler om att något Är fel. Mötena handlar om att man går efter att barnens ska ha det så bra som möjligt och du vill inte delta i dem. Det ser inte bra ut. Inte utåt sett.

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?