• Anonym (Juli)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 13:13:22 följande:
    Tack. Du har förstås helt rätt. Ser ut som du använder autocorrect eller liknande funktion när du skriver. Jag förstår dock ändå vad du menar. 🙂

Det du skriver är förstås viktigt. Jag är så trött på olika myndighetspersoner som systematiskt missbrukar sin ställning. Precis som du säger bor vi inte i DDR. Att värna sina rättigheter betyder inte att man hotar någon, eller ska riskera repressalier för att man anses "jobbig". 

Men du tar ju inte reda på deras personnummer för att du vill ha mer kontroll över ärendet utan för att hämnas. Det är det som gör ditt agerande märkligt, möjligen hotfullt och faktiskt rätt knäppt, om du frågar mig. 

Hade du velat ha deras personnummer för att säkerställa ngt i ärendet (vad?) hade det varit en sak. Men du startar ju tråden i ilska över att de skrivit era personnummer i en text som skickats till dig. Du känner dig utpekad, skriver du. Du tar sedan upp att du vill ge igen genom att göra likadant som de och du låtsas inte förstå att du och handläggaren har olika rollen i processen och att detta är orsaken till att ditt personnummer skrivs ut och inte deras.  

Det har påpekats flera gånger att det du gör minskar chanserna till bra lösningar för ditt barn som uppenbarligen behöver stöd (eftersom barnet blivit polisanmält). Men du bryr dig inte om det utan vill bara ha hämnd och få rätt, oavsett hur det påverkar ditt barns möjligheter att få hjälp. Det är oroande. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (tur) skrev 2023-03-12 13:39:09 följande:
    Frågan gällde om man som "hämnd" för att det egna personnumret finns med i korrespondensen själv ska lägga till handläggarens personnummer i sin kommunikation med handläggaren.

Håller med. Hade TS bara velat veta deras personnummer hade hon kunnat höra av sig och fråga om de kunde lämnas ut. Samma gäller hur brev skickats till henne. Hon skulle kunna be dem skicka handlingar med rek istället, men vad jag har sett gör hon inte det heller. 

Av allt att döma vill inte TS ha en lösning på de praktiska problemen. Hon vill hämnas på handläggarna och sätta dit dem på något sätt, visa att hon kan ha makt över dem. TS känner sig förmodligen maktlös, och det förstår jag till 100%, men hon vill lösa det på sätt som hon inte verkar inse förmodligen bara kommer att ge henne och barnet fler problem. 

• Anonym (Juli)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 13:46:08 följande:
    Nej, det handlar om korrekt myndighetsutövning.

Läs trådstarten. TS tycker sig vara utpekad genom att handläggaren skriver ut personnumret och vill därför ge igen med samma mynt.  

Under trådens gång har hon trasslat in sig i andra resonrmang för att rättfärdiga det hon gör. Men i grunden handlar det om en person som känner sig dåligt behandlad av helt vanlig formalia och vill hämnas. 

Hade hon velat påverka myndighetsutövningen hade hon hört av sig till dem och pratat om saken. Men hon vill inte lösa något. Hon vill visa att hon har makt. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 15:01:32 följande:
    Väldigt märkligt inlägg av dig. 
    Jag ska inte se det som ett hot på det sätt de röjer våra uppgifter, men de ska se det som ett hot om jag röjer deras uppgifter?  Du förutsätter dessutom att handläggaren ska "hämnas" genom sin myndighetsutövning för att jag värnar mina demokratiska rättigheter. För det är väl det du menar med att "minska chanserna till bra lösningar"? Och nej - vare sig jag eller mitt barn behöver något "stöd", vilket även socialen insett eftersom de lagt ned utredningen. Känner mig inte det minsta oroad, utan bara arg. 

Röjer era uppgifter? Kan du inte ditt eget personnummer? 

Handläggare är människor. Det är givetvis svårare att föra ett konstruktivt samtal med någon som är så extremt lösningsofokuserad som du är. Du sätter små fjantsaker före att skapa ett bra diskussionsklimat. Jag har just nu mycket kontakt med BUP och är inte alltid så nöjd med vad de gör. Men inte är jag så korkad, rent ut sagt, att jag ägnar mig åt små fjantiga hämndaktioner för att sätta dem på plats. Vill man ha en konstruktiv dialog behöver man bemöta folk med respekt. Inte smida små listiga planer kring hur man minsann ska visa dem. 

Jag har aldrig påstått att du gör något olagligt. Men det du gör förstör ju bara för dig och ditt barn. Medverka till ett bra samtal istället för att bete dig som en småkorkad rättshaverist. 

Ditt barn är polisanmäld, du själv beter dig som en jag vet inte vad. Men ni behöver ingen hjälp. Ok? säger du det så. 

Har du ens ringt och pratat med handläggaren om hur brevet formulerades och sättet det skickades på? Det är nämligen vad en normalfungerande människa hade gjort för sisådär tre, fyra veckor sedan. 

• Anonym (Juli)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 14:18:08 följande:
    TS har ingen makt. Eller hur?

Ja, jag tycker också det är lite fånigt beteende av TS. Men återigen. Det har ingen betydelse!@

Handläggarna på våra myndighet är utbildade, har som jobb, har erfarenhet av, och allt möjligt man hitta på, att hantera personer som är besvärliga.

Det kan vara personer, som, kanske av egen förskyllan, förlorar sitt hus, eller får sitt sjukbidrag indraget. 

Här är TS en liten ljum västanfläkt jämfört med vad hotfulla våldsverkare eller rättshaverister kan åstadkomma.

Dessutom när TS har all rätt att veta vem handläggaren är!

Visst är hon maktlös. Tror att jag skrev det någonstans. Men den situationen förbättras knappast av att hon beter sig konstigt. Jag har aldrig skrivit att det TS gör är olagligt. Bara att hennes beteende troligen är till nackdel för henne själv och hennes barn. 

Visst är det som du säger, myndighetstjänstemän är vana vid ännu knepigare människor än så. Men jag tycker att TS behöver få höra att det hon gör uppfattas som knasigt av andra och till och med kan uppfattas som hotfullt. Grejen är att jag tror att det är det senare hon vill uppnå - just för att minska känslan av maktlöshet. Men det hjälper ju inte på lång sikt. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:14:46 följande:
    Det är ju just det jag menar. Vi behöver inte informeras om våra personnummer. Det är totalt onödig information. När de dessutom handskas med uppgifterna så vårdslöst kan sådana uppgifter tillsammans med andra uppgifter förorsaka problem för oss om de faller i orätta händer. Det är därför jag tycker det är högst anmärkningsvärt att sända en sådan utredning med vanlig post. Genom att göra så visar man tydligt att man inte bryr sig ett skit om sekretessen. Det är märkligt att om jag ringer till ett sjukhus och begär ut en helt vanlig röntgenjournal på en fraktur, då ska det gå REK enligt sjukhuset. Inget jag motsäger mig, men att sända en socialrättsutredning med vanligt post. Det går tydligen bra. Enligt mitt tycke borde man vara ungefär 10 gånger så försiktig i det senare fallet. Logiken känns märklig, men jag fattar förstås att det är två helt olika offentliga instanser och olika plånböcker. 

I framtiden skulle jag välja att inte medverka och sänder de något med post kommer jag förneka all kännedom. Skulle alla göra likadant skulle vi få bort oskicket. 

Och vad svarade de på soc när du ringde dit och i vänlig men bestämd ton förklarade vilka konsekvenser det fått för dig att de skickar information på det viset? 

Vad jag har sett i tråden har du inte hört av dig till dem öht. (Reservation för missade inlägg i lång tråd.) Istället sitter du, vecka efter vecka, på nätet och planerar en hämndaktion. Har du ens genomfört den? 

• Anonym (Juli)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:33:54 följande:
    Man frågar inte om personnumret kan lämnas ut. Man BEGÄR att få personnumret. Eller som TS, ta reda på det själv.

Nej, man ska inte snällt behöva be en myndighet att korrekt hantera sekretessbelagda uppgifter.

Tycker du inte att man ska reagera, om man tycker att en myndighet gör fel? Menar du på allvar, att Soc kan tänkas hämnas på TS, och för sitt barns skull, inte påpeka att de gör fel? 

Vad är det för DDR-värld du vill ha egentligen?
    Jag har skrivit till TS från första början att hon borde ha ringt eller skrivit soc och påtalat hur deras sätt att kommunicera uppfattas och att sån post bör skickas rekommenderat. Men TS verkar ha något emot rak kommunikation utan vill istället antyda hur det känns när ens personnummer står i ett brev genom att ge igen med samma mynt. 
  • Anonym (Juli)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:50:04 följande:
    Nu ingår det inte i TS uppdrag här i livet, att lära myndigheter hur de ska sätta sitt jobb.
    Nej, men nu vill hon ju göra det. Och då behöver hon tala ur skägget. Inte skicka ett brev där hon visar att hon minsann också kan hitta folks personnummer. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 16:54:46 följande:
    Precis så ligger det till. När de sedan begått oförrätten går den heller inte att göra ogjord. Så känner helt enkelt inte att jag har något för att påtala det för dem. 

Du vill alltså varken förmå dem att ändra arbetssätt eller skrämma dem. Vad är det då vill få ut av att skicka dem ett brev med deras personnummer i? 

• Anonym (Juli)
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 17:17:18 följande:
    Det här varken du eller jag och framför allt inte Soc, med att göra.
    Det är ju ämnet för tråden!! 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?