Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-02-21 16:21:09 följande:
Men borde inte ärende numret räcka från deras sida också då? (Så det inte blir sammanblandning).
Reagerade lite på att våra nummer stod med. Det kändes så gammaldags på något vis. Utpekad kände jag mig. Sen tänkte jag att det kanske bara är för att det ska vara tydligt vem kommunikationen är ställd till. Då är det kanske bra att jag är lika tydlig tillbaka?
Nej, det räcker inte med bara ärendenummer - om sådana finns, jag vet inte det. Det är viktigt att i alla handlingar vara tydlig med vem det gäller. Det gäller din och ditt barns trygghet också - att inte era handlingar skickas till någon annan, obehörig. När ert ärende hanteras i soc system anges alltid personnr och inte namn - det kan ju finnas två personer med samma namn i deras rullor samtidigt och dessa skulle då kunna sammanblandas, vilket ju vore förfärligt.
Vem som utreder är inte alls lika viktigt som vem utredningen rör. Handläggarna representerar inte sig själva utan företräder myndigheten. Handläggaren kan bytas ut under ärendets gång och den nya handläggaren tar då över all information. Men ingen annan mamma kan ta över ärendet åt dig, eller hur?
Det är inte konstigt om du känner dig utpekad. Det är en jobbig situation du är i. Men att soc använder ditt personnummer är inte ett större angrepp på din person än det är när ditt elbolag, tandläkare, bank eller arbetsgivare gör det.